Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3002 ggr
Nymphadora
2019-07-16 20:26

Operera bort analsäckar

Vår 3-åriga dvärgpudelkille har återkommande problem med analsäckarna. Hans sekret är tjockt och klumpar ihop sig istället för att tömmas ur, vilket har gjort att han två gånger under det senaste året blivit tvungen att få säckarna spolade hos veterinär. Veterinären rekommenderar nu att vi opererar bort säckarna för att minska problemen, då han får väldigt ont när det ska spolas ur. Operation känns läskigt och jag tänkte kolla vad ni andra har för upplevelser av problem med analsäckarna och hur ni resonerar kring operation? Läste i ett annat forum att det rekommenderades att en innan operation testar att gå till veterinären varannan/var tredje månad och får hjälp att tömma dem. Det har vi inte testat än, så vi vet inte om det funkar. Hur resonerar ni kring ämnet?

Annons:
Sjuttan
2019-07-16 22:32
#1

Jag har gjort det på en liten tik av annan dvärghundsras. Det var en befrielse - det blev jättebra.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Amandla
2019-07-16 22:41
#2

Två av familjens pudlar har gjort operationen, och allt gick hur bra som helst. Det känns väldigt skönt att veta att de aldrig mer kan få såna bölder/fistlar som spricker och gör att de får så ont.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Chinesecrestedlover
2019-07-16 22:49
#3

Min förra hund Cain (Chinese Crested) hade väldiga problem med analsäckarna men inte för att det inte kom ut…utan för att han kunde "släppa" det där trevliga lite när som (ibland flera gånger/dag), gärna då han satt på mig (urk!) eller så. Vi funderade på operation ett tag för det var "ganska" jobbigt att ha den där stanken på kläder osv. stup i kvarten. Extra trevligt under ex. en bilresa så man inte kunde "fly" från stanken 😃 eller på släktträff på finkläderna…liiiite pinsamt… 

Jag rådfrågade då personer på min praktikplats (praktiserade då på ett stort djursjukhus). Blev avrådd åh det bestämdaste av en som gjort det på sin egna hund (och även såklart följt mängder av andra hundar). Hen sa att det inte är någonting som hen skulle rekommendera då det är på ett så utsatt ställe = det kan lätt bli komplikationer, infektioner m.m. samt för att det gör så otroligt ont på hunden. 

Jag valde då att inte betala runt 8 000 eller vad det nu var för att ta bort problemet…jag och familjen fick stå ut med den härliga stanken istället, haha. Cain verkade inte bekymrad av det och tester visade inte på några större fel. Han fick vid något tillfälle antibiotika (?) har jag för mig, för att det vid ett tillfälle fanns lite bakterier; men annars var det nog mest jag och övriga människor runt honom som led mest utav hans besvär. Det luktar verkligen inte hallon, haha. 

En operation hade varit på bekostnad på min hund kände jag då. Jag skulle absolut inte göra operationen om jag inte kände att det var absolut nödvändigt och för att hunden led ordentligt av att inte vara opererad.  

Mvh/Chinesecrestedlover

Tio
2019-07-31 12:42
#4

Har veterinären någon teori om varför felet uppstår? Tycker också det låter tungt med operation. Sjukdomar/problem är ju i sin form en reaktion av kroppen, inte sällan kopplade till hundens livstil som foder, stress (t ex obehandlad separationsångest), rastningar osv. Tänker spontant att foderbyte kanske kan hjälpa? Det påverkar ju indirekt körtlarnas tömning genom avföringens hårdhet och frekvens. Stackars liten iallafall, hoppas det ordnar sig!

Lona
2019-07-31 22:20
#5

En av mina tidigare hundar fick stora problem med analsäckarna när hon var 6-7 år. Hon fick inflammationer som blossade upp snabbt, hon kunde vara helt ok när jag gick till jobbet på morgonen och när jag kom hem några timmar senare så hade de redan blivit så inflammerade att de brustit.
Vi kämpade med olika behandlingar och antibiotikakurer i ett drygt halvår för att få henne såpass ok så att det gick att operera, det är förstås inte lämpligt mitt i en akut infektion.
Det visade sig att analsäckarna inte bara brustit utåt utan även in mot tarmen. Enligt veterinären så var det som ett "ormbo" med fistlar och död vävnad som de fick ta bort, inklusive en bit av ändtarmen.
Raskva hade rejält ont efteråt, det är ett känsligt område och hennes operation blev ju omfattande.
Däremot så läkte hon snabbt och hade inga som helst problem efter det.
Det finns en liten risk att de kan bli avföringsinkontinenta efter en analsäcksoperation, i synnerhet när den blir mer komplicerad som Raskvas. Enda skillnaden efteråt var att det hördes när hon fes.😃(Rimligtvis så fes hon innan också, men det märktes aldrig.)
Jag skulle inte tveka att göra motsvarande operation på någon av mina andra hundar men skulle försöka lösa det på annat sätt först. Ändrad kost som #4 skrev, det kan hjälpa med en så enkel sak som att man ger dem morötter att tugga på. Bitarna passerar tarmen utan att brytas ner och hjälper till att pressa ihop och tömma analsäckarna på vägen ut. Att låta veterinären tömma dem regelbundet innan det blir problem kan också vara värt att testa, eller att lära sig att tömma dem själv. Dock ska man inte vara där och pilla för mycket eftersom det stimulerar till ökad sekretion och även irriterar vävnaden.

Det kan också finnas andra bakomliggande orsaker. Hur är er hund när det gäller andra inflammationer? Hudproblem, otit, tonsillit, ögoninflammationer? Ett dåligt immunförsvar kan öka risken för olika inflammationstillstånd.
I Raskvas fall hängde det sannolikt ihop med att hon fick Addison ett par år senare. Troligtvis hade hon länge haft för låg cortisolproduktion vilket orsakade problemen med analsäckarna och även tonsillit. Efter att hon började behandlas för sin Addison så slapp hon sådana problem.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: