Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1565 ggr
Linnea0001
2019-04-17 19:26

Höfter

Mamma vill ta kull på vår hund Molly. Hon är en kungspudel. Vi har ställt ut henne och nu rankat höfterna. Höfterna visade C och 109. Kan man få ska valpar på det? Föräldrarna har båda A höfter och syskonen A & B. Som sagt är mamma mer insatt men jag ville hjälp henne.

  • Redigerat 2020-09-06 11:59 av Amandla
Annons:
[Forest]
2019-04-17 22:21
#1

Har tiken C höfter? Personligen skulle jag inte para en tik med C höfter utan sparat så mycket jag kan på henne för inte slita ut henbe i onödan. Ville jag avla så skulle jag skaffa en ny valp och hoppas på att hon blir mer lovande. Jag skulle även kolla på kennel iFokus men även rådfråga Svenska pudelklubben om detta.

Linnea0001
2019-04-18 09:16
#2

Tyvärr har hon C höfter. Men föräldrarna har båda A. Syskonen har ju också A och B. Blir det inte annorlunda ifall man har bra föräldrar? Typ C+ kanske? Som sagt det är min mamma som kan något men jag vill hjälpa henne.

Amandla
2019-04-18 09:56
#3

Du kan ringa pudelklubbens avelsrådgivare och fråga. Jag vet inte mycket om storpudlar, har små själv.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2019-04-18 11:39
#4

Om jag läst rätt så säger inget om att det inte ska avlas på C höfter. Men som sagt man kan alltid hära med pudelklubben vad dom rekommenderadar ☺

Lona
2019-04-25 14:28
#5

Hon har ju ett HD-index på under 100, dvs under medelvärdet för rasen. Statistiskt sett kommer hon alltså att försämra rasen vad gäller HD. Jag anser inte att man ska avla på det såvida inte hunden har MYCKET goda egenskaper när det gäller tex övrig hälsa, mentalitet och så vidare. Har er tik något positivt att tillföra rasen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Linnea0001
2019-04-26 08:27
#6

Ta bort det här inlägget, tack!

Annons:
Amandla
2019-04-26 11:16
#7

#6 Tråden får ligga kvar, den kan vara bra för andra medlemmar att läsa och lära sig av. Avelsfrågor är viktiga!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogsväsen
2019-05-02 06:14
#8

Någon som kan vara värt att titta på också är kullsyskon i SKK avelsdata och kanske andra avkommor från föräldrarna (och då ta hänsyn till att det kan finnas annat blod inblandat). Och föräldrarnas syskon.

Dock är jag ingen uppfödare själv.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Mathilda88
2020-09-03 21:33
#9

Med tanke på att hon har C (på båda höfterna antar jag utifrån din formulering?) så är risken stor att hon kan nedärva det till sina eventuella avkommor. Även om mamman och pappan har A så verkar de ha haft gen till att ge C med tyvärr. Fokusera istället på att ge henne ett bra liv utan extra belastning så att hon kan hålla utan smärta i höfterna i framtiden.

Upp till toppen
Annons: