Annons:
Etikettpälsvård
Läst 828 ggr
VampireGirlElvira
12/28/18, 3:08 PM

Trimma/klippa. Hur lång tid?

Hur lång tid tar det när man trimmar/klipper en pudelpäls på en toy/dvärg/mellan/storpudel? Är det lättare att man skickar iväg hunden till en hundtrimmare, oc hur mycket kostar det per gång?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Amandla
12/28/18, 5:34 PM
#1

Toy och dvärg tar ungefär lika lång tid för mig, en vardagsfrisyr med bad, fön, rakning och kloklippning tar mig ungefär 2 timmar, med vissa hundar går det snabbare och vissa andra tar det lite längre tid med, mest beroende på hur de uppför sig. Alla är inte så vana vid hantering, om jag uttrycker mig diplomatiskt 🤪Mellan tar upp emot en timme längre, stor har jag bara gjort några få gånger och kommer inte att göra om det för det sliter något hemskt på min kropp… värst är badandet, jag kan inte stå framåtböjd och sitta på golvet bredvid hunden är inte heller något bra alternativ för mig. Tacka vet jag de små som jag badar i hon i tvättstugan 😎

Om du är intresserad av att lära dig göra jobbet själv så tjänar du kvickt in vad bra redskap kostar, även om en golvfön, rakmaskin och diverse saker som karda, kam och förbrukningsvaror som schampo med mera tillsammans går på 5000-6000 kr. Vet inte dagsaktuella priser på någon hundsalong, men tippar på 600 kr för en dvärgpudel i vardagsfrisyr. 

Kolla på Svenska Pudelklubbens hemsida för att se vilka kurser som finns i närheten av där du bor. Just nu ligger visst sidan nere, tror det har att göra med att en ny är på gång.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
VampireGirlElvira
12/28/18, 8:09 PM
#2

Ok, ska kolla via deras hemsida sen. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

[Forest]
12/28/18, 10:03 PM
#3

Då jag klipper själv långt i från så bra som 1 Amandla 😁 Vi har 2 toy o en dvärg tar ca 3 tim paus för matte behöver en kopp kaffe (sträcka ut ryggen ) 😋 Jag borstar igenom hundarna på kvällen innan klipppningen. Klippdag: Bad 2 gånger shamponera och låta balsamet sitta i lite 1-2 minuter. Brukar masera för underhålla hunden lite. Skjöljer ur väl. Handukstorka lite för sen upp på bordet för föning. Där efter kollas pälsen lätt igenom med piggborste lr kammen. För sen börja raka nos,mage-mus stjärten o svansroten sen tassar. Efter detta börjar jag med huvud öron byter skäret o kör på kroppen för sen klippa nacke o ben. Efter detta brukar jag gå ut med hundarna för se om hunden ser okej ut eller om jag ska klippa något mer. Brukar ha med mig sax ut för i regel är det enkelt klipp och sen får det duga. 🙊 Jag vet inte vad det kostar nu men för 1 årsen betala kompis 1200 kr för två hundar. En toypudel och en blandras. Då klipptes dom ner i kort vardagsfrilla. Det kostar lite att köpa allt. Klippmaskin olika skär,sax/ar. Hundfön är inget måste men det är skillnad 😉 Jag fick min som jag önska mig från Vidaxl under 1000 kr priset kan gå ner ibland på just denna 😊 Schampo o balsam,kam o borstar antar jag alla pudel ägare köper så det räknar jag inte med 😉 Man kan även fråga någon uppfödare om dom tar imot och klipper då är priserna olika.

Upp till toppen
Annons: