Pudel iFokus

Pudel

Etikett: beteende
LĂ€st 1356 ggr
moa3211
0

Kastrera eller inte?

Hej đŸ™‚

Vi har skaffat en hanhund, har aldrig haft det tidigare, och jag tycker det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att bestĂ€mma sig om man ska kastrera eller inte đŸ€” Blir snurrig av det hĂ€r đŸ€Ș Hur har ni gjort? 

Mvh Maria đŸŒș

Karmatarerskanise
4

Varför funderar du över kastrering? Lider han av hormonerna?

Amandla
1

Jag undrar ocksĂ„ varför du vill  kastrera din hane? Överlag Ă€r pudelpojkar inte sĂ€rskilt störiga, sĂ„ jag skulle inte göra det förrĂ€ns ett riktigt problem verkligen visar sig. Jag hade en dvĂ€rgpudelhane som kastrerades vid sex Ă„rs Ă„lder eftersom han helt förlorade vett och sans nĂ€r min tik löpte första gĂ„ngen. Han började markera _överallt_ bĂ„de inomhus och utomhus, pĂ„ dörrar, pĂ„ möbler, pĂ„ mĂ€nniskor, pĂ„  hundar
 och han höll fortfarande pĂ„ ett halvĂ„r senare nĂ€r det var dags för nĂ€sta löp för tiken. 

DĂ„ provade vi med ett kemiskt kastreringschip som fungerade lĂ„ngt över förvĂ€ntan, han blev lugn och mycket tryggare  (han var en lĂ€tt orolig liten sjĂ€l som bekymrade sig över allt möjligt). Ett Ă„r senare satt effekten fortfarande i, sĂ„ dĂ„ blev han kastrerad genom operation. Det beslutet Ă„ngrade jag aldrig.

Tio
1

HÄller med ovanstÄende. Det Àr ett oÄterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det Àr ett viktigt organ som pÄverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sÀllan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dÄlig pÀlskvalité och fetma samt osÀkerhet. DÄ mÄste man kÀnna att man gjorde det för hundens bÀsta. Det Àr sÄklart svÄrt att hÀrleda sjukdomar och beteendeproblem flera Är senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. DÀrför brukar jag alltid ta glada föresprÄkare med en nypa salt.

Tio
0

HÄller med ovanstÄende. Det Àr ett oÄterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det Àr ett viktigt organ som pÄverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sÀllan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dÄlig pÀlskvalité och fetma samt osÀkerhet. DÄ mÄste man kÀnna att man gjorde det för hundens bÀsta. Det Àr sÄklart svÄrt att hÀrleda sjukdomar och beteendeproblem flera Är senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. DÀrför brukar jag alltid ta glada föresprÄkare med en nypa salt.

vallhund
1