Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1359 ggr
Haztparken
2018-06-08 09:52

Pälsvård

Har en storpudel i utställningspäls och nu tovar hon som bara den + eftersom hon är brun så tycker jag färgen börjar bli lite sådär tyvärr.

Letar efter nya schampo och balsam jag kan prova. Läst en del om Pure Paws produkter och är intresserad men vet inte riktigt vilken man ska prova.

Vad rekommenderar ni? Vad använder ni?

Annons:
Amandla
2018-06-08 11:40
#1

Jag har just lärt mig lite nya knep för pälsen. På mina i utställningspäls kör jag #1 All Systems Super Cleansing Shampoo, Botanical Conditioner + mandelolja. Det som är viktigt är att bada en gång i veckan, då hinner inte pälsen bli varken särskilt smutsig eller tovig (förutom i tovåldern, då kanske man får bada oftare) och det går i alla fall fortare än att bada mer sällan och istället borsta pälsen… Jag borstar alltså inte emellan baden längre.

Det ska vara ett schampo som är djuprengörande och INTE innehåller silikoner, utgå från att alla ingredienser som slutar på -cone -cane -xone -xane är silikon (det är samma tänk som med no poo/balsammetoden för oss själva, såna kunskaper är bra att ha!) det gäller balsamet också som i sin tur ska vara återfuktande. Oljan ska också  vara utan silikoner, jag harändå mandelolja hemma eftersom jag använder det till mitt hår. Rekommenderade sorter är Änglamarks babyolja och Johnson´s babyolja, de är ofärgade och lätta att skölja ur, en del andra sorter kan missfärga pälsen eller vara svåra att få ur pälsen.

Min rutin: schamponera en gång och skölja ordentligt. Sen fördelar jag en blandning av 2 msk balsam och 1 tsk olja (kom ihåg att jag har toyar… ) i pälsen, spolar upp någon dm vatten i tvätthon där hunden står - jag tränar dem på att ligga ner i det här momentet, dit har vi inte kommit riktigt än 😛och så tar jag en liten skål och öser vattnet över hunden, gång på gång under några minuter. Det gör att balsamblandningen tränger in i pälsen så vartenda strå får sin dos utan att man riskerar att hjälpa nya tovor på traven med fingrarna. Sen sköljer jag halvfärdigt, det sitter alltså kvar en hel del balsam och olja i pälsen. Jag kramar ur värsta blötan med en plutoduk.

Sen fönar jag, de korta partierna blåser jag med slangen (golvfön med både blaster och rör) och såpass hård blåst som mina små klarar av, en storpudel klarar nog full styrka, jag kör på halva ungefär. När det är dags för manen och öronen så ligger hunden ner på mage, och så sätter jag på det långa röret på fönen istället, och borstar  sedan parti för parti  när jag fönar. Hittills tycker jag inte att det tar någon längre tid att föna trots balsam-oljeblandningen.

När jag snoddar pälsen så är jag noga med benorna, varje tott sätter jag lite hårinpackning i (för att få ner volymen i totten och minska risken att stråna skaver mot varandra), jag använder en burk från Garnier som heter något med Argan och almond oil. Varje dag - eller om jag känner att det behövs, att tottarna känns för torra, så sätter jag i lite mer inpackning. Över alltihop, särskilt i benorna, sprayar jag en lätt dusch med K9 Nano Mist, den gröna flaskan, för att tillföra mer fukt.

Efter bara två bad ser jag en klar förbättring på båda mina småtjejer, den ena har tovat något övervidrigt under våren och pälsen på huvudet vuxit klart sämre än i manen och på benen, men nu tar den fart. Den andra har haft väldigt sträv och spröd päls, den känns mycket spänstigare redan, hon har  inte lika lång päls men det är tydlig skillnad 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2018-06-08 11:40
#2

Dubbelpost, min dator krånglar


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: