Vill köpa pudel blandis!!
Hejsan! Vi är på jakt efter en liten pudel blandras. Jag vet inte riktigt om ni behandlar frågor om blandisar eller bara renrasiga. Vi har i alla fall fastnat för raser som cotonpoo, cavapoo, shihpoo och liknande. Känner ni till några bra uppfödare till dessa så hade det varit till stor hjälp :)
Att tänka på med blandras med pudel är att det är ganska stor risk att man får en superjobbig päls som lätt tovar sig och kräver extremt med pälsvård om man inte håller den väldigt kortklippt!
Vet inga uppfödare men man bör ju helt klart kolla så att föräldradjuren är ordentligt undersökta enligt SKKs regler för respektive ras (som ögonlysning och sånt).
(Sen personligen förstår jag inte riktigt iden med att man ska korsa allt med pudel, vad är det man egentligen är ute efter?)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det är inga raser nu nämner utan blandraser
Rekommenderar att du köper renrasig, så slipper du stödja oseriösa avlare :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det verkar som ni riktat in er på pudel men varför korsa den? Du räknar upp flera raser men det verkar inte spela så stor roll vilken ras av dessa det är bara det är pudel inblandat. Varför inte bara satsa på en renrasig pudel då istället, en fördel är ju att ni vet vad ni får.
Jag älskar pudlar och har haft flera under årens lopp. När min senaste/sista storpudel gick bort ville jag ha en liten hund. Dvärg-och toypudel hittade jag inte men jag gjorde det jag svurit att jag aldrig skulle göra - tittade på Blocket. Hjärtat blödde när jag såg massor av ledsna hundar som behövde nya hem och charmiga små valpar till försäljning. Jag hittade blandisvalpar, Shih-Tzu/Dvärgpudel, sk ShihPoo, söta som socker. Pratade med säljaren som kunde lämna referenser och bilder på tidigare valpar. Hon har också en Facebook-sida där hussar och mattar håller kontakt och vi kan följa alla hundarnas utveckling. Ja, det blev förstås en ShihPoo - precis lika trevlig, social, busig och klok som alla pudlar jag haft. Pälsen är bra och hon fäller inte. Det är naturligtvis ingen garanti för att alla valpar med pudel är toppenhundar men jag är så lyckligt över att jag vågade ta steget.
Nästan varje gång jag träffat ägare med blandisar har de stolt pratat om att det ”är mycket pudel” i deras hund. Hör aldrig motsatsen. En tjej med en cockerpoo sa rätt ut att hon skulle köpa en pudel nästa. Vet inte om det säger så mycket, men jag säger som ovan:Det är ju pudelns egenskaper man är ute efter så varför inte köra på originalet? Det blir inte bättre än så. :)