Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4799 ggr
Scintilla
7/16/18, 5:35 PM

Pudelpäls och värme

Är en nerrakad pudel mycket svalare än en pudel med strax under 1cm päls? Funderar på att raka ner vår hund litegrann pga. denna värme (hon har ca 1cm lång päls)

Annons:
Amandla
7/16/18, 6:59 PM
#1

Det borde inte göra så stor skillnad. Tänk på att hundar är olika känsliga för solljuset precis som vi, vissa bränner sig och andra klarar det bättre. Har du testat att blöta din hund och låta henne självtorka? Ge henne möjlighet att lägga sig på en kyldyna till exempel, sätt på en fläkt och se om hon gillar den. Mina hundar får "köttsoppa" såna här dagar, någon tsk färskfoder utrört i upp till en dl vatten. Jag har toyar, därför är det inte så stor mängd men anpassa det till hur stor din hund är. Vi tar inga direkta promenader om dagarna, utan håller det till morgon och sena kvällar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Herseruds
7/16/18, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Jag rakade Nike med10ans skär förra veckan, innan hade hon ca 2 cm päls. Det gjorde stor skillnad. Bifogar dagens badbilder.🌞

Scintilla
7/16/18, 8:19 PM
#3

#1 Tack för bra tips.🌺 Vi har också en toy, hon är svart och blir varm på promenaderna. Så tänkte att jag kanske kunde underlätta lite för henne genom att raka henne under magen/vid halsen så att ev. vindpust kanske kan nå fram där.

Det jag funderade över är ifall pudelpälsen kanske skyddar lite från värme?

#2 vilka fina bilder! Min far snackade om att vi kunde ta på ett skär så att hon inte blir helt nerrakad men endå får lite kortare päls. Kanske kan klippa bort "mössan" eller iallafall göra den mindre. Tycker din klippning blev väldigt bra. 👍

Amandla
7/16/18, 9:20 PM
#4

Just ja, det finns kylvästar och liknande nu på djuraffärerna, det kanske kan vara  bra? 

Är hon bara ordentligt borstad så luften kan komma igenom pälsen så borde det hjälpa, om hon är så kortklippt som du beskriver, men hon kan ju vara mer känslig. Min ena har ungefär lika kort päls, hon ligger gärna i solen och gottar sig. Eller rättare sagt, inte de senaste dagarna när det varit så väldigt varmt, men upp till 25 grader. Den andra som har längre päls föredrar skuggan, men det är svårt att veta om det beror på pälslängden eller om hon är sån.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Scintilla
7/16/18, 9:46 PM
#5

Det visste jag inte om, får kolla upp det :D

Ja vår lilla voffsing ligger också i solen en stund men sen blir det alltid skuggan. Och precis, den här värmen är extrem. Ska se om jag kan klippa henne imorgon litegrann (inte så mycket) och borsta. 👍

Amandla
7/16/18, 10:20 PM
#6

Såg just det här! Silverduk ska vara väldigt bra för att isolera mot värmen, även om den inte direkt kyler. https://www.hansesgarden.se/silverduk/silvertacke-till-hund.html


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Scintilla
7/17/18, 9:17 AM
#7

#6 juste, ja perfekt. En sådan bör jag införskaffa 👍

[Forest]
7/17/18, 3:16 PM
#8

6 den har jag inte sett innan :) funkar ju sommar som vinter undra bara hur den är/känns 😉  Här är vi inte ute så värst länge när det är så varmt ute, vi går bara ut snabbis dagtid och går promenad morgon o kväll för undvika värmen så mycket man kan. Kylbäddar har vi jag tar även fram kallare mat till våra det vill säga kylskåpskall färskfoder ges med vatten så dom får i sig lite extra vätska. Inne har har vi ac och övriga rum står det fläckar i och surrar runt luften. Håller hundarna kortklippta men inte så renrakade då pälsen även hjälper till att hålla solen borta från huden tror jag

Scintilla
7/19/18, 6:45 PM
#9

Aahhhhh det händer hela tiden att jag skriver ett inlägg och sen kommer åt någon sorts "refresh"-knapp och då försvinner hela min text jag har skrivit. :'(

#8 Jag tycker det där låter alldeles toppen, själv har jag klippt ner vår hund med sax och det blev ojämnt men hon har iallafall en kortare päls nu 😂och tror hon tycker det är skönt. Men det är endå hiskeligt varmt ute på dagarna.

Upp till toppen
Annons: