Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2105 ggr
Nymphadora
7/5/19, 8:16 AM

Tips på trimmer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kör kort, jämn klippning på vår dvärgpudelkille och även om det går bra att klippa med sax, som vi gjort hittills (tre år), så är det ganska tidskrävande. Så, vad har ni för tips på bra trimmers som gör det snabbt och enkelt att kapa pudelpäls till önskad längd?

Annons:
Amandla
7/5/19, 10:23 AM
#1

Jag har skrivit en artikel om bland annat klippmaskiner:

 https://pudel.ifokus.se/articles/4f5e21dcd4ebea0428013b54-klippa-pudel-klippmaskin-skar-och-sax?articles-1

Det är några år sen så det har förstås hunnit komma ut nya maskiner på marknaden, samtidigt som de jag nämner i artikeln ofta kan hittas på begagnatmarknaden. Köper du en begagnad maskin kan det vara bra att skicka in den på service (exempelvis på Lyckliga Fåret), då har du en maskin som håller i många år framöver. 

Jag använder fortfarande min Andis 2-speed  och den krånglar aldrig någonsin, men känns väldigt tung för mina svaga händer och jag har fyra små pudlar att sköta om. Siktar in mig på en modernare och lättare maskin så småningom, ska bara bestämma mig först.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Nymphadora
7/5/19, 10:32 AM
#2

#1 Tack för tipset!

[Forest]
7/5/19, 10:53 AM
#3

1.  Detta med Andis 2 speed jag har både den och oster A5 men varför säger alla jag har 2 speed när använder man den snabba växeln ? Tycker den maskinen blir varm snabbt, andra växeln blir den jätte varm bara av kort tid men kört den. (samma skär så man kan inte skylla på slött skär) 

Det ända jag kan säga var bra med Andis AGT 2 speed är väl att den är lättare och tystare maskin .

 Det som är bra med Oster A5 är att den inte blir lika varm som Andis.

Oster a5 har starkare motor 45 w medans Andis  agt 2 speed 35 w.

Ts tips köp via lyckliga fåret då har du öppet köp man kan även ringa och kolla om man har lite frågor. Missa inte att bada och borsta hunden väl innan du klipper hunden :)

Amandla
7/5/19, 12:38 PM
#4

Den högre hastigheten på Andisen använder jag bara om hunden har väldigt tät päls alternativt har såna illa tovor som inte går att reda ut inom rimligt tid/utan besvär för hunden. Inte mina egna med andra ord… 

Just ja, jag sänker hastigheten igen så snart jag är igenom tovorna. Ibland under tassarna kan det bli som hårda tovbollar, där funkar det också bäst med den högre hastigheten. Återigen inte mina egna pudlar utan andras.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
7/5/19, 11:23 PM
#5

4. Jag kör aldrig heller med högre växel fatta inte vitsen med den men nu vet jag varför den finns👍Jag tänkte fasen vad bra kom inte långt innan skäret var varm. 😬 Tänkte är väl som vanligt hihi Så om jag ska raka katten är den 2 bra där han har tova. Vill inte raka ner honom men blir han tovig i år igen är det ett måste han avskyr bli borstad/kamnad ( och han hatar när man rakar ner honom oxå😬) Hans päls på svansen är 18 cm långt o jätte tjock päls tovar lätt vid pälsbyte jag försöker ändå ta lite varje dag men slutar med att han blir sur. Gottis-muta efteråt är lite torkad kycklig så ligger man inte för mycket minus hos honom 😂

Amandla
7/6/19, 9:48 AM
#6

Oj, pälsvård på katter har jag ingen erfarenhet alls av, men tänker att det kanske kan funka att göra som med hundar som fäller kraftigt, dvs bada dem och blåsa med en blaster (hårdblåsande fön som slår vattnet ur pälsen, om någon som läser inte råkar känna till det) för då lossnar mängder och åter mängder med päls som ska bort? Fast kisse kanske inte är van vid bad, och det lär ju inte vara lätt att lära en vuxen katt förstås…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
7/6/19, 12:28 PM
#7

6 vi börja tidigt med pälsvården bada kamma/borsta och badning. Fön- nej det går inte vi testa det och sluta med pencelinkur innan vi gav upp det. Han har aldrig gillat pälsvården tyvärr 😬 Han rakas väl ner vart annat år. 😋

Upp till toppen
Annons: