MĂ€ngd foder
Hejđ
Min 9 veckors valp Àter ca 40gr torrfoder RC Mini Junior/dag, tycker det Àr lite.
Har gÄtt upp 80gr pÄ en vecka, kommer det hÄlla sig runt denna viktuppgÄng/vecka
Hur har det sitt ut för er?
Om hon som vuxen skall vÀga 4 kg skulle hon Àta ca 70gr om jag rÀknat rÀtt.
FrÄn början rÀknade jag pÄ 5 kg som vuxen men dÄ skulle hon Àta ca 90gr/dag och nu hon Àter bara 40gr/dag, det Àr som en valp ska Àta som blir 2kg tung som vuxen
Ăr det sĂ„ att hon kanske bara ska vĂ€ga 3-4kg som vuxen?
Hur har det sett ut hos er, har det stÀmt ungefÀr vad det Àtit som valp och som det stÄr pÄ pÄsen i vuxen vikt?
HÄll koll pÄ hullet skulle jag vilja sÀga. GÄr hon upp en massa sÄ dra ner fodermÀngden, gÄr hon ner en massa, dra upp mÀngden.
-
För mig har det inte stÀmt överens med vad som stÄr pÄ pÄsen. Han behöver mycket mer!
Han har ganska stadigt ökat med 100 g per dag sedan han var 14 veckor gammal. Enligt pÄsen (Orijen Puppy) ska han fÄ 270 g och istÀllet fÄr han 380 g och veterinÀren tycker att han pÄ grÀnsen till lite tunn. SÄ det Àr nog vÀldigt individuellt det dÀr och man fÄr se lite pÄ sin egen valp vad just den behöver.
Min hund Ă€r en smĂ„vĂ€xt storpudel pĂ„ sex och en halv mĂ„nad och vikten ökar fortfarande i den takten. SĂ„ mycket mat har jag inte behövt ge hela tiden men ju större han har blivit desto mer har jag successivt fĂ„tt öka fodermĂ€ngden. Han har med andra ord alltid legat en bra bit över den rekommenderade mĂ€ngdenâŠ
Ska kanske tillÀgga att vi inte Àr överaktiva. GÄr pÄ ca 1,5 tim promenad totalt per dag (inklusive kissrundor) och busar en del i trÀdgÄrden utöver det⊠Promenadtiderna ökas allteftersom han blir Àldre.
Bry dig inte om vad som stÄr pÄ pÄsen, det har aldrig stÀmt pÄ nÄgon av mina hundar. Se pÄ hull och hur din hund mÄr istÀllet.
Tack allađ Ăka mĂ€ngden Ă€r inte lĂ€tt dĂ„ hon endast vill ha sĂ„ liten mĂ€ng, men hon Ă€r antagligen en liten hund ocksĂ„.
80gr/v Àr det normalt för en toypudel eller dvÀrgpudel att gÄ upp per vecka?
En vÀxande valp kan gÄ upp sÄpass, men de vÀxer ju ryckvis sÄ det varierar. Försök att slappna av, det Àr mitt bÀsta rÄd. Blir matsituationen laddad sÄ kan det bli besvÀrligt för er. Hon kanske vill Àta mer pÄ natten eller valfritt under dagen, kan du lÄta matskÄlen stÄ framme?
Ja kĂ€nner mig inte sĂ„ orolig precisđ men har bara haft större hundar förr och de var stooora i maten sĂ„ det Ă€r nog dĂ€rför det kĂ€nns sĂ„ pytte lite hon Ă€terđ
LÄter ni maten stÄ framme hela tiden? Jag har alltid tagit bort maten efter en stund om de inte Àtit upp
HĂ€r gĂ„r det inte att ha mat framme, hanen Ă€ter ALLT. Han skulle kunna Ă€ta ihjĂ€l sig om han bara kom Ă„t đ€
- Redigerat 2022-08-12 10:44 av Amandla
Jag provade först med att ta bort maten efter 15 min ungefĂ€r men han Ă„t inte Ă€ndĂ„ sĂ„ dĂ„ lĂ€t jag maten stĂ„ framme och dĂ„ Ă„t han liiite mer. Han var verkligen smal dĂ„. Sen bytte jag foder och han har sen dess Ă€tit utan problem đ Nu menar jag inte att du ska börja Ă€ndra foder och sĂ„, tĂ€nkte bara dela med av mina erfarenheter.
Ja bara bra att fĂ„ höra hur ni görđ
Allt kommer bli bra, hon Àter men inte mycket antagligen blir hon inte sÄ stor som sina förÀldrar utan kanske stannar vid 4 kg.
Hon mÄr toppen fÄr tokiga pudelfnatt ett par ggr/dag, leker och kan "apportera" hon slappnar av och sover mycket dÀr emellan.
Nu Ă€r hon med pĂ„ det mesta vi gör Ă€r sĂ„ duktig att Ă„ka bil sitter bak i sitt liiilla bilbĂ€lte tittar lite sen lĂ€gger hon sig och somnar efter ett tag eller sĂ„ ligger hon bara och inspekterarđ Kissa inne har hon inte gjort nĂ„gon gĂ„ng Ă€nnu men bajsat inne ett par ggr. hon har lĂ€rt sig att kissa nĂ€r jag sĂ€ger till henne "kiiissa" nĂ€r vi Ă€r ute.
Jag skryter nog lite nu men jag Ă€r sĂ„ stolt och glad över vĂ„ran lilla Izaâ€ïž
LĂ„ter bra! đ