Beteende

Kastrera eller inte?

2019-09-23 18:08 #0 av: moa3211

Hej Glad

Vi har skaffat en hanhund, har aldrig haft det tidigare, och jag tycker det är så svårt att bestämma sig om man ska kastrera eller inte Funderar Blir snurrig av det här Galen Hur har ni gjort? 

Mvh Maria Blomma

Anmäl
2019-09-23 19:13 #1 av: Hera

Varför funderar du över kastrering? Lider han av hormonerna?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-09-25 11:45 #2 av: Amandla

Jag undrar också varför du vill  kastrera din hane? Överlag är pudelpojkar inte särskilt störiga, så jag skulle inte göra det förräns ett riktigt problem verkligen visar sig. Jag hade en dvärgpudelhane som kastrerades vid sex års ålder eftersom han helt förlorade vett och sans när min tik löpte första gången. Han började markera _överallt_ både inomhus och utomhus, på dörrar, på möbler, på människor, på  hundar... och han höll fortfarande på ett halvår senare när det var dags för nästa löp för tiken. 

Då provade vi med ett kemiskt kastreringschip som fungerade långt över förväntan, han blev lugn och mycket tryggare  (han var en lätt orolig liten själ som bekymrade sig över allt möjligt). Ett år senare satt effekten fortfarande i, så då blev han kastrerad genom operation. Det beslutet ångrade jag aldrig.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2019-11-05 19:30 #3 av: Tio

Håller med ovanstående. Det är ett oåterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det är ett viktigt organ som påverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sällan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dålig pälskvalité och fetma samt osäkerhet. Då måste man känna att man gjorde det för hundens bästa. Det är såklart svårt att härleda sjukdomar och beteendeproblem flera år senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. Därför brukar jag alltid ta glada förespråkare med en nypa salt.

Anmäl
2019-11-05 19:30 #4 av: Tio

Håller med ovanstående. Det är ett oåterkalleligt ingrepp som bara ska göras om man har en riktigt bra anledning. Det är ett viktigt organ som påverkar hormoner som styr flera funktioner i kroppen. Inte sällan leder borttagandet till sjukdomar (tex urinsten), inkontinens, dålig pälskvalité och fetma samt osäkerhet. Då måste man känna att man gjorde det för hundens bästa. Det är såklart svårt att härleda sjukdomar och beteendeproblem flera år senare, och jag tror inte de som genomfört kastrering har lust att spekulera i det heller. Därför brukar jag alltid ta glada förespråkare med en nypa salt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.