Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 461 ggr
feliciaaw
2020-08-15 17:24

Vart tar valpen vägen?

Jag har just nu en dvärgpudel på 5 år som kräver mycket motion och stimulans, vi ska inom närmaste halvåret få tillökning i familjen med en till dvärpudel valp. Min fråga är vart tar valpen vägen när jag behöver gå på långpromenader med den "gamla" hunden? Vill ju inte att valpen ska följa med på långpromenader på upp mot milen förens han är färdigväxt!

Annons:
Honestyisdead
2020-08-15 17:40
#1

Väska eller vagn

feliciaaw
2020-08-15 23:58
#2

Haha kan tyvärr inte ta med mig en vagn när vi vandrar i skogsmark, känns jobbigt och lite taskigt att sätta valpen i väska om den andra får springa lös?

Honestyisdead
2020-08-16 00:03
#3

Du har ju inte mycket till val eftersom en valp inte kan lämnas ensam.

Amandla
2020-08-16 10:17
#4

Ta med valpen, om du använder väska eller vagn beror på tillfälle och underlag förstås. Låt den gå i sin egen takt, plocka upp den emellanåt så den får vila. Den äldre hunden måste du nog hitta på andra sätt att aktivera. Gå fler men kortare promenader, lägg spår (valpen får vänta i bilen där den behöver vila efter att den först fått springa i skogen en stund), lägga spår kan du göra åt valpen också även om det bara blir 10 meter, sök efter leksaker som du lagt ut i skogen osv. Du skriver att ni är en familj, då kan väl någon annan passa valpen medans du promenerar den äldre, eller tvärtom?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
feliciaaw
2020-08-16 12:29
#5

Haha menade mer jag och mina små djurvänner, vi är mer än hunden och jag! 😂 men antar att köpa väska som valpen får hänga med i är bästa lösningen och sen köra mer mental stimulans och träning för den äldre hunden tills lilla valpen har vuxit klart?

Amandla
2020-08-16 20:01
#6

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Maleficum
2020-08-17 15:50
#7

Bära valpen funkar ju bra med en sån liten hund :)

Var hundvakt åt flera hundar förut varav den ena precis opererat knäna (väldigt liten hund som tur är) och inte fick gå mer en 15 minuters promenader. Tog då helt enkelt alla hundarna och gick och efter 15 minuter plocka jag upp den lille och stoppa innanför jackan och sen gick jag vidare med resten. Gick jag superlång promenad så fick lillen hoppa ner en stund mitt i och gå en liten bit annars så fick hon gå hem sista sträckan när det var ungefär en kvart hem (ifall hon behövde kissa eller så). Funkade superbra!

Hon hade även en väska med sig men då hon var så liten och vädret var åt det kyligare hållet var det smidigare att bara stoppa henne innanför jackan (hade en ganska stor, rymlig jacka med dragsko i midjan så det blev som en liten hylla för henne).

När vår mellanpudel var ny hemkommen hade mamma henne i en väska när de öva på att åka tåg och buss och sånt. Men hon var fortfarande inte allt för gammal (typ 4 månader) när hon började hänga med på ganska långa promenader (hon rusa på som en dåre i långlina och kunde helt bestämma tempo själv men verka inte alls bli trött) med planen att bära henne om hon skulle tycka det var jobbigt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MajsanB
2020-08-23 13:42
#8

Jag har haft valpen innanför jackan så att den kunnat titta ut, efter att den fått gå själv en stund, eller i en speciell ryggväska man även kan ha framtill på bröstet. Mycket nöjd med den lösningen.

Upp till toppen
Annons: