Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 542 ggr
Idahamstern
2018-10-01 07:20

Allergi?

Hej! Vi vill jättegärna skaffa en hund men Min pappa är allergisk mot hundar. Funkar pudlar bra för allergiker? Är tikar mindre allergiframkallande?

Annons:
[Forest]
2018-10-01 08:34
#1

Trevligt att du även tog dig tid att skriva här :)  Jag vet att Amandla har lite allergi mot hundar och kanske hon kan säga  hur hon reagerar. 

Det är klart det är olika från hund till hund men även oss människor :)

Amandla
2018-10-01 12:01
#2

Jag äter medicin året om, har också astma så det är även såna mediciner året om. Tål mina egna bra så länge de är hyfsat rena, den yngsta badas en gång i veckan pga utställningsfrisyr och den andra varann - var tredje vecka ungefär. Småvalpar känns mycket mer, och när jag kommer hem till andra med pudlar känner jag av dem, likaså om någon pudel kommer på besök även om den är nybadad… 

Summa kardemumma: jag vänjer mig med tiden vid de pudlar jag träffar ofta. Det gäller att hålla dem rena, särskilt under pollensäsong och nu under hösten eftersom jag även reagerar på allt som ligger och möglar och ruttnar bort ute.

Vet att vissa reagerar mer på hanhundar, vissa hanar kissar på sina ben och då blir det ännu värre. Vissa säger att de känner av olika färger mer eller mindre, det är inget jag själv tänkt på. 

Man får också tänka på vad man använder för schampo och balsam, det finns allt mellan parfymfria till överparfymerade. För några år sen kom det ett schampo som heter Allergenius som ska ta ner halten av allergener i hundpälsen, jag har provat det någon gång men tyckte det kändes för starkt för pudelpäls, det torkar ut den. 

Sen finns det också ett blodprov man kan ta, både människa och hund, för att se hur mycket  man kan reagera på en viss hund. Läs mer här: http://www.medi-tec.se/forskning-utveckling/allergi-och-allergentester Det är samma företag som gör schampot jag skrev om ovan.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Fransu
2018-10-01 14:15
#3

Jag är allergisk mot en del pälsdjur men känner inte av vår pudel eller shih-tzu överhuvudtaget. Har även haft andra allergiker på besök som inte känt av något hos oss. Men allergi är förstås individuellt, så man måste prova sig fram.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: