Ang att para sin tik.
Hej! Jag har gått i tankar sen min tjej var valp, att jag vill ta valpar på henne. Men jag har inga kontakter och är lite osäker på hur man ska gå tillväga. Hon är röntgad med felfritt resultat men det är också allt, jag har inte ställt henne för jag är inte intresserad av detta plus att jag har för svårt att vara i blickfånget. (och ja, jag är medveten om att det är hunden de tittar på men det spelar ingen roll i det här fallet) Utan vi kör på med lite allt möjligt här hemma. Agility och rally men aldrig tävlat då jag inte är bekväm i sånna situationer, som sagt. Tiken är nu 4 år. Frågan om varför en valpkull lär komma upp så jag tar med det nu. Dels har jag alltid varit intresserad av detta men aldrig kännt mig redo för det, ej heller har jag haft en hund förut som jag kännt att jag vill avla vidare på. Och det har aldrig varit någonting jag aktivt sökt mig till. Hade lite i bakhuvudet däremot när jag valde valpen min sist. Men tänkt att jag får se hur saker utvecklas. Nu är hon en lugn dam med mycket glädje. Lättlärd. Lättmotiverad. Lätt att "hantera". Hon är följsam och villig att testa allt vi tar oss för. Agility älskar hon, vi är inte särskilt bra men detta beror också på mig. Jag är väldans klumpig och springer någon fel eller in i ett hinder så är det jag. I övrigt är hon tolerant och bor med katter, vår kanin och mina två barn. I livet skulle det också passa bra då jag läser på distans och är hemma i princip jämt. Så. Det jag undrar är…kan man vända sig till någon mer kunnig kanske? Som kan hjälpa lite i hur man ska tänka och agera? Uppfödaren är inte den. Hur gör man när man finner en hane? Vet att man kan kolla inavelsgrad osv, men före det behöver jag ju som ändå en hane. Samt att, tror ni att det finns det uppfödare som skulle kunna tänka sig att använda en hane även om jag inte har en kennel? Jag tar emot alla tips och råd som ges men jag önskar en respektfull ton runt mina funderingar. För som sagt, det är bara funderingar och man måste ju börja någonstans. Blir det inte på denna tik så kanske det blir på någon senare, men hursomhelst så känner jag bara att det är en stor djungel och önskar bara en gnutta klarhet i något hörn här och där. Hur har ni som inte har en kennel gjort när ni tagit en valpkull?
Jag skulle råda dig att börja med att gå SKK:s uppfödarutbildning. Där får du svar på många av dina frågor. Jag förutsätter att din tik är registrerad i SKK.
Det är bra med åtminstone en officiell utställning för att få veta hur din tik är konstruerad, det är för att ifall du går vidare med dina planer så vet du vilka för- och nackdelar hon har så du kan matcha det mot en hane. Hennes fördelar är inga problem att dubbla förstås, men nackdelarna hos henne bör balanseras mot att hanen är bra på samma ställen.
Det finns en del uppfödare som bara kan tänka sig att låta para sina tikar om de är utställningschampion, eller låna ut sina championhanar till championtikar, och så finns det de som använder ungefär vilka pudlar som helst, och allt däremellan…
Du får hitta din egen väg i det där. Vi är alla olika. Om du vet vad som är bra med din tik och vad som behöver "förbättras" i nästa generation är mycket vunnet.
Ögonlysning, patellaundersökning samt dna-test för prcd-PRA är måsten. Det sistnämnda kräver SKK att det ska vara klart _innan_ parning, om det inte råkar vara så att tiken (och även hanen förstås!) är ärftligt fria, sk hereditärt fria, från anlag. De två första rekommenderas av Svenska Pudelklubben att man gör.
Jag tycker det är bra om du går ett BPH med din tik för att få på papper hur hon är mentalt.
Då har vi anatomi, hälsa och mentalitet någorlunda på plats, och nästa frågor kommer: storlek och färg? Jag gissar att du har storpudel eftersom du skriver att hon är röntgad. Storpudel får enbart paras med storpudel, de tre mindre storlekarna får paras med varann. Färger: här får man se upp med anlagen för att minska risken för någon icke godkänd färg, ex vit + brun kan ge vita eller krämfärgade pudlar med brun nos och ljusa ögon. Inte mindre älskade av sina ägare för det, men inte godkänt enligt rasstandarden.
Gå in på pudelklubbens hemsida för att läsa mer om färger, sjukdomar och annat. Googla. Ta kontakt med en uppfödare i din närhet och fråga om han/hon vill vara mentor åt dig. Våga!
Lycka till 🙂
Kortare uttryckt: vad vill du bevara hos din tik? Vad vill du förstärka? Vad vill du komplettera med?
Börja gå på utställningar för att titta på andra pudlar, se vilken typ du dras till, är den lik din tik? Är hon rätt tik att börja med… ?
Vill bara flika in ang utställning; om du inte vill synas själv ute på banan så kan du be någon annan att vara handler åt dig.
Hur du enklast hittar en sådan (om ingen i vänkretsen kan tänka sig att ställa upp) får du säkert tips om här på forumet. 😃
// Harley
Jag måste bara säga vilken fantastisk bra sammanfattning av #1 ❤️
#4 Tack! 🌺 Ändå känns det som att jag kunde fyllt på med mer 😛Det är snudd på ett outtömligt ämne men man måste ju börja någonstans.