Pälsvård

Vänja valp med maskin klippning?

2019-11-28 20:37 #0 av: Maleficum

Hur vänjer man sin valp bäst vid att bli rakad (speciellt ansiktet)?

Har främst erfarenhet att klippa vuxna hundar (alla utom en som redan var vana från början) och kaniner.

Skulle köra lite "hygienklippning" på Mira idag och rumpan gick bra, ljumskarna gick sådär och nosen tyckte hon var helt förfärligt! Var som en liten pipande ål med pirayatänder!

Inga problem att ta klipparen på nos och sånt så länge den är avstängd och inga problem att ha den på mot kroppen (min pappa sitter och övar med min gamla klippare att hålla mot kroppen och sånt fast med skärskydd på så den inte klipper men han har slarvat med att öva runt ansiktet eftersom hon blir helt tokig).

Det sluta med att mamma höll och det blev lite hackigt klippt men åtminstone lite kortare så inte matrester och grejer fastnar.

Men hur ska man egentligen träna för att få till det bra utan att riskera att traumatisera stackaren.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl
2019-12-13 13:51 #1 av: Amandla

Hoppsan, jag missade att svara. 

Här har du två bra filmer på youtube:

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2019-12-13 13:52 #2 av: Amandla

.

Anmäl
2019-12-13 16:36 #3 av: Maleficum

Tack! :D Ska ta och kika på dem (precis inköpt ett bord så mamma har börjat träna att stå på det, blev andra gången igår (när jag var med) och hon skötte sig riktigt bra!

Hemsida
Instagram

Anmäl
2019-12-13 21:59 #4 av: Amandla

Toppen! Kan tipsa om att ha extra smaskigt godis som hon bara får på trimbordet, trimbordsgodis som det heter här. Till och med äldsta tiken kommer när jag lockar för hon vill så gärna ha sånt snask Skrattarannars gömmer hon sig hellre under soffan.

Anmäl
2019-12-13 23:06 #5 av: Maleficum

Haha, det har vi redan fixat :) Mamma och pappa fick lite olika godisar och sånt av en bekant (som har djuraffär) och upptäckte att ett av dem tyckte hon var supersmarrigt så har använt det vid kloklippning så sa igår att det borde öronmärkas till "pälsvård" så hade det när vi tränade på bordet också.

Min mosters hund (blandning som behövde klippas och borstas en del) som inte gillade pälsvård och kloklippning (gömde sig när borstar och sånt kom fram) och vill ju helst slippa att det ska bli så, är ju mycket trevligare för alla om hon kommer tycka om att få bli fixad med! 

Kloklippningen går bättre för varje vecka och hon har fattat att om man sitter still får man en smarris efter man hört/känt tången klippa. Råkade klippa pyttelite i pulpan förra veckan och hon pep till lite men satt som en staty för resterande klor superfokuserad på att få godisarna!

Vid borstning (som främst mamma och pappa tränar på) så vill hon gärna tugga på något så de har varierat med lite olika leksaker och tuggben för att hålla henne distraherad från fingrarna (som annars är såååå goda att gnaga på :P).

Märkte förra veckan att hon nu faktiskt mognat för att ta till sig träning (vilket hon inte riktigt verkat varit tidigare).

Hemsida
Instagram

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.