Annons:
Etikettbeteende
Läst 1356 ggr
moa3211
9/23/19, 6:08 PM

Kastrera eller inte?

Hej 🙂

Vi har skaffat en hanhund, har aldrig haft det tidigare, och jag tycker det är så svårt att bestämma sig om man ska kastrera eller inte 🤔 Blir snurrig av det här 🤪 Hur har ni gjort? 

Mvh Maria 🌺

Annons:
Honestyisdead
9/23/19, 7:13 PM
#1

Varför funderar du över kastrering? Lider han av hormonerna?

Amandla
9/25/19, 11:45 AM
#2

Jag undrar också varför du vill  kastrera din hane? Överlag är pudelpojkar inte särskilt störiga, så jag skulle inte göra det förräns ett riktigt problem verkligen visar sig. Jag hade en dvärgpudelhane som kastrerades vid sex års ålder eftersom han helt förlorade vett och sans när min tik löpte första gången. Han började markera _överallt_ både inomhus och utomhus, på dörrar, på möbler, på människor, på  hundar… och han höll fortfarande på ett halvår senare när det var dags för nästa löp för tiken. 

Då provade vi med ett kemiskt kastreringschip som fungerade långt över förväntan, han blev lugn och mycket tryggare  (han var en lätt orolig liten själ som bekymrade sig över allt möjligt). Ett år senare satt effekten fortfarande i, så då blev han kastrerad genom operation. Det beslutet ångrade jag aldrig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tio
11/5/19, 7:30 PM
#3

Håller med ovanstående. Det är ett oåterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det är ett viktigt organ som påverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sällan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dålig pälskvalité och fetma samt osäkerhet. Då måste man känna att man gjorde det för hundens bästa. Det är såklart svårt att härleda sjukdomar och beteendeproblem flera år senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. Därför brukar jag alltid ta glada förespråkare med en nypa salt.

Tio
11/5/19, 7:30 PM
#4

Håller med ovanstående. Det är ett oåterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det är ett viktigt organ som påverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sällan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dålig pälskvalité och fetma samt osäkerhet. Då måste man känna att man gjorde det för hundens bästa. Det är såklart svårt att härleda sjukdomar och beteendeproblem flera år senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. Därför brukar jag alltid ta glada förespråkare med en nypa salt.

Upp till toppen
Annons: