Kastrera eller inte?
Hej đ
Vi har skaffat en hanhund, har aldrig haft det tidigare, och jag tycker det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att bestĂ€mma sig om man ska kastrera eller inte đ€ Blir snurrig av det hĂ€r đ€Ș Hur har ni gjort?
Mvh Maria đș
Varför funderar du över kastrering? Lider han av hormonerna?
Jag undrar ocksĂ„ varför du vill kastrera din hane? Ăverlag Ă€r pudelpojkar inte sĂ€rskilt störiga, sĂ„ jag skulle inte göra det förrĂ€ns ett riktigt problem verkligen visar sig. Jag hade en dvĂ€rgpudelhane som kastrerades vid sex Ă„rs Ă„lder eftersom han helt förlorade vett och sans nĂ€r min tik löpte första gĂ„ngen. Han började markera _överallt_ bĂ„de inomhus och utomhus, pĂ„ dörrar, pĂ„ möbler, pĂ„ mĂ€nniskor, pĂ„ hundar⊠och han höll fortfarande pĂ„ ett halvĂ„r senare nĂ€r det var dags för nĂ€sta löp för tiken.
DÄ provade vi med ett kemiskt kastreringschip som fungerade lÄngt över förvÀntan, han blev lugn och mycket tryggare (han var en lÀtt orolig liten sjÀl som bekymrade sig över allt möjligt). Ett Är senare satt effekten fortfarande i, sÄ dÄ blev han kastrerad genom operation. Det beslutet Ängrade jag aldrig.
HÄller med ovanstÄende. Det Àr ett oÄterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det Àr ett viktigt organ som pÄverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sÀllan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dÄlig pÀlskvalité och fetma samt osÀkerhet. DÄ mÄste man kÀnna att man gjorde det för hundens bÀsta. Det Àr sÄklart svÄrt att hÀrleda sjukdomar och beteendeproblem flera Är senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. DÀrför brukar jag alltid ta glada föresprÄkare med en nypa salt.
HÄller med ovanstÄende. Det Àr ett oÄterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det Àr ett viktigt organ som pÄverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sÀllan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dÄlig pÀlskvalité och fetma samt osÀkerhet. DÄ mÄste man kÀnna att man gjorde det för hundens bÀsta. Det Àr sÄklart svÄrt att hÀrleda sjukdomar och beteendeproblem flera Är senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. DÀrför brukar jag alltid ta glada föresprÄkare med en nypa salt.
ISIS anhÀngare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
VÀrd pÄ Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis pÄ Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.