Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 3615 ggr
Maleficum
9/25/19, 11:54 PM

Vad ska man tänka på?

Mina föräldrar (och jag) börjar verkligen sakna att ha hund nu (tog bort våran 15 år gamla labbe i våras).

Vi har främst kollat på Löwchen (då det är en av dem raser som passat bra in på mammas krav, pappa hade helst velat haft en ny labbe men då dem börjar bli äldre så känner dem att det blir för mycket hund då dem ju är rätt stora och starka) men då dem är riktigt ovanliga och riktigt svåra att få tag på har vi även funderat på Pudel (mellan eller möjligtvis större dvärgpudel).

Vad bör man tänka på när man ska leta uppfödare av pudel? Vad är bra frågor att ställa tex? Och är det någon som har tips på bra uppfödare? (Vi bor i Stockholm men kan ju tänkas och åka en bit för rätt uppfödare). Vi är inte intresserad av utställning (om det gör någon skillnad) och ingen av oss är intresserade av tävling och liknande (vet inte om det finns skilda linjer hos pudel som en del andra raser där en del är mer prestationsavlade än andra?)

Finns det linjer med skilda pälskvalitéer också eller är det mer slumpen som avgör?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Amandla
9/26/19, 10:52 AM
#1

Bra funderingar 🙂 Det är klokt att ta reda på så mycket som möjligt om de raser man väljer mellan. 

Pudel med stamtavla är självklart, men det vet du redan ser jag. På de mindre pudlarna finns bara ett måste för att få regga valparna, att föräldrarna ska vara gentestade för eller ärftligt fria från ögonsjukdomen prcd-pra. Sen finns det två visserligen frivilliga tester men de blir allt vanligare, att man kollar patellastatus på föräldrarna, dvs knästatus. Bäst är om båda är fria, men om ena föräldern har en etta på ena knät så måste den andra vara helt fri. Det andra gäller ögonen, föräldrarna ska vara ögonlysta. Båda de här testerna ska utföras av veterinär med specialitet smådjur, och samtliga resultat ska skickas in till SKK som för in dem på Hunddata/Avelsdata. Där kan man se statusen i förhoppningsvis flertalet generationer bakåt.

Pudel är inte uppdelad i bruks- och utställningsvariant, men visst finns det uppfödare som inriktar sig mer på arbetande hundar. Överlag är pudlarna ändå intelligenta, snabbtänkta och sociala, de lär sig ofta väldigt snabbt vad man vill  och lär sig förstås dumheter minst lika kvickt… 

Pälskvalitén är inte helt bunden till färger, men det brukar sägas att aprikosröd och grå har lite besvärligare päls (tovar lättare, är tunnare t.ex.) men det gäller inte alla individer. Är ni inte intresserade av utställning så är ett tips att säga till uppfödarna att ni kan tänka er en valp som har något utseendemässigt fel, exempelvis underbett eller för glad svans (för böjd mot ryggen). 

Absolut lättast att hitta är svart dvärgpudelhane, eftersom både färg och storlek är vanligast enligt statistiken. Om ni faller för en mindre vanlig färg som t.ex. vit mellanpudel, grå toypudel så får ni vara beredda att vänta på valp i kanske flera år. I all synnerhet om ni absolut ska ha en tik… i de färgerna och varianterna kanske det föds 20 valpar om året, varav hälften tikar. Tikarna stannar oftast hos sin uppfödare eller säljs till andra uppfödare.

Något att kolla  när ni besöker uppfödare är hur gapiga hundarna är, de larmar alla gånger när ni kommer men om det är någon som fortsätter att gaffla eller drar sig undan, så hoppas jag innerligt att det inte är den tilltänkta valptiken eller hanen. Det förekommer osäkra individer, de är inte så väldigt vanliga men de finns. En typisk pudel larmar och hälsar sedan glatt på besökare "åååhh vad roligt att just du kommer för att hälsa på mig!". Några vill bara kolla av besökarna och går sen till sin människa, de betraktar hellre på håll, viktigast för dem är deras egen  familj. Men osäkra ska de inte vara. 

Vad gäller storlek bör man vara medveten om att det är öppen stambok mellan de tre mindre varianterna, toy, dvärg och mellan. Det innebär att man får para mellan dem, även om det kanske inte är så vanligt att man parar toy med dvärg. Det medför att storleken kan vara svår att förutsäga, men en uppfödare som känner sina linjer kan ofta säga på ett ungefär. Sen älskar man nog sin pudel ändå, oavsett om den blir en toy istället för dvärg osv. 

Gå in på pudelklubbens hemsida och titta på uppfödarlistan, länk hittar du i länklistan direkt under pudelbilden högst upp.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
9/27/19, 12:16 AM
#2

Tack för hjälpen!

Har kollat och letat passande raser i några år (även fast vi inte tänkt skaffa en till hund förrän efter Gletta eftersom Gletta var superförtjust i att bo med andra hundar). Hitta som sagt Löwchen som verka passa bra och Pudel, men mamma var väldigt emot Pudel i början (då hon hade dåliga minnen från barndomen av pudel) men har fått henne att ändra sig ;). Inte lätt att hitta en passande ras när det är en hel del krav på det, speciellt när det ska vara en "inte för lite och inte för stor" som inte ska håra och passa bra till aktiva pensionärer som inte har något jätteintresse i tävling och mer avancerade saker än ordentliga promenader och vardagslydnad (och skoj trickträning speciellt från min sida).

Smart hund är vi vana med (då vår labbe var väldigt smart och självständig).

Känns ganska självklart att köpa en SKK hund så man har större chans att få vad man vill ha (och förhoppningsvis en frisk hund även om man såklart kan ha otur hur väl föräldrar och släkt är kontrollerade). De Löwchen uppfödare vi varit i kontakt med har vi såklart varit ärliga och sagt att vi inte är intresserade av utställning så det blir det ju såklart att nämna för eventuell pudeluppfödare också. Känns ju onödigt om man får en blivande super champion om det lika gärna kunde passa med en annan ur en kull som kanske inte har samma utställningspotential av en eller annan anledning.

Är ju en hel del att tänka på i kontakt med uppfödare och trots tidigare hundar vi haft hand om så är det första gången "på riktigt" från uppfödare! Så det är ju en helt ny erfarenhet. Så det var bra tänkvärda saker det där med hur man blir bemött (jag har bott med en osäker hund med separationsångest (och PTSD) och det vill vi ju gärna undvika i möjligaste mån det går).

Vår labrador var vi först fodervärd åt hundskolan så henne hämta vi på Arlanda utan att veta mer än att hon var en svart labbetik (kom med två bröder). När hon inte klara testerna (för dålig koncentration och för glad i allt och alla) fick vi köpa loss henne. Sen "övertog" jag min kompis hund (powderpuff/pudel) på äldre dar när min kompis fick småbarn och han inte trivdes (bodde hos mig sista tre åren).

Pappa och jag är mest inne på mellanpudel men mamma tyckte dvärgpudel så vi har pratat om att höra med någon uppfödare i närheten som kanske har båda varianterna om man kan få komma och hälsa på och "känna efter" lite mer vad för storlek som känns passande. Det som väl är helt bestämt (oavsett ras) är att vi vill ha en tik igen. Sen är färg inte superviktigt men en svart hund igen skulle ingen av oss protestera emot även om mamma var lite sugen på aprikos men om risken finns att de kan ha lite sämre pälskvalité (och de kan vara svårare att få tag på) så lutar det nog mer åt den svarta (blir nog dock inte en vit då missfärgningar från ögon och runt munnen syns ganska tydligt på dem).

Och visst kommer man ju älska sin hund oavsett :D Vi hade ju ingen aning om vilken galning till hund vi skulle få hem när vi var och hämta Gletta (mamma var dessutom hundrädd då), blev många tårar och förtvivlade stunder men i slutänden fick vi en supermysig (väldigt självständig med hög egenvilja) vovve som är ordentligt saknad!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amandla
9/27/19, 10:01 AM
#3

Låter som att ni har en bra plan 🙂 

Apropå aprikos, det finns ganska många aprikos dvärgpudlar och alla har inte besvärlig päls. 

Största skillnaden mellan dvärg och mellan tycker jag är vikten och storleken. Jag valde dvärg från början för att jag ville kunna bära min hund enkelt, det är stor skillnad på 4-6 kg mot 8-12… och nu har jag bara toyar som väger 3-4 kg. Som det kan bli 😛

När ni besöker uppfödarna så kolla hur valparna uppför sig, de ska vilja komma fram och hälsa och inte gömma sig. Såklart kan ni komma just när det är sovdags för valparna, men när de är vakna och pigga så ska de vara nyfikna på er. Jag har varit med om att en valp vägrat komma fram och hälsa fast kullsyskonen gjorde det, och hans sätt höll i sig hela hans liv med lite osäkerhet och avståndstagande mot både människor och hundar, förutom hemma i den egna familjen. Inget stort problem i rasen men jag vill ändå nämna det. 

Berätta noga för uppfödaren vad för slags hund ni vill ha så hittar ni förhoppningsvis en trevlig valp snart 🙂Tills dess kan du läsa allt du hittar om pälsvården, för den måste man vara beredd på. Jag lärde mig i takt med att första valpen växte upp, och tyckte inte att det var så himla besvärligt. Rätt redskap och teknik = att man borstar ända ner mot skinnet och kammar efter för att se om det är tovor kvar är första reglerna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
9/27/19, 11:34 AM
#4

Vi är främst ute efter en hund mellan 6-10 kg. Puff/pudelblandningen som bodde hos mig vägde 8 och var en riktigt bekväm storlek (vill speciellt inte ha en hund som är mindre än kaninen för det känns bara konstigt :P). Han var ju dock en sån valp som bara låg på uppfödarens fötter och (efter att fått en uppfostran med lite för hårda tag för hans psyke) så blev han ju tyvärr riktigt orolig och nervös) så har ju redan tänk man vill ju kolla efter en som är modig och framåt (kanske inte så extremt som labben som ju totalt strunta i sina syskon hon flög med och för den delen hellre ville utforska och tugga på häckarna runt om Arlanda än interagera med oss och inte behövde nån speciell ensamhetsträning eftersom hon inte brydde sig att hon var själv).

Vi kommer ju troligast hålla den rätt kortklippt (både mamma och pappa tycker de klassiska pudelklippningarna är rätt fula) och jag har redan varit på mamma om att vara noga med borstning speciellt runt där halsband/sele/täcke kan ligga och nöta mot pälsen (för det var där puff/pudeln fick mest tovor). Jag har vanan (och verktygen) hemma för att klippa både hund och kanin (har ju angorakanin) så förhoppningsvis är inte pudelpälsen allt för annorlunda att fixa med (puff/pudeln hade ju mer rak puff lik päls på ryggen och sidor och mer vågig/lätt tovad päls på hals och bog).

Har kollat en del på en amerikansk "groomers" youtube kanal också och fångat upp en hel del bra tips att tänka på (hon fixar ju många hundar ingen annan klarar av att fixa då dem ofta är aggressiva och därav ofta är supertoviga) bla det med att alltid se till att man kan kamma igenom pälsen hela vägen ner till skinnet (något speciellt "doodle" ägarna verkar dåliga på).

Sen kommer man ju alltid lära sig massa nya saker på vägen och det mest spännande tycker jag är att se vad den blivande hunden kommer lära oss för nya saker!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amandla
9/27/19, 11:36 AM
#5

Lycka till! Tänk om alla valpköpare vore lika förberedda… vilken dröm 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
9/27/19, 11:44 AM
#6

#5 Tack! Jo, man hade ju önskat alla blivande djurägare var noga med att förbereda sig så gott det går innan och inte bara spontanköpa något som är gulligt eller roligt att äga.

När jag var barn och ville skaffa fåglar så sa mamma och pappa att jag fick läsa på först under sommaren och om jag fortfarande var intresserad till hösten så skulle jag få skaffa fåglar. Läste varenda bok jag kunde få tag på! (Innan tiden med allt internet så nu är det ju ännu lättare att få information). Sen dess har det alltid funnits någon form av fågel i mitt hem och trots mer än 20 års erfarenhet av fåglar så gillar jag att då och då läsa på och försöka lära mig mer. Samma med kaniner, kommer ju alltid ny forskning och ny kunskap!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Amandla
9/27/19, 11:50 AM
#7

Det är bra att vara vetgirig och läsa mycket! Så har jag också alltid funkat, det värsta som kan hända är ju att man kanske inte får användning för allt man stoppar in i hjärnan…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
10/6/19, 6:19 PM
#8

Igår var jag och mina föräldrar iväg till en uppfödare för att kika på valpar (svart mellanpudel), blev lite hastigt eftersom pappan skulle åka till sin fodervärd idag så var det enda chansen om vi ville träffa honom också (och det ville vi ju såklart).

Gick superbra och uppfödaren var supertrevlig och allt kändes jättebra med föräldrarna och övriga hundar i hemmet och uppfödaren gillade oss också så vi fick tinga en av tikarna (tydligen hade hon redan sagt nej till 6 tidigare spekulanter som kommit och kollat på valp)! Vilken av de tre vet vi inte utan när de blivit lite äldre och ser mer personligheten så väljer hon ut en hon tror passar oss bäst, dem var 5,5 vecka nu.

De ska besiktigas och få vaccinationer och allt sånt 22:e (eller om det var 23:e) och sen ville hon ha koll på dem någon dag så de inte reagerar på vaccinet men efter det kommer vi kunna hämta vår nya familjemedlem!

Både de vuxna hundarna och valparna hade inga problem att gladeligen komma och hälsa och gosa! Inga problem med hanteringen av valparna (att lyfta och pilla med dem, försiktigt lägga på rygg och sånt) pappa lyckades till och med söva den mest aktiva hanen i genom att hålla den i sin stora hand med bakbenen hängande på var sida av armen.

Nu ska man bara komma på något bra passande tilltalsnamn till den också (för stamtavlenamnet kanske inte direkt är det bästa och lättaste att ropa). Vi ska bara alla komma över ens om ett också ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amandla
10/6/19, 6:27 PM
#9

Så roligt, grattis! Visa bilder sen när du fått hem lillan! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
10/6/19, 7:51 PM
#10

#9 Ska jag göra :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
10/18/19, 11:34 PM
#11

Uppfödaren ringde idag och vi ska hämta vår nya familjemedlem på onsdag! Och hon valde ut den av tikarna vi mest ville ha också (den minsta och som hade mest feminint utseende som gillade att ligga i mammas knä).

Vi har några namnidéer men får se vad det blir i slutänden när vi får träffa den lilla krabaten igen. Ska bli så spännande att få lära känna henne och se vad för individ hon är! Hoppas verkligen hon ska tycka om min kanin också (för han älskar hundar) och inte blir grinig på honom om han blir för närgående (eftersom han är blind så händer det att han råkar hoppa in i andra eller rakt på dem om de råkar ligga i "hans" bedd).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amandla
10/19/19, 10:12 AM
#12

Oj vad kul! Jag är också valpsjuk 😍 Det går säkert bra med kaninen, ha dem under övervakning bara.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
10/23/19, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är vår lilla prinsessa :D (Vi kommer kalla henne Mira).

Var minstingen i kullen och uppfödaren gissar på att hon kommer hamna på gränsen mellan dvärg och mellanpudel men att man ju aldrig vet helt säkert så vi får se!

Supersöt är hon iaf och väldigt nyfiken och glad! Halvvägs hem fick vi stanna för hon behövde bajsa och hade inga problem att kissa hemma på tomten.

Verkar ha väldigt lätt för att sitta (så det kommandot lär hon ju lära sig snabbt :P) och kommer gärna och sätter sig bredvid en men verkar inte ha problem att gå och utforska i annat rum där ingen befinner sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Amandla
10/24/19, 10:33 AM
#14

Ljuvligt söt 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
11/10/19, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har nästan glömt vad fort dem små växer! Vet du ungefär hur fort pälsen växer på en pudel? Ser ju ut att gå fortare än för oss men inte riktigt lika fort som för min angorakanin (hans päls växer ungefär 1mm/dygn).

Min kusin, som är fotograf www.visualverge.se gjorde ett snabbt fotoförsök (enbart med sin mobil) av lilla Mira idag :D Inte lätt för hon ville inte riktigt vara kvar på "fotopappret" på golvet och skulle springa iväg och leka hela tiden (eller krypa upp i mitt knä och tugga på leksaker) men vi lyckades få henne att stå still en millisekund så han fick en hyfsad bild! På tisdag blir hon 11 veckor 🙂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Amandla
11/10/19, 10:08 PM
#16

Vilken gullefjutt! 😍 Pudelpäls växer ungefär lika fort som människohår, runt 1 cm i månaden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Maleficum
11/10/19, 10:18 PM
#17

#16 Bra att veta :D

Eftersom jag använde det skär vi tänkt raka ner henne med sen till mitt egna hår så vet jag hur långt det isåfall kommer bli på ett år om man inte skulle klippa eftersom jag, i januari, inte klippt håret på ett år sen jag raka det sist ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
8/24/21, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#18

Vår lilla prinsessa börjar bli stor! På fredag fyller hon redan två år!

Tiden har gått så sjukt fort!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
1/20/22, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mira har ärvt sin pappas kramgohet!

Varje gång jag besöker mamma och pappa (eller varje morgon jag kommer upp när vi är i sommarstugan) så siktar Mira direkt in sig på min tumme (eller ibland hela handen) och ska stoppa den i sin mun för att snutta samtidigt som hon försöka mosa sig in i mig. Därefter ska hon kravla sig upp i knät och kramas en lång stund innan hon är nöjd!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: