Annons:
Etikettbeteende
Läst 4613 ggr
Nymphadora
2019-05-04 07:06

Nytt aggressivt beteende

Vår älskade dvärgpudelkille (okastrerad, 3 år) har nyligen börjat med ett nytt beteende som vi vill sätta stopp för. När vi lyfter upp honom blir han JÄTTEARG. Han morrar och "låtsas-hugger" en i handen (alltså inte hårt, men det är inget roligt beteende direkt). Efter ett par sekunder är han glad och snäll och pussas som vanligt igen. Läste om en hundpsykolog som tipsade om att ignorera beteendet och bara vara snäll och kärleksfull, men beteendet har bara eskalerat. Vår lilla älskling är en mycket snäll, gosig och social hund annars, så vi förstår inte vad det här arga kommer ifrån. Vill byta taktik för att få bukt med detta och funderar på att försöka bara stoppa beteendet direkt genom att markera för honom att det inte är okej. Hålla fast munnen eller hela hunden (såklart ej hårt) och säga till på skarpen. Men vill bolla lite innan vi gör något. Någon annan som fått bukt med liknande beteende och har tips??

Annons:
Pyttelite
2019-05-04 07:09
#1

Jag skulle ta honom till vetten först så att det inte är något som är kroppsligt fel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nymphadora
2019-05-04 07:17
#2

#1 Ja okej. Det kan ju förstås vara bra. Det är dock inte så att han blir arg bara en tar i honom. Han låter oss undersöka mage, tassar, rumpa etc utan att bry sig.

Pyttelite
2019-05-04 07:21
#3

Det är bra att utesluta - är förmodligen ett beteendeproblem men utifall.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nymphadora
2019-05-04 07:23
#4

#3 Vi ska till veterinären ändå strax för att fixa fästingmedel, så tar upp det då. Men beteendemässigt och hanterarmässigt - några råd?

Lussan20
2019-05-04 07:35
#5

Visa inte rädsla, håll inte fast, krama inte runt munnen, bara visa lugn och  låt honom inte tro han bestämmer. Men som de andra sagt låt veterinär kolla honom först! Han kanske inte gillar att tappa golvkontakten? Börjar man markera är det risk för att problemen ökar.

Lycka till ! Önskar WL🌺

Nymphadora
2019-05-04 07:54
#6

#5 Har bokat veterinärtid till på måndag. Han har alltid älskat att bli buren, sitta i knä, gosa etc. Och gör det fortfarande. Han är otroligt social med människor. Men ibland vill han bara inte och då blir han sådär arg. Vi fattar verkligen inte var det kommer ifrån.

Annons:
Pyttelite
2019-05-04 08:01
#7

Kan det vara så att han blir överstimulerade och markerad för att han faktiskt vill vara ifred. Att det blir för mycket helt enkelt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lussan20
2019-05-04 08:27
#8

Tänkte så också, -just nu vill jag inte- kanske är svaret? Mvh/WL🌺

Nymphadora
2019-05-04 10:09
#9

#7 och #8 Jo visst, men några av gångerna det hänt så har han lyfts upp för att han skällt och vi velat lugna ner honom, men då har han bara blivit ännu argare. Andra gånger kommer morrandet/ilskan från ingenstans. Det kan vara att vi ska ut på promenad, men att han ändå morrar surt. Det är liksom inte alltid vid samma tillfälle. Och det är inte alltid när en lyfter upp honom heller. Idag har han varit jättegosig och pussig och gladeligen blivit lyft/buren. Försöker hitta en röd tråd mek det är inte helt lätt. Detta är min första hund, så jag har inget att jämföra med heller.

Pyttelite
2019-05-04 10:24
#10

Jag skulle rekommendera dig att göra dagliga anteckningar under en tid för att få mer information. Det är lätt att sätta mänskliga egenskaper på de egna husdjuren. Det är också lätt att tycka att vi människor helt ska styra helt över våra husdjur. Jag tror att din hund försöker tala om något för dig. Läs gärna om hundetologi för att få mer förståelse för din kompis. Du kommer att få mer insikt med tiden. Brist på erfarenhet är ett övergående problem. 😀 Har du möjlighet att diskutera problemet med uppfödaren?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Forest]
2019-05-05 18:57
#11

Hur är det om ni säger upp och lyfter honom bara några cm ? Kan man ni lyfta honom på annat sätt ? Jag kan lyfta våra på 3 olika sätt tänkte reagerar han på samma sätt? Tänkte om ni kommer åt känsligare pugnt vid upplyftet måga reagerar av beröring ljumsken "flank" säger man på hästar vet inte om man säger det på hund 😔 Jag har alltid sagt upp för dom ska veta jag lyfter dig. Våra tycker det är helt ok men ena tycker inte om att man går o bär henne spelar ingen roll om man håller så tycker hon det är lite osäkert. Sen tänker jag måste ni lyfta honom? Om jag kmr ihåg rätt så åkte ni en del buss/tunnelbana/tåg då skulle ni kunna ha resväska-transportbur. Jag hade vanlig ryggsäk botten liggunderlag för göra den plattare sittyta våran hund hoppar själv i den då jag ofta cyklar med henne i den o det är kul tycker hon. Bra att ni ber vetten kolla lite extra jag skulle annars fundera på massage för kanske hunden är spänd. Jag maserar våra ofta o det märks deras skinn är löst jag säger man kan rulla skinnet 😊😁

Nymphadora
2019-05-06 12:51
#12

#11 Alltså såhär; han ÄLSKAR att bli buren och lyft. Han har alltid gjort det. Han är en riktig gosegris. Det jag beskriver händer alltså absolut inte varje gång, utan det är snarare så att den kraftiga reaktionen kommit när han verkligen inte vill att vi rör honom. När han vaktar/skäller främst. Har varit hos veterinär nu och det är inget fysiskt. Men han är en orolig hund, han har alltid varit sån. Det är just det här "plötsligt arga" som är nytt. Han är en riktig gosegris annars och älskar att bli buren och så. Det är alltså inte att vi lyfter eller hur vi lyfter som gör honom arg, utan när. Så, vi kommer sluta lyfta honom när han är i vakt-mode nu. Och testa veterinärens rekommendationer. Tack alla!

[Forest]
2019-05-06 12:57
#13

12 om han skäller o vaktar varför inte då avleda på annat sätt än lyfta upp honom? Jag säger gå här ifrån lr gå o lägg dig . Jag kan även säga det räcker, gå härifrån. Gillar han annars pipleksak pip med den o avled med leksaken för bryta det hela.

Annons:
Nymphadora
2019-05-08 12:05
#14

#13 Japp, det gör vi och det är vad veterinären sa också. Det funkar. Det svåraste just nu är när han skäller medan jag sitter i jobbsamtal och inte riktigt kan prata med honom. Försökte distrahera med leksak då han skällde under samtal imorse och då högg han efter min hand när jag tog upp leksaken. Ignorerade honom sen och då kom han och skulle pussas och ville upp.

Skogsväsen
2019-05-23 07:35
#15

#14 låter som att ni är på g med en lösning :D Du kanske kan avgränsa området som hunden får gå på när du tar jobbsamtal och därmed hålla honom borta från ytterdörren (om det hjälper)?

En sak jag tänkte på som jag inte tränat på själv är t.ex. att säga "tack" och kasta en godis och förhoppningsvis så tar han den. Sedan upprepa detta tills han tar den varje gång (om han gör det).

Då kanske det kan leda till att du säger tack till honom och han kommer till dig och vill ha godis?

Men det kanske är svårt att få till, har som sagt inte provat något liknande själv. 

Det verkar iallafall som att han försöker markera till dig att han inte vill bli buren när han gjorde sådana utfall-vilket du redan skrivit. Du kanske kan släppa ner honom redan vid första lilla "sprattel" för att vänja honom vid att han inte måste fake-hugga och bli arg för att bli nedsläppt. Men jag vet inte om det skulle hjälpa. :)

Hoppas det löser sig. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Forest]
2019-06-08 10:45
#16

http://www.kelpiestuds.se/den-ar-min-hundar-som-vaktar Kanske är lite läsvärd sida?. ☺ Tyckte det stod lite bra på den sidan.

C
2021-08-18 11:26
#17

Jag har samma problem, jag har skickat meddelande till dig

Herveaux
2021-10-22 09:42
#18

#17: Tråden är 2år gammal och trådstartaren har inte varit inne på iFokus på över ett år. Så om du inte får respons vet du varför.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: