Annons:
Etikettallmänt
Läst 758 ggr
Tant Grön
10/8/18, 1:16 PM

Pudlar vanligare förr?

Förr såg man ofta pudlar men mer sällan nu. Kanske bara här det är så?

Annons:
Amandla
10/8/18, 1:20 PM
#1

De är allt vanliga nu med, om man lägger ihop siffrorna för alla storlekarna så visar de att pudeln är en av de vanligaste raserna i landet. Jag tycker det verkar som att det blir vanligare att det finns flera pudlar i samma hem, då är det färre personer som äger pudlar och då kan det ju göra att man inte ser pudlar så ofta om man inte råkar ha en sån "flerpudelägande" person nära. Äsch, det där känns rörigt skrivet, men du kanske hängde med ändå 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
10/8/18, 1:25 PM
#2

Flerpudelägande var nog ett nytt ord. 🙂

Amandla
10/8/18, 1:36 PM
#3

😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
10/11/18, 10:39 AM
#4

Jag tycker det är lite roligt när jag möter äldre så säger många att dom har haft en pudel själv. Nu har väldigt många sagt mindre än Milli som är 27 cm hög hur små var dom förr 🤔 Och när jag själv tänker tillbaka så tycker jag att våran mellanpudel var liten mot dom jag mött idag nu var förvisso han övervuxen dvärg. 

I våran lilla stad vet jag om 2 andra pudlar dom är mellanpudlar 🙂 Och är flickornas favoriter mer i löptid så då går man inte förbi deras trädgårdar 🤫

Amandla
10/11/18, 1:13 PM
#5

Jag får ofta höra av äldre personer att de hade en grå pudel när de var barn. De grå var betydligt vanligare förr, sen slog den ärftliga ögonsjukdomen prcd-PRA till och drabbade just de grå väldigt hårt, så  de blev fort färre eftersom man inte avlar på sjuka (blinda) hundar. 

Storleksgränserna var annorlunda förr, så här står det på Svenska Pudelklubbens sida: 

Pudeln har funnits i Sverige sedan 1800-talets slut men det stora genombrottet kom inte förrän en bit in på 1900 talet.
I början var alla Pudel men 1932 delades dom mindre pudlarna upp i dvärgpudel och liten pudel. Den lilla pudeln, döptes 1952 till mellanpudel och var då den populäraste. Numera är det dvärgpudeln som leder i registreringsstatistiken.
1990 godkändes ännu en pudelstorlek, toypudeln som idag är den minsta godkända pudel storleken.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
10/11/18, 4:18 PM
#6

Dom mindre pudlarna tycker jag verkar populära. Ser dom ganska ofta. Alltid lika kul att se dom. 🙂

Storpudeln däremot verkar inte så vanlig tycker jag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Amandla
10/11/18, 6:41 PM
#7

Svarta dvärgpudlar är absolut vanligast 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: