Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2164 ggr
Sofia4567
2018-10-23 07:14

Byte av päls

Hej! Jag har en liten dvärgpudelvalp på snart 4 månader, Billy. Världens finaste och underbaraste varelse. Planen var från början att ställa ut och köra agility med honom i framtiden, men har börjat inse nu att han nog inte har ”den rätta” pälskvaliten och har en väldigt böjd svans. Är inte hela världen om han inte blir den perfekta utställningshunden, men lite kul hade det varit att göra det några gånger. Men han har väldigt, hur ska man säga det? Spretig päls? Den är inte så jämn och tjock som andra valpar har, den blir väldigt fluffig vid bad och borstning, men det håller i cirka 2 min haha. Är därför bara nyfiken och undrar hur mycket deras pälskvalite förändras när de byter päls? Alltså vid tovåldern? Har någon möjligtvis bilder på era pudlar som valpar och som vuxna sen? (Han är renrasig pudel med stamtavla och allt)

  • Redigerat 2020-09-08 18:33 av Amandla
Annons:
Sofia4567
2018-10-23 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan lägga in en bild på honom😋😁

Amandla
2018-10-23 10:52
#2

Vilken sötnos 😍Han ser ut att ha typisk valppäls kan jag trösta dig med. Visst finns det de som har en rakare och tätare päls redan som små, men ofta så faller pälsen ihop ganska snart efter bad och klipp. Hur vuxenpälsen blir är svårt att förutsäga, du får vänta och se helt enkelt. 

Hur håller han svansen i rörelse och hur mycket böjd är den? Det finns definitivt framgångsrika pudlar som har en svans som är för böjd enligt rasstandarden, men då har de tillräckligt många fördelar som överglänser svansfelet. Det krävs alltså av en sån hund att den har det lilla extra för att domaren ska tycka att den är bra ändå. 

Dessutom värderar domare ofta helt olika saker hos en hund, vissa anser att ett bra intryck är det viktigaste, andra är helt insnöade på rörelser osv osv. Prova att ställa din hund åtminstone ett par gånger för att få en uppfattning om ifall det är idé att fortsätta med en utställningskarriär.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Sofia4567
2018-10-23 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 tack! Ja hans päls ser väldigt valpig ut, men hans mamma hade ganska gles päls också, medans hans moster hade tät (pappan vet jag inte) så får som du sa helt enkelt vänta och se! Den ser rätt så böjd ut, men iochmed att han har rätt så mycket päls så kanske den ser ut att vara mer böjd än vad den är? Jag skulle nog tro att utan päls och sånt så ligger den som ett lite böjt C? Skönt och höra att många pudlar har böjd svans! Har sett så många söta valpar med en svans som står spikrakt, så tänkte att de kanske var jättenoga med det? Men då kanske han får poäng för andra detaljer och sånt, får testa några gånger och se vad domarna säger!

Amandla
2018-10-23 11:43
#4

Lycka till, låt oss  gärna få veta hur det går 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogsväsen
2018-10-28 08:14
#5

Åh vilken sötnos 😍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Forest]
2018-10-28 20:03
#6

Oj vilken sötnos. Jag tycker gott man kan ställa ut sin pudel om man är redo med pälsvården som krävs. Och den tyckte jag var rätt så rolig och jag är långt ifrån jätte erfaren har 3 pudlar 2 har vi haft och ställt ut men älsta är 8 år så det är snart 7 årsen 🙊Vill ni prova ställa ut gör det jag har sett flera med lite felsvans men finare helhet så får dom bra omdömen 👍

Annons:
[Forest]
2018-10-28 20:10
#7

Jag fick tips från Amandla om ens pudel har tunnare päls den faller lätt så kan man vid sista badet inför utställningen hoppa över balsam. Det testa vi nu tyvärr regna det och henes päls vart plattare trots att vi borsta o kamma på som tokar 😉 Men hemma på torrt dygn så var den fluffig o fin. Så jag kan vart rek att du frågar henne om tips på vägen 👍😘

Mathilda88
2020-09-03 21:42
#8

Hur har det gått för er? 🙂

Upp till toppen
Annons: