Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1992 ggr
Amandla
6/27/18, 9:14 PM

Undvik att köpa smuggelvalp!!

Har du tankar på att köpa valp och tycker att det där med stamtavla inte är så viktigt? Läs det här så förstår du varför du ska välja en uppfödare som registrerar sina valpar i Svenska Kennelklubben (eller om det är utomlands, det landets kennelklubb).

https://www.skk.se/sv/nyheter/2018/6/kampanj-mot-hundsmuggling/

Ur artikeln:

Handeln med smuggelhundar upphör inte förrän hundköpare lär sig att förstå hur ett riktigt valpköp ska gå till. Så länge det finns köpare kommer det alltid att finnas hänsynslösa människor som utnyttjar människors godtrogenhet. Gör som 50 000 andra svenska valpköpare gör varje år och köp din valp av en SKK-registrerad uppfödare som tar ansvar och som alltid levererar den nya familjemedlemmen vid som minst 8 veckors ålder, med godkända papper och naturligtvis med ett aktuellt friskintyg utfärdat av veterinär. Den tryggheten är för din och valpens bästa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Aleya
6/27/18, 9:17 PM
#1

Nu kommer jag säkert få bannor men jag drar alltid åt mig öronen då jag ser även hundar som är från utlandet. Sk gatuhundar. Det är inte alltid heller dom kommer hit under förhållanden som är ok.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
6/27/18, 9:18 PM
#2

 Vill man rädda en hund rädda en svensk hund.

Stolt ägare till fem La permer

Amandla
6/27/18, 9:18 PM
#3

Det är en sund reaktion, Aleya! Såna hundar är inte alltid "äkta" gatuhundar, det finns valpfabriker utomlands som utnyttjar människors godtrogenhet och låter hundarna paras huller om buller och få valpkull efter valpkull efter valpkull… 😭


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
6/27/18, 9:20 PM
#4

Precis, Monica! Det finns alltför många svenska hundar som behöver nya hem.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Aleya
6/27/18, 9:25 PM
#5

#3 ja för jag har sett t o m här på iFokus annonser om "gatuhundar". Och jag kände direkt i magen att det var allt annat än ok.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
6/27/18, 9:39 PM
#6

Jag  förstår inte heller hypen med att adoptera gatuhundar från andra länder. Här finns både hundar och katter som behöver nytt hem (säkert fler djur också).

Varför skall andra länder lösa t ex Spaniens problem med okastrerade hundar som springer lösa? Låt problemen vara kvar där så kanske det egna landet tar itu med det istället.

Annons:
Amandla
6/27/18, 9:41 PM
#7

#6 Jag håller helt med dig! Det är kanske så att de som "adopterar" gatuhundar känner sig snälla, att de gör en god gärning. Fattar inte varför det ska kallas för att adoptera, de _köper_ ju en hund 🤪men det ingår väl i det förmänskligande av djuren som vi ser i dagens samhälle. Nå, det är väl lite av en annan diskussion…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
6/29/18, 10:45 AM
#8

Tycker gott man ska varna folk för många är tyvärr otroligt god trogna. 

Vi har själva tagit en blandras som leta efter nytt hem. Det finns en massa hundar som letar nya hem, finns även djurhem som man kan vända sig till. Oavsett sitt hundköp vare sig vilken ålder o ras/er så tycker jag man ska läsa på mycket våga ställ krav (veterinärbesikning gjort olika hälsotester mm), man måste ha backup planer hur gör jag/vi då?!   Det är ett nytt liv man skaffar sig, är man inte redo på rucka sin vardag så skaffar man sig inget djur. Då finns det mindre tidskrävande och otroligt söta mjukisdjur att köpa.

Upp till toppen
Annons: