Pudel iFokus

Pudel

Läst 1260 ggr
efm_magnusson
2021-04-25 22:25
0

Lämna pudeln ensam?

Hej ny medlem här! Jag går i tankarna att skaffa hund och när jag kollat på olika raser har pudel kommit upp, främst toy och dvärg. Pudlar verkar som en underbar ras och det är endast ett fåtal problem jag har sött på. Det första är att jag läst att mindre pudlar kan vara skälliga och då jag bor i lägenhet kan detta vara ett problem. Det andra är att jag också läst att de kan ha svårt för att bli lämnade ensamma. Jag har några frågor angående dessa problem.

1. Hur länge kan ni lämna era pudlar ensamma hemma?
  2. Är det någon skillnad på dvärg-och toypudlar? Klarar någon av att vara hemma själva bättre?
  3. Trivs era pudlar bra på hunddagis? Ifall ni inte har dem på hunddagis, trivs de bra med andra hundar?
  4. Hur gör ni när ni jobbar?
  5. Hur skälliga är era pudlar? Är det någon skillnad på dvärg och toy?
  6. Jag bor i lägenhet, skulle ni rekommendera toy eller dvärg?

Det blev ganska många frågor men är väldigt tacksam för svar eftersom jag vet att det finns så många kunniga människor här.

Tack på förhand!

Maleficum
2021-04-26 11:25
2

Eftersom de små pudlarna (toy, dvärg och mellan) bestäms av deras höjd och då också kan avlas emellan varandra så är de borde vara rätt lika. Är nog mer vad för typ av hundar uppfödarna satsar på som avgör (och individ på hund).

Vi skaffa en mellanpudel (minst i kullen så uppfödaren var osäker om hon skulle komma hela vägen till mellanpudel mått trots två mellanpudel föräldrar) för lite mer än ett år sen (nästen 2019) som bor främst hos mina föräldrar (ska bo mer här med tiden).

Nu är båda mina föräldrar pensionärer så de är hemma väldigt mycket så blir inte så extremt mycket ensamhetsträning men de har kunnat lämna vår hund iaf 2-3 timmar utan problem (ger henne en kong med massa smarrigt i innan de går). Med mer träning skulle det säkerligen gå att lämna ännu längre (med de har inte riktigt behovet av det).

Jag kommer dock få börja träna ensamhetsträning från början igen när hon ska vara hos mig eftersom hon inte helt känner sig hemma här och hon reagerar fortfarande rätt starkt på grannens hund (men har inte kunnat haft henne så mycket pga min kanin som tyvärr fick avlivas i påskas).

Vi har inte haft våran på dagis (inte behov av det) men hennes brorsa går på dagis utan problem! Men tror mer det är individuellt plus hur dagiset är som bestämmer om de trivs eller inte.

Vår pudel kan bli lite skällig (speciellt när hon är här och min grannes hund springer ut på tomten och skäller som en tok) men tror mycket av skällandet också beror på att det tyvärr inte alltid blir tillräcklig mental stimulans för henne (efter att min mormor dog för några veckor sen har mamma behövt bo hos morfar och de har inte haft så mycket tid och motivation att hårträna massor och då märks det med att det kan bli lite mer skall). Men med bra motion, mental stimulans och träning så kan man hålla det på en låg nivå.

Tror inte lägenhet i sig avgör vilken storlek som passar bäst (tror att alla pudlar skulle funka speciellt de tre mindre raserna) utan det handlar nog mer om att ge dem ordentligt med motion och stimulans när man är ute! Så välj en storlek du känner dig bekväm med (jag ville ha en liten mellanpudel, vilket vi också fick, då jag tycker den storleken är perfekt! Lagom liten att kunna bära och lyfta om det behövs och lätt att ta med överallt men inte så liten att man får ryggskott för att man vill godis eller leka under promenad när dem sköter sig bra och känns inte som att man ska riskera att trampa på dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu