Annons:
Etikettallmänt
Läst 644 ggr
Amandla
2018-11-15 10:20

Pudel: motion, träning, promenader

Det finns de som tror att småpudlar bara kan gå korta sträckor eller att det räcker att släppa ut dem i trädgården 🤪I verkligheten klarar de lika långa promenader som större hundar även om man får ta hänsyn till deras storlek när det gäller underlag och ibland hastighet. En toypudel i blåbärsris eller högre gräs får garanterat ordentlig motion medans det för en mellan- eller storpudel är mer av en vanlig promenad.  

Jag och mina toypudlar brukar gå en längre promenad på 30-40 minuter (det är en längre promenad för mig i nuläget pga min hälsa) och en kortare, plus att hundarna får springa lösa i trädgården. Just nu är det så, förhoppningsvis kan vi gå längre så småningom. Hur det än är så anpassar de sig ju efter vad de får, är jag dålig någon dag så får det  räcka med trädgården. 

De får också träna lite inomhus, dels på balansplatta/boll, de får trava över pinnar (cavaletti) och lite annat som att leta efter pyttesmå ostbitar som jag trycker fast på stolsben, dörrar osv så att de får leta, det blir de ganska trötta av. Det är ju inte bara kroppen som behöver motion utan även hjärnan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2018-12-02 23:53
#1

Bra tips på mer gömställen o gottis 👍👍 trycka fast ostbitar den var bra😊 Oja här går våra tre 1 mil promenad bitvis är dom lösa. Men våra vill helst inte gå så långt när det är regn men annars knatar dom på i friskt tempo o dom går någ längre då dom leker o springer lite mer "omvägar" 😊 Nu har jag inte cyklat med dom annars så gör jag det också.

Upp till toppen
Annons: