Toy och dvärg tar ungefär lika lång tid för mig, en vardagsfrisyr med bad, fön, rakning och kloklippning tar mig ungefär 2 timmar, med vissa hundar går det snabbare och vissa andra tar det lite längre tid med, mest beroende på hur de uppför sig. Alla är inte så vana vid hantering, om jag uttrycker mig diplomatiskt
Mellan tar upp emot en timme längre, stor har jag bara gjort några få gånger och kommer inte att göra om det för det sliter något hemskt på min kropp... värst är badandet, jag kan inte stå framåtböjd och sitta på golvet bredvid hunden är inte heller något bra alternativ för mig. Tacka vet jag de små som jag badar i hon i tvättstugan 
Om du är intresserad av att lära dig göra jobbet själv så tjänar du kvickt in vad bra redskap kostar, även om en golvfön, rakmaskin och diverse saker som karda, kam och förbrukningsvaror som schampo med mera tillsammans går på 5000-6000 kr. Vet inte dagsaktuella priser på någon hundsalong, men tippar på 600 kr för en dvärgpudel i vardagsfrisyr.
Kolla på Svenska Pudelklubbens hemsida för att se vilka kurser som finns i närheten av där du bor. Just nu ligger visst sidan nere, tror det har att göra med att en ny är på gång.