Annons:
Etikettallmänt
Läst 2499 ggr
Matilda.y
5/19/18, 4:30 PM

Färg på pudel

Hej hej! Jag undrade vilken färg på pudel ni tycker är finast? På storpudel tycker jag är finast i svart eller mörkbrun. Mellanpudel tycker jag nog passar bäst i grå. Och dvärg + toy i alla färger.

Annons:
Amandla
5/19/18, 7:17 PM
#1

Grå och vit, båda på förstaplatsen 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
5/24/18, 9:16 PM
#2

Någon mer som vill svara? 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Gahich
5/24/18, 11:34 PM
#3

Tycker absolut att vit är finast, sen aprikos och röd 😃


[Forest]
5/31/18, 9:33 AM
#4

Oj svår fråga då jag ofta tittar mer på hunden än färgen :) Men på utställning har det blivit många WOW till röda pudlar men så ser man en fin brun/svart  liten hane så får den WOW haha. Jag får väl säga röd 🙂

reverse
6/3/18, 12:57 PM
#5

Jag älskar brun färg på pudlar, men då menar jag bruna, inte det där "smutsbruna" som många blir, med massa grått. Och riktigt röda är också så himla fint.

 //Lina

Estellee13
6/4/18, 11:48 AM
#6

VIT!

Annons:
Elvira K
6/4/18, 2:06 PM
#7

Jag tycker brun på toa och dvärg pudel😉

[Forest]
6/14/18, 9:28 AM
#8

5 OT 😐 Dom bruna jag träffat på som vart över 7 år har alla tappat mycket färg. Undra om det är svårt att få fram en bra hållbar färg på brun. Tycker förvisso att gråa pudlar sällan är jämna med i färgen ofta har dom mörkare/ljusare partier. 🤔

Amandla
6/14/18, 11:15 AM
#9

Ibland kommer färgen tillbaka på de bruna har jag sett. Grå har jag ju själv, har märkt att särskilt på tikar så varierar färgen över tid, det verkar ofta bero på hormoner så efter löp och/eller dräktighet så kan den ändras. Efter sin första kull fick Pixie en mörk utväxt, det såg lite annorlunda ut ansiktet var mörkt och pälsen ljus 😛Stickelhåren är mörka på de grå, så ju mer oklippt pudlarna är desto mer ojämn är de i färgen. Klipper man dem så blir färgen jämnare igen, även om de ofta har ett mörkare stråk över ryggen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Estellee13
6/15/18, 11:23 AM
#10

Ang brunt så såg jag bild på Texas halvbror då ca 1 år gammal och herrejösses vad färg han tappat 😭 Texas som är svart har också fått en hel del gråa hår och det verkar vara vanligt att de "färgade" pudlarna tappar färg vare sig de är röda, svarta eller bruna. Så måste säga att  jag är nöjd med att endast ha valt att avla fram vita pudlar👍

reverse
6/15/18, 11:31 PM
#11

#8 I USA ser jag pudellinjer både hos bruna och röda som behåller färgen, och de röda är riktigt röda, som irländsk röd setter liksom. Det jag läst i deras forum är att vi i Europa varit för pigga med att blanda in blekgener där de inte hör hemma. Jag är inte insatt i hundgenetik så värst, men från den tiden jag avlade möss så var blekgener ett stort problem även där när man ville ha fram stabila linjer med mörka möss som håller färgen, så "färgrena" linjer var exklusivt.

 //Lina

[Forest]
6/16/18, 8:10 PM
#12

11 Där ser man det kanske kommer mer om några år mer hållbara "färglinjer". Jag har träffat en med små toy hennes 9 åriga bruna hane var verkligen mörkbrun men från Thailand. Jag trodde det var en unghund ;) Jag tycker Enja har hållt sin färg bra visst inte så röd som hon var som unghund men hon är röd o färgen är jämn o fin.

Svenskt_Fullblod
6/19/18, 8:45 PM
#13

Jag älskar alla färgerna :) Har en svart pudel själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: