2019-09-11 20:36 #0 av: Hugo.

Hej! Jag och min familj planerar att köpa en mellanpudel (helst tik) och jag skulle verkligen uppskatta lite information från andra med erfarenhet. När det kommer till användning är vi helt enkelt ute efter en familjehund som kan liva upp. Här är lite funderingar jag har: 

Hur mycket tid bör jag lägga på promenader dagligen? Läste någonstans att sammanlagt 1 timme (uppdelat i t.ex tre 20 minuterspromenader) räcker men det känns lite. Andra har sagt 1,5 timme vilket känns rimligare. Är medveten om att pudeln inte är för den som är lat men skulle vara skönt att veta ett minimum. 

Tips på lekar och övningar för mental stimulering utöver det grundliga som sitt, vacker tass etc? Kräver pudeln verkligen daglig stimulering eller är det någonting som räcker t.ex 2/3 ggr i veckan? 

Hur är det med att vara allergisk och leva med en pudel? Har läst att det fungerar utmärkt för vissa men andra inte. Har själv en mild pälsallergi men hoppas att just pudel ska funka för mig. (Ska självklart försöka komma i kontakt med dem så mycket som möjligt för att se om jag klarar av det). 

Hur är pudlar/mellanpudlar generellt?