Annons:
Etikettallmänt
Läst 1457 ggr
Soldis
2/21/19, 11:27 AM

Brukspudel

En liten funderare jag fick idag är att, det finns ju några pudlar som är aktiva inom bruksgrenarna. Och som jag har förstått det så skiner pudlarna inom varje sport de deltar i. Alltså att de arbetar med glädje och klarar av de utmaningar som de ställs inför, tack vare deras intelligens och såklart - deras ägare. 

Lynnet, arbetsviljan och arbetsglädjen hos en pudel verkar vara på topp och jag skulle gärna vilja få känna på skillnaderna mellan en pudel och en annan brukshundras och se hur skillnaderna kan tänkas vara.

För jämföra kan ju vara kul, men det kanske inte tjänar något direkt syfte mer än att mata min nyfikenhet. Hur bra är egentligen pudlarna jämfört med de andra arbetsraserna?

Kanske framförallt t.ex. mellanpudeln? Den sägs ju vara mest energisk. 

Men det jag egentligen också undrar över,

Varför är inte pudeln en brukshund?

Annons:
Amandla
2/21/19, 12:20 PM
#1

Tja, jag har inga bra svar på din fråga. Storpudeln har ju sitt ursprung som vattenapporterande jakthund, de mindre är främst avlade för sällskap och sånt som cirkus. Mellanpudlarna är oftare (som jag förstått saken) mer för de som vill arbeta med sin hund, men så klart finns det individer i de andra storlekarna som också fungerar alldeles utmärkt för såna aktiviteter. Men "kvaliteten" är väldigt ojämn, det finns många pudlar som hellre softar än jobbar… 

Det många av dem har gemensamt är att de har väldigt mycket will to please, de vill vara sin människa till lags. De är väldigt uppmärksamma och lättlärda. 

Jag tog bort bilden med tanke på copyrightlagen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Soldis
2/21/19, 4:22 PM
#2

#1 tack för svaret Amandla! :) 

Jag går lite i samma tankar som dig när det gäller storlekarna. Jag har personligen inte så mycket erfarenhet av så många pudelindivider och tror helt klart att de som vill arbeta varierat med sina pudlar oftast väljer mellanpudel (eller storpudel?). Däremot tror jag att dvärgpudeln förmodligen skulle vara minst lika duktig, eller till och med toypudeln. Men jag vet inte. 

Ja verkligen :)

Jag undrar vad som är kravet för att en ras ska falla in i kategorin som brukshund?

Är pudeln kanske mer osäker än en schäfer? Har den mer rädslor än en australian shepherd? En pudel kanske bara orkar 2 timmar i sökskogen för att sedan säga "Nej, nu vill jag gå hem och chilla i soffan!" medan en briard hade lätt klarat av 3 timmar till innan den vill hem. Kan det vara så att denna ojämnheten inom rasen pudeln där vissa vill chilla, andra vill jobba, gör att den inte kategoriseras som en brukshund? Dess historia?

Efter jag ställt dessa frågor och tänkt lite, så tror jag att jag fick ett svar till varför pudeln inte klassas som en brukshund. Jag tror inte att det är för att den saknar något som de andra brukshundraserna har. Jag tror det är för att pudeln har något som de inte har.

En pudel kan klassificeras som sällskapshund just för att den inte har samma behov av stimulering som brukshundsraserna. Den klarar av att ta det lugnt i hemmet, den klarar av att bara vara hemma med familjen och nöja sig med promenader. Den anpassar sig till sin familj. 

Samtidigt tror jag att den även klarar av att jobba lika mycket som en briard i skogen, att en pudel kan vara lika modig som en schäfer, att en pudel klarar av tillräckligt mycket för att klassificeras som en brukshund. Men den är anpassningsbar.

Om dess familj inte lever aktivt, då blir pudeln inte aktiv. Om dess familj är aktiv, då blir pudeln aktiv (och därmed kräver stimulans därefter). Den river inte ner huset eller hittar på hyss i det förstnämnda, som en schäfer kanske skulle gjort.

Jag tror det här är min slutsats just nu iallfall, och den kan ju självfallet ändra sig. :)

Amandla
2/21/19, 4:47 PM
#3

Jag tror att du är inne på rätt spår där, och sen handlar det säkert om historian bakom de olika raserna. En sak som skiljer pudlar från många andra raser är att de inte gillar att nöta moment, de lär sig kvickt och om man ändå fortsätter "för att det ska sätta sig" så är det lätt hänt att pudeln då börjar testa andra saker, "matte verkar inte nöjd, jag måste prova att ändra något" 😂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2/21/19, 7:01 PM
#4

3 haha det där känner man igen att bara sitta utan att något händer är ju trååååkigt 😂 Sen visst hade man gått in mer i tidigare ålder för bruksgrenar och finslipat dom då skulle säkert våra fixa dinmpa rumpan lättare ute på lös tass. Nu får mer still/stanna duga 😁

Soldis
2/23/19, 7:27 PM
#5

#3 Ooh, ja! ;D Så intressant endå. Söta, underbara pudlarna ♥ ♥

#4 hihi 😃

wesdi
2/27/19, 9:49 AM
#6

Pudel är idag "inklassad" i grupp 9 sällskapshund/raser. Det finns inga särskilda egenskaper (jakt, vall, korning, drag mm) som pudel avlas på. Finns inget i rasstandarden. Krävs ingen särskilt "arbetsmerit" för att bli godkänd i avel, kunna tävla om utställningschampionat eller championat i den egenskap hund är avlad för.

Det som då skiljer sig är att de här raserna som är sedan länge klassade som  brukshundar ofta har något i resp Rasstandard som talar om hur den hunden ska vara/arbeta. Ofta eller nästan alltid ställs vissa krav på arbetsmerit (jaktmerit, bruksmerit mm) för att kunna tävla om ett exempelvis utställningschampionat.

Vissa raser (exempelvis cocker spaniel som är en delad ras) där kan du utan jaktmerit bli utställningschampion men med jaktmerit blir du "riktig" utställningschampion.  Här blir ofta utställningsvarianterna lilla utstsällningschampion, få eller ingen blir "riktig" utställningschampion och jaktvarianterna blir jaktchampion.

Så ja.. jag kan tycka det är synd att den forna vattenapporterande pudeln omvandlades till en sällskapsras.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
[Forest]
2/28/19, 8:19 PM
#7

6 Så man kanske skulle uppmuntra dom som avlar mer för få en arbetande pudel för få in det som meriter ☺ Tror säkert fler vill ha en mer arbetande pudel tros att rasen ligger under grupp 9 😊

Upp till toppen
Annons: