Storpudel(valp)- pälsvård
Hej! Om ca tre veckor får vi hem vår storpudelvalphane (långt ord 😅). Har haft hund innan men inte pudel. Vad bör man se till att ha hemma när man har just en pudel (inte haft ”klippras” innan). När behöver man klippa för första gången!? Framförallt! Hur är det med att klippa själv, de filmer jag sett har stora fönar och speciella badkar 😂 Vi har dusch och än så länge bara människofön - hjälp en som är ny på detta 🙏🏼🙈 (Har tänkt tanken att lämna in hunden framöver för just klippningen (kloklippning och öron etc grejar jag själv) men var på tok för dyrt här…). Stort tack för tips och råd på utrustning 👏🏼
Hej! Välkommen till pudelgänget!
Vi skaffa vår första pudel i höstas (mellanpudel), har tidigare haft labrador i familjen men jag hade viss erfarenhet av trim ras innan då min kompis powderpuff/pudel blandning bodde hos mig sina sista år i livet och jag fixa ibland min mosters blandras som hade trim päls plus att jag haft angorakaniner i ungefär 20 år som kräver klippning.
Vi håller våran pudel nerklippt i sport frisyr för det är enkelt att sköta och vi är inte intresserade av utställning och sånt. Något jag yrkade för var ett trimbord för det har jag inte haft innan (satt på golvet eller hade hunden i knät när jag klippt innan) och det har underlättat massor (och sparat ryggen framför allt). De gånger jag fönat har jag använt mammas hårfön. Sen har vi pudelkam (från min mosters hund) och karda (från kompisens hund). Hade klippmaskin kvar sen tidigare men den är rätt tung och låter massor och vibrerar en del så pudeln tyckte den var läskig så vi köpte en ny (älskar den nya) så använder bara den gamla till kaninen nu (han tycker den nya är läskig :P). Har några olika skär till klipparna som ger olika längd. Sen har jag saxar jag tidigare haft till kaninerna.
Pudelklubben har ibland klippkurser om man känner att man behöver hjälp att komma igång. Själv är jag i princip helt självlärd (var med några gånger när kompisen klippte sin hund innan jag börja ta över pälsvården helt på honom).
Några bilder på våran mellanpudel från sin ettårsdag i slutet av augusti, hade då klippt ner kroppen på henne i början av augusti (medhårs med skär som lämnar 3 mm).
Mycket godis i början och små korta stunder och nu har vi en hund som vill springa ner i källaren (där trimbordet står) så fort jag kommer hem till mamma och pappa för hon vet det vankas smaskens när jag ska klippa klor och fixa med henne!
Minns inte när jag klippte ner henne första gången men börja öva med nosen ganska tidigt så hon skulle vänja sig (blev en del med vanlig sax innan vi fick hem nya maskinen).
Så ska man summera utrustningen vi har så är det:
-Pudelkam
-Karda
-Sax
-Trimmer med olika skär
-Klosax
-Trimbord
-Munskydd till mig så jag inte andas in för mycket pälsfnös
-Mammas hårfön
-Vanlig duschkabin
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack snälla 🙏🏼 Precis den infon jag sökte 😃 Bara börja handla då 😅🤑, men kommer oavsett tjäna på att klippa själv. Vi tänker också sportfrisyr då vi kommer vara ute mycket i naturen ☀️ Här hemma har vi mer skoj än vad vi är snygga 🤣
#2: Sportfrisyr kan också vara snyggt ;) Men vi har väl lite samma tänk hemma hos mig, bättre med praktiskt och enkelt än flådigt!
Vi skaffade en Andis AGC maskin. Är supernöjd med den! Riktigt tyst (speciellt i jämförelse med den gamla Moser Max), ytterst lite vibrationer och den är lätt och bekväm att hantera. https://www.lyckliga.nu/andis-agc-super-2-speed,-trimmer-for-veterinar,-hund,-katt-och-nervosa-hastar-2
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Välkommen hit, Minion! 🎇
iFokus har precis gått igenom en stor uppgradering, och jag har alldeles nyss fixat i ordning pudel.ifokus startsida genom att nåla fast bra artiklar och inlägg, bland annat två om vilka redskap man behöver (menar att du såg dem nog inte innan). Klicka på Hem uppe till höger, direkt under omslagsbilden, så kommer du att se dem.
#4: Strålande! Stort tack 🙏🏼☀️