Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1321 ggr
filopa
2019-02-17 20:06

Rakapparater

Det ser ut att bli en storpudelvalp till sommaren! Jag behöver därför tips på rakapparater. Jag kommer klippa allt lika långt(rätt så kort) och undrar du vilken apparat som är bäst? Jag är helt nybörjare när det gäller pälsvård, förutom kursen vi fick via skolan, men vi fick aldrig prova att raka. Så behöver som sagt hjälp med vilken rakapparat jag ska välja, vilka tillbehör man behöver, var man köper dem och hur man tar hand om dem. Även villa skär, och vad det är för skillnad på dem? Och kommer nog även behöva använda distanskammar i vinter då den ska ha längre päls.

Annons:
filopa
2019-02-17 20:08
#1

.

Amandla
2019-02-17 21:52
#2

Här är en artikel som jag skrev för några år sen. Det har hänt en del på fronten, det har kommit flertalet nya lättare laddbara maskiner, men vad gäller skär osv så gäller det mesta än. Angående distanskammar kan jag rekommendera såna av metall, plast funkar sällan särskilt bra i pudelpäls.

https://pudel.ifokus.se/articles/4f5e21dcd4ebea0428013b54-klippa-pudel-klippmaskin-skar-och-sax?articles-1


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
filopa
2019-02-17 22:00
#3

#2 Tack så hemskt mycket! Det är pälsvården jag är mest nervös inför haha

Amandla
2019-02-18 09:57
#4

Jag lärde mig allteftersom första valpen växte upp, jag kan ju trösta dig med att valppälsen sällan är jobbig. Har du någon som kan visa dig hur man gör med rakning, rätt sätt att borsta osv? Pudelklubben anordnar kurser över hela landet, gå in på hemsidan och kolla 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
filopa
2019-02-18 13:28
#5

Letade efter kurser där, men hittar inga. Sökte på kurs och fick bara upp från 2016.

Amandla
2019-02-18 17:11
#6