Storpudel maxvikt?
Hej!
Jag har i nuläget bara två små (nakna) plutt hundar på 2 och 4 kilo…men har alltid velat skaffa en större hund också. Det är inte aktuellt i nuläget, men man vet ju aldrig hur det ser ut längre fram. Kan ju alltid hoppas på att det passar att skaffa en i framtiden.
Jag har två raser (av större storlek) som intresserar mig och den ena är storpudel (den andra rasen är Xoloitzcuintle aka. "Mexikansk nakenhund", den största varianten då).
Pudel är förövrigt den enda hundrasen (gäller alla storlekar) jag kan tänka mig som har päls. Annars är nakenhundar min "grej" (skulle möjligen kunna tänka mig en pälsad variant av nakenraserna också, men annars är pudel den enda rasen med päls av intresse).
Varför jag skriver detta och ställer frågan kring vikt nu, är för att jag inom en betydligt närmre framtid planerar för att skaffa en vagn/kärra för hundarna. Alltså en sån som kan dras efter en cykel osv.
Jag har hittat lite olika alternativ, men är lite osäker på hur stor jag borde skaffa dvs. vilken vikt den bör klara för att en eventuell större hund ska kunna åka i den också. Med de nuvarande hundarna spelar ju vagnens kapacitet mindre roll med tanke på hur små de är…men jag har inte jättelust att skaffa en och så fungerar den inte sen. De vagnar jag kollat på kostar en slant, så vore fint att i alla fall ha en god chans att kunna använda den även för en större hund i framtiden och slippa skaffa en ny senare.
Samtidigt som jag inte vill råka skaffa en för "klen" vagn så vill jag ju inte skaffa en onödigt klumpig heller och liksom ta i lite väl mycket. Ju lättare/mindre vagn desto smidigare är den ju att dra/förvara osv.
Så vad väger era storpudlar? Jag är framförallt intresserad av vuxna hanhundars vikt; med tanke på att jag är ute efter att få reda på en ungefärlig "maxvikt" och eftersom hanar ju brukar vara grövre/tyngre generellt.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2020-11-04 04:42 av Chinesecrestedlover
I rasstandarden står bara om höjd, inget om vikt. Jag har ingen storpudel själv, men tippar på att de väger nånstans 15-25 kg, kanske lite mer beroende på höjd och typ. Kolla med de uppfödare du tycker är intressanta, de bör ha koll på sina linjer och förstås hanhunden de tänker använda.
När jag Googlar får jag upp på några sidor att de kan väga upp till 32kg (nån stod mellan 20-32) men sen på en annan sida så står det att de ska väga mellan 8-12kg! Även om jag tycker 32 kg låter mycket för en pudel (med tanke på att de är rätt smäckra och vi hade en labbe som vägde 24kg) så låter ju 12 kg på tok för lite för en storpudel (speciellt om den är på maxhöjd).
Men antar det kan skilja mycket mellan linjerna och även inom kullen. Det är tex väldigt stor skillnad på syskonen hos vår mellanpudels kull och då var ändå föräldrarna ganska jämnstora (runt 8kg). Vår tik väger ju bara 6 kg (ena systern som trots att den var större som valp väger ännu mindre) men iaf ena brorsan väger mer (sist vi jämförde vikter tror jag han vägde närmare 8kg).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2: 8-12 kg är ju snarare normalvikt för mellan. Man ska inte tro på allt som man hittar genom google helt klart! 😜
Gissar att din tik inte är så hög? Hur gammal är hon nu?
I min familj har vi fyra toypudlar, de väger mellan 3,1 och upp till 4,3 kg. Olika typer, den högsta väger nästan minst…
#3: Precis min tanke :P Var typ nåt foderbolags hemsida så antar det var från nåt annat land som bara direktöversatts eller nåt där de inte har "mellanpudel" för de hade bara storlek och sånt för toy, dvärg och stor.
Senaste gångerna vi mätt har jag fått det till 37 cm (men hon har inte blivit professionellt mätt) men det var ett tag sen nu men hon verkar inte ha vuxit mer på höjden. Hon är 1 år och 2 månader. Hon har vägt 6,2-6,3 ett bra tag nu (gick dock ner nåt hekto när hon löpte för nån månad sen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har två storpudelhanar och två tikar. Hanarna väger mellan 22-25,5 kg 61-62 cm höga. Vuxna tiken väger ca 18 kg och är 56 cm hög och tikvalpen kommer nog också få samma vikt och förmodligen något lägre höjd än sin mamma.
En normalstor storpudel borde inte väga mer än 26-27 kg i mina ögon, en del är ju lite tyngre i kroppen rent generellt. Sen finns det ju de här jätte storpudlarna som enligt rasstandarden är för stora som kan väga över 30 kg.
maxhöjd är ju 62 cm så en vikt på 30 kg till den höjden är ju ganska orimlig om hunden inte är fet vill säga.