Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2885 ggr
filopa
2/14/19, 10:49 PM

Plocka öronhår?

Jag ska eventuellt skaffa pudel till sommaren och läser därför på en massa om pälsvård osv. Kom in på en youtubevideo som visar hur man drar ut håret från öronen. Är det något man ska göra? Hur ofta? Hur ofta bör man rengöra och med vad?

Annons:
Amandla
2/15/19, 9:13 AM
#1

Det beror på, skulle jag vilja säga. Vissa pudlar har knappt någon pälsväxt alls i öronen, andra har lika mycket på insidan av öronen, inklusive hörselgången, som utanpå öronen. Vissa har besvär av det, andra inte. Vissa får mycket vax och i kombination med mycket öronhår kan det ge stora problem, det blir klumpar och tovor som gör ont och de kan vara svåra att få bort. 

Så tyvärr finns det ingen regel för om man "ska" plocka öronhår, man får prova sig fram. Utgå ifrån att din pudel inte har besvär, men vänj den vid att du pillar i öronen, dra några enstaka hår för att lära hunden, och lukta också ofta i öronen. Lär dig hur friska öron luktar (nästan ingenting) så känner du om det förändras.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2/20/19, 7:04 PM
#2

Jag plockar öronhår ganska sällan på Enja men på Donna o Milli får jag ta vid behov blir ca 1 gång i månaden men öron titt blir det med mys 😁 Tycker Amandla svara bra ☺👍

moa3211
3/5/19, 9:33 AM
#3

Det gjorde jag aldrig på min änglapudel Kajsa 🙂 det behövdes inte för hon hade så lite ❤️

Linnea0001
4/17/19, 7:29 PM
#4

Vår hund Saga har lite men Molly har väldigt mycket och får mycket skit i öronen så henne plockar vi varannan vecka medans Saga mer sällan. Dock får alltid Saga öroninflammation tyvärr.

[Forest]
4/17/19, 10:16 PM
#5

4 är Saga en pudel? Tänkte har vetten kollat nere i öronen när dom är fina ? Milli bad jag vetten kolla extra någa på i öronen då jag plockar bort mycket hår men han sa att det är lockigt och mycket långt ner allså inget man plockar. Hon har inga problem med öronen annars. Sen en hund med öronproblem kan även ha med foder och göra. Tyvärr så är det inte så alltid men kanske är något att funder på ☺

Linnea0001
4/18/19, 9:20 AM
#6

Nej det tror jag inte, oftast får hon det efter hon badat ifall öronen inte sitter upp så det luftas i öronen. Hon har haft problem med fodret då hon börjar bita på sina tassar och slickar. Men vi har testat oss fram med både foder och godis.

Annons:
[Forest]
4/18/19, 11:42 AM
#7

6 vid bad har jag fetvadd i hundarnas öron för slipoa få in vatten. Sätter i ny vadd när jag ska föna dom för extra blåsskydd håller så jag inte kan blåsa i ögon o öron men lite som extra skydd samt dämpning av ljudet.

Tio
5/8/19, 1:46 PM
#8

Min filosofi är att pilla så lite som möjligt. Att plocka hår i öronen gör ont, det irriterar gångarna och varje draget strå blir ett mikrosår. Jag har märkt att håret leder ut vaxet ur öronen och skyddar mot väta att komma in, så det fyller sin funktion där inne också. Då och då tar jag bort hårstrån som redan lossnat, så lite underhåll blir det ändå. 

Det bästa tipset jag fått för att undvika inflammation är att hålla öronen torra. Efter badet kan man torka ut med en papperstuss runt fingret, men sedan får hårtorken göra sitt. Stoppar man in grejer produceras vax som i längden kan starta inflammation. Min pudel har både tjockt hår och friska öron.

Anne.K
6/21/19, 5:54 PM
#9

Håller med #8 . Pilla så lite som möjligt. Min mamma har storpudel och via henne har jag lärt mig att man inte ska rycka håret i deras öron. För det är både smärtsamt och onödigt och riskerar att skapa inflammationer. 
Så låt håret vara.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Linnea0001
7/5/19, 5:52 PM
#10

#9 kan säga att hundar dock är väldigt olika, Saga har ganska lite hår i öronen och tycker det gör riktigt ont ifall man plockar öronen och brukar kunna få en inflammation i örat av att man plockar. Däremot Molly får massa hår och massa skräp i öronen och verkligen ÄLSKAR när man plockar i öronen, hon verkar tycka det är så skönt.

Upp till toppen
Annons: