Annons:
Etikettbeteende
Läst 1409 ggr
Yaeli
6/19/19, 11:32 AM

Kastrera pga svåra hundmöten?

Hej!

Vi har en hanhund (mellanpudel) på 2 år som blir heelt rabiat vid hundmöten. Han kastar sig i kopplet och skäller intensivt. När hunden är långt borta går det att få kontakt med honom, men det är inte alltid det går att backa undan så långt som krävs, och då är det klippt omöjligt att få kontakt och kontroll på honom. 

Vi har gått hundmöteskurs vilket inte gav något annat resultat än att vi blev ledsna för att det gick så dåligt. Vi kör med positiv förstärkning. Klicker fungerar hyfsat när hunden är långt borta. Belöningar funkar också om hunden är långt borta, men annars är det omöjligt. 

Hans kastande i kopplet blir extra svårt för att han är så stark att jag får ont i kroppen och knappt klarar av att hålla emot, och då väger han ändå bara 7 kg!

Dessutom, är vi på nya ställen med nya hunddofter är han helt vild med nosen i backen och drar i kopplet hela tiden för att han måste till varje doftfläck. Det stressar honom och han kan inte vara lugn, även när jag får honom att gå fint med hjälp av belöning. 

Nu är jag så ledsen och desperat över detta och undrar om det kanske går att lösa med kastrering? Jag är avskräckt av google, där jag läser att det ibland ger en helt ny och lugn hund, men där det ibland gör allt värre!

Har ni några erfarenheter? Tips och råd?

Vill bara tillägga, att inomhus är han världens bästa, lugna och lyhörda hund som finns! Och när han träffar andra hundar, eller på hunddagis går allt jättebra! (förvisso kan han inte leka med tikar utan att vilja bestiga dem) Det är bara möten i koppel som inte funkar.

Annons:
vallhund
6/19/19, 12:52 PM
#1

Prova att posta inne på https://hundar.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Randomel93
6/19/19, 12:57 PM
#2

Det är väldigt individuellt hur hundar blir efter kastrering men man kan pröva en kemisk kastrering som går ur kroppen efter 6-12 månader så vet man lite mer hur ens hund blir om man vill göra det permanent :)

vallhund
6/19/19, 1:02 PM
#3

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
6/23/19, 2:32 PM
#4

Vad gör ni mer för träning med hunden förutom promenader? För mig låter det som att han är osäker och kastrering är inte lös ingen. Har ni funderat kanske på gå annan kurs? Jag har vart på kurser och kände att 2 var rätt menlösa kände inte att kursledaren var så bra 😒 kanske kändes det som att ni inte fick den hjälpen/redskapen ni behövde bara en tanke 😁 Såg att du fått mer svar inne på hundar ifokus👍

Yaeli
6/29/19, 8:20 PM
#5

"Har ni funderat kanske på gå annan kurs?"

Vi har gått två kurser, och skulle gärna gå en till. Men nu orkar jag inte, det är så hemskt jobbigt att genomlida hans rabiata sida. Är helt genomsvett och skäms efter varje hundmöte, och känner inte att jag orkar gå igenom det under en kurs igen. Vi vill ha privatträning till honom, men det kostar mycket så vi har försökt själv än så länge.

[Forest]
6/30/19, 12:02 PM
#6

När vi hade syrrans rabiata hanhund på 3 år i 3 mån han var hemsk vid hundmöten. Spela ingen roll på om det var tikar eller hanar 1 eller flera samma beteende som kasta sig i kopplet och såg livsfarlig ut (nä han var en nakenfis men han tyckte väl han var farlig).

Hur som helst jag börja ändra lite från fått flaxa omkring skötsam i kopplet från ena till andra sidan så börja jag ställa krav. Gå på insidan och gå i kortare koppel  inte heller stanna överallt för inspektera alla lukter pissa 100 gånger. Jag lät honom kissa av sig snabbt och såg när han var bajsnödig så jag hade "rast platser" i huvudet. Vid hundmöten stanna jag inte jag korta lite mer kopplet och gick på. Såg jag möte kommer längre fram på våran sida så gick jag över och han fick åter igen gå på insidan m kortare koppel. Traska på ändra INTE håll utan här går jag o du följer med.  

Jag börja även fråga andra om tränings hjälp, att låta dom vara möten att dom stod stilla och man gick fram o till baka. Åter igen inget titta på mig tjavs utan här hänger du med, app app med bestämd röst när han börja spänna sig.  Här i våran håla finns det hundträffar och det var flera som hade detta problem, så när han börjat lite mer framsteg så hängde vi på även dessa. 

Belöning det fick bli rösten med BRAAAA kille.  Godis fick han efter vi tränat men under träningen så störde annars godiset tyckte jag. 

Jag träna honom som med våra lite trix lite spår och godisletande på vanlig dag. 1 dag åkte vi till klubben för att köra lite annat där finns även hundpromenad spår som finns olika övningar på. Till klubben tog godis med, han tyckte klubben var jätte rolig och här var han inte lika rabiat visst det förekom men inte i samma utsträckning. Det var väl inte hans hemmaplan och där med var det väl bäst att vara okej ibland.

Annons:
Upp till toppen
Annons: