Annons:
Etiketttillbehör
Läst 841 ggr
Asofy
8/14/19, 3:12 PM

Halsband till 15 veckors Dvärgpudel

Hej!

Om en månad så åker jag och sambon och hämtar hem våran första gemensamma hund.

En 15 veckors VIT Dvärgpudel tik, från  Estland. 

Hon är hos uppfödaren fortfarande, vaccinerad, har stamtavla och EU pass. 

Vilken storlek ungefär borde hon ha på ett halsband? Jag kollar på rundsydda i läder(helt vanliga utan någon strypfunktion)

Eller borde hon ha något som är i halvstryp? Tanken är att ställa ut henne och vill därför ha ett halsband som inte förstör pälsen. 

Tacksam för svar på ungefärlig storlek, vilken typ av halsband och sida ni köpt det på :)

Annons:
Lona
8/14/19, 4:26 PM
#1

Mitt tips är att du ber uppfödaren att köpa ett halsband/sele som passar. Det är ju jätteviktigt att hon inte kan smita när ni reser hem med henne! När hon väl är hemma kan ni i lugn och ro ta med henne till en lämplig butik och välja ett som ni vill ha. Jag skulle föreslå ett som är ställbart och relativt brett utan att vara tungt. Inte ett stryp utan ett fast eller halvstryp (rätt avpassat så stryper det inte). Inte med kedja då den ofta sliter på pälsen, inte heller färgat läder (såvida det inte är av toppkvalité) eftersom det kan färga av sig. Köp ett till rimligt pris, ni lär behöva byta upp er så småningom och kanske upptäcker att ni vill ha en helt annan typ av halsband. Ett alternativ är förstås en sele av något slag, numera finns de i alla möjliga modeller. Dock är det viktigt att den verkligen sitter BRA och inte hämmar eller påverkar hundens rörelser.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: