Annons:
Etikettbeteende
Läst 1466 ggr
Hugo.
2019-11-03 19:50

Sova med valp

Hej! Har precis fått hem en dvärgpudelvalp, han har bott hos oss i 5 dagar nu och är ungefär 2,5 månader gammal. Jag behöver lite tips angående sömn och sovplats!

Hos uppfödaren fick han sova i sängen med resten av hundarna men nu vill vi försöka vänja honom med att sova i hans egna bädd. (Detta p.g.a allergiskäl och svårigheter för honom att hålla sig natten genom). Han har förstått att bädden är hans personliga plats men när det är dags att sova är det svårare. Han kan inte komma upp på sängen själv men han krafsar och ställer sig  på sängkanten när det är sovdags. Hur ska man bäst göra? 

Också, när det kommer till rastning på natten, hur ska man göra? För tillfället har jag gått ut med honom en gång varje natt för att kissa. Självklart skulle jag vilja slippa det här men kan också tänka mig att det är en dålig vana. Är också jobbigt med tanke på att han får en massa energi runt 3 på natten vilket inte är optimalt för mig som gärna sover mer än 5 timmar… :) Ska jag låta honom kissa inne på natten tills han kan hålla sig eller kan det också bli en slags vana? (Det sista vi gör varje kväll är att gå ut och kissa men det hjälper ändå inte)

Annons:
Jojaton
2019-11-03 20:04
#1

Det är en valp - valpar har svårt att hålla sig. Det blir inte en vana för att ni går ut med honom när han är nödig - och det är inte schysst att han ska behöva kissa inne bara för att det är natt. Det går över så fort han klarar av att hålla sig. 

Ang att sova i bädden så känner han sig säkert ensam och lite otrygg - funkar det bättre om du kan ha din hand hos honom så han får lite stöd? Annars kan det hjälpa att sova på en madrass bredvid ett litet tag tills han bott in sig lite mer - tänk på att han bara är en liten bebis som precis flyttat från all sin trygghet (mamma och syskon) - klart han kan känna sig lite ensam innan han lärt känna er lite bättre.

Johanna - Instagram

Tio
2019-11-05 20:04
#2

Hej, och grattis till er nya familjemedlem! Jag skulle ställa klockan så man förekommer valpen de första veckorna. Skulle också provat hand/sova bredvid på madrass som Jojaton föreslog. Finns bra guider om detta och alla andra problem i valpböcker. Valptiden är tuff (och rolig) så räkna med några intensiva månader som sedan blir bättre och bättre. Nu lägger ni grunden för hundens personlighet, gör ni ert bästa får ni drömhunden sen. Det är verkligen värt att läsa böcker och gå en valpkurs! Allt blir mycket enklare när man förstår deras tänk. Hundar är väldigt olika oss människor och google och sunt förnuft räcker tyvärr inte hela vägen. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: