Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2358 ggr
anonymtjejen
2018-05-09 06:26

Pälsvård på pudel.

Hur lätt/svårt är det att hålla på med en pudels päls? Krävs det jättemycket när man kammar/borstar/rakar med rakmaskin?

Annons:
Amandla
2018-05-09 09:31
#1

Tja, det beror på vad du jämför med och om du har tidigare erfarenhet av pälsvård, skulle jag vilja säga. Det handlar om vilken storlek på pudel det du har, ålder på den eftersom den så kallade tovåldern inträffar ungefär vid 9  - 24 månaders ålder då valppälsen byts ut mot vuxenpäls, ibland färg (grå och aprikosröd har ganska ofta tunnare päls som tovar mer, men de andra färgerna kan också vara såna), hur ofta den badas, om man är noga med att föna pälsen rak eftersom ju rakare pälsen är desto mindre tovar den, hur smutsig den blir… listan blir lång. 

Min grå toy har numera lättskött päls, hon badas varannan vecka eller oftare nu i pollentider eftersom jag är allergisk, annars en gång i månaden ungefär. Hon är kortklippt på kroppen men har lite mer päls på huvud, nacke, öron, ben och svans, där borstar jag någon gång mellan baden, det tar max en kvart, och det är sällan tovor mer än lite trassel på öronen. 

Min vita toy däremot har betydligt mer päls, i stort sett full utställningsfrisyr, hon har en väldigt mjuk och mycket tät päls som kräver betydligt mer. Hon badas helst en gång i veckan, och så får jag ofta lägga en timme eller mer på att borsta igenom hela pälsen riktigt noga.

När den grå badas och klipps tar det mig max två timmar, men då är jag van. När jag var nybörjare tog det mig snarare fyra timmar, ofta delade jag upp det på två dagar. 

Man ska ha rätt sorts verktyg och se till att de är fräscha, läs mer här: 
https://pudel.ifokus.se/articles/4f04ba09d4ebea544d05a3a3-palsvardsredskap-vilka-behover-man?articles-1

Bläddra runt på sajten, det finns många bra trådar med tips och råd 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
anonymtjejen
2018-05-09 17:15
#2

Tack för svar.

Upp till toppen
Annons: