Annons:
Etikettallmänt
Läst 2358 ggr
Skogsväsen
2018-05-18 21:14

Flerfärgade pudlar, åsikter?

Det här gäller allmänt för alla hundraser men såhär tänker jag:

Personligen så tycker jag det är lite onödigt att hysa agg mot avel med t.ex. icke godkänd (diskvalificerande) färg på hundraser som inte är godkända i rasstandarden, således färgen inte kan ge hälsorisker eller komplikationer.

Bara för att rasstandarden säger att en hundras endast får vara vit så behöver vi väl inte följa det som om det vore en bibel, sålänge ett friskt fokus läggs på mentalitet och hälsa t.ex.? Samt fokus på en funktionell exteriör som följer rasstandarden så gott som möjligt.

Det känns lite trist att t.ex. en silverbrun pudel blir diskvalificerad, precis som en harlekin (inte i alla länder dock) eller black and tan. Eller att avel på dessa färgade individer ses ner på. Att de inte kan ställas ut(?).

Är inte 100% insatt så kan ha ev. faktafel. Men ibland så stör jag mig lite på rasstandarden då den är uråldrig och om man ska vara uppfödare så måste man följa den till punkt och pricka, annars är man oseriös och dålig. Eller?

Varför är det 'dåligt' att avla på icke godkända färger?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Taiba
2018-05-20 23:06
#1

Vilket bra inlägg! Hoppas på många svar då jag ställer mig samma fråga. Tycker själv att Black and tan-pudlar är så fina men vet inte om man sabbar för pudelcommunityn om man satsar på en pudel i den färgen.

Amandla
2018-05-21 11:13
#2

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Skogsväsen
2018-10-01 20:31
#3

#1 Tack så mycket, det var länge sedan jag skrev det och jag är inte särskilt aktiv på forum längre. Men det värmer! :)

#2 Tack Amandla, ska kika på dem. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Amandla
2018-10-01 20:41
#4

#1 Ser att jag missade att skriva en kommentar till dig: om du låter bli att avla på din flerfärgade pudel så förstör du ingenting anser jag. Trots allt förekommer det att flerfärgade valpar föds i helt vanliga kullar, generna finns både här och där.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2018-10-01 20:49
#5

Det är ganska vanligt att man ser enfärgade får flerfärgade valpar. En svart får dålig b a t valp som då den är dålig så kan den bli svart som vuxen. Änen ser jag valpar med vitt på bröstet eller några vita tår. Då det inte är önsvärt och att man aldrig kan garantera "vinnande utställningshund" så säljs pudel som sälskapshund. Det finns mer o mer flerfärgade pudlar med stamtavla är man ute efter det finns det div sidor och fb grupper. Jag är själv förjust i b a t helst liten toy för dom är inte vanliga 😍

[Forest]
2018-10-01 20:51
#6

Sitter o skriver på mobil som är ny så det blir lite fel i mina inlägg som här över men hoppas ni kan läsa lite 😜

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-03 14:23
#7

Jag tycker att flerfärgade pudlar är superfina och håller med om att det är löjligt att utesluta vissa färger. 

Nu är jag ju helt "nakenhundsfrälst" 😂 men om jag nån gång skaffar en pudel (det är en av de väldigt få "pälsade" raser som jag kan tänka mig att ha) så står en flerfärgad definitivt med på listan av potentiella färger av intresse. 

Jag är t.ex. väldigt förtjust i black n tan och även ex. röda, vita osv. på den "godkända" färgskalan. Hur go är inte denna t.ex.    http://www.zwerg-toypudelzucht.de/Blacktan/Black-Tan11.jpg

Pudel som pudel tycker jag. Har aldrig förstått att det ansetts (anses?) ok att avliva friska valpar p.g.a. "fel" färg som ex. med vita boxrar (som i vissa fall visserligen kan vara döva…men en döv hund innebär inte automatiskt att hunden inte kan ha ett bra liv som sällskapshund) osv. Det visar på den utseendefixering som finns inom hundvärlden tycker jag, varför är utställning t.ex. "avelsutvärdering" - helt sjukt att man går på utseende för att utvärdera avelsarbete. 

Nu säger inte jag att en pudel t.ex. inte ska se ut som en pudel (det är ju en ras så det är klart den ska gemensamma "attribut") men bara för att en hund är fin utseendemässigt så betyder det verkligen inte att det är något att avla på. 

Jag hade ex. en fin och väldigt naken (så kallad "true hairless") Chinese Crested, Cain…men han var så långt i från lämplig att avla på som det går att hitta. Han hade diverse både psykiska och fysiska fel/problem/sjukdomar(ex. epilepsi, extrem osäkerhet, aggressionsproblem som stämde väldigt väl in på "RAGE syndrome" m.m.) och även en del som veterinären menade var ärftligt (hjärtfel t.ex.). 

En bror till honom gick i avel te.x vilket jag tycker är förkastligt och jag hoppas verkligen att valparna till honom inte ärvde något av alla de besvär osv. som min hund hade (Cain avlivades 2016 p.g.a. att han plötsligt drabbades av ytterligare sjukdomsbesvär och som hade en dålig prognos). Han blev 10,5 år gammal och var allt annat än en lätt hund att leva med…men fin var han (och det är tur att jag är seriös…för det var en uppfödare som frågade om hen fick para sin tik med honom då han var sju-åtta månader gammal!! enbart för att han var fin!). 

Spelar färgen på en hund verkligen så stor roll? Är det verkligen utseendet som ska vara det som avgör om en hund används i avel (jag tycker hälsa och mentalitet är extremt mycket viktigare)? 

Självklart ska en pudel se ut som en pudel (på samma sätt som jag tycker att en nakenhund ska vara just naken, om det inte är en "pälsad" variant av rasen då som ex. en powder puff - man ska t.ex. inte behöva raka en nakenhund tycker jag)…men spelar det någon roll om den är rosa, grön eller randig - nej, det tycker inte jag. Det föds pudlar med olika färger och även de med flera färger och då tycker jag att alla dessa färger är lika mycket värda. Det är såklart annorlunda när färgen medför problem som ex. merle https://www.skk.se/sv/uppfodning/halsa/dna-tester/olika-tester/merle/

Mvh/Chinesecrestedlover

[Forest]
2018-10-03 21:22
#8

7 Jag förstår att man avlar på enfärgade pudlar och håller det så. Det jag önskar och hoppas på är väl att man får en "underflik" på flerfärgade pudlar. Så dom med kan få bättre chans att visa sig även på utställningar att gå en grupp flerfärgade och där igenom få mer än bara bedömning :) 

Är man som sagt var nyfiken på skaffa flerfärgad pudel så hoppas jag verkligen att man har samma krav på att rastypiska hälsotester görs. Det finns flera bra seriösa uppfödare som följer detta och valparna får stamtavla då kullen reg in på SKK.

Upp till toppen
Annons: