Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2714 ggr
filippaaa0
2/22/18, 12:02 PM

Pudel eller inte?

Hej, jag vill ha ärliga svar i den här tråden. Jag har funderat länge på att skaffa hund. Och är just nu ganska intresserad av en dvärg/mellan pudel. Det här kan jag erbjuda inom motion.

*Agilityträning nästan varje dag

*Långa skogspromenader nästan varje dag

*Flera kiss-promenader per dag

*Lydnad/trick-träning

Ungefär såhär kommer en vanlig vardag se ut.

*Klockan 06:30 en kort promenad på ungefär 5-20 min.

*Under dagen kommer hunden vara ute med mina föräldrar på vår gård.

*Jag kommer hem ungefär vid 14:00/16:30, då kommer vi antingen gå på en skogspromenad eller träna inkallning och agility.

*Sedan 1 till 3 (beroende på behov) kiss-promenader till på kvällen och den sista vid ungefär 21/22. 

Hoppas ni kan hjälpa mig och ge mig ett ärligt svar, tipsa annars på andra raser, men isf så går min max gräns på  cirka 40cm i mankhöjd. Tack!😃

Annons:
Amandla
2/22/18, 12:10 PM
#1

Jo men absolut, det där passar en pudel fint 🙂Vet inte hur gammal du är, eller om dina föräldrar är med på att skaffa hund, hoppas det. Det som är knepigt, som du säkert vet om redan, är det där med storleken. Det kan vara väldigt svårt att förutse storleken, eftersom man får para mellan de tre mindre storlekarna. Detta görs för att öka avelsbasen, skulle man bara få para toy med toy blir det snart väldigt svårt för de blir släkt med varann allihop.

Nu är det väl inte så ofta som en toy paras med en mellan, men säg att det paras toy + dvärg, och dvärg + mellan. Blir avkommorna i båda exemplen dvärg kan de komma att paras med varann och vips kan tre valpar i samma kull som vuxna mätas in i varsin storlek… 

En av mina tikar har föräldrar som båda är dvärgar i bra storlek, men hon själv är toy på 26,5 cm, en bror är dvärg runt 30 cm och en annan bror är iofs 32 cm men rejäl minst sagt, han ser ut som en mellan med lite för korta ben. 

En fråga: är du beredd på vad pälsvården innebär? Jag brukar alltid säga att om man väljer pudel så väljer man pälsvård.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
filippaaa0
2/22/18, 12:23 PM
#2

Jag är ganska ung, 15, men jag är hundvan med en bjässe och mina föräldrar är också hundvana. Jag håller på att övertala dom😉 Det med pälsen, jag tänkte klippa den jämn och kort isf, så att det inte fastnar så mycket skit i den. Om pälsen är relativt kortklippt vad är det då som behöver fixas, upplys mig gärna. Läste på någon sida att en kortklippt pudel som badas nån gång i veckan och borstas igenom varje dag inte har så krävande pälsvård mer än det jag precis nämnde, och det är inga problem för mig. Men berätta gärna vad som krävs. Samt om du vet om pudeln har någon speciell lust till att rymma om den är lös och har en väldig jaktinstinkt sådär generellt.

Amandla
2/22/18, 12:39 PM
#3

Är du någorlunda händig så lär du dig snabbt att fixa en kort frisyr, så svårt är det inte. Det gäller att hålla den hyfsat ren och tovfri, och att du använder en bra karda så du kommer ända ner mot skinnet och sen kammar igenom med en pudelkam för att hitta eventuella tovor som är kvar. Hitta ett shampo som passar just din pudels päls, ett balsam till, skölja väl och en gång till. Mellan klippningarna kan pälsen självtorka - om din pudels päls klarar det, vissa tovar ihop… annars ska den fönas torr. Det låter krångligare än vad det är. Det finns artiklar här på sidan om pälsvård och redskap. Framförallt: vänj valpen redan från början vid all slags hantering så kommer det att gå fint 🙂

Alltså, pudlar är individer. I familjen har vi allt från värsta mammagrisen som aldrig sticker mer än 50 meter ifrån mig, och till den lilla upptäckaren som hittar alla chanser att smita "jag måste kolla lite därborta" … men jagar gör de inte. Vi har fyra toyar och en liten dvärg. Har inga siffror utan bara en uppfattning om att mellan- och storpudlar har mer jaktlust, de små kan springa efter något som rör sig en liten bit men återvänder strax. Vissa kan gå lösa jämt, andra måste ha långlina för mer frihet. Kolla upp hur föräldrarna till valpen är, och jobba på det redan från start att kunna ha den lös.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
filippaaa0
2/22/18, 12:48 PM
#4

Det där med att hunden inte ska kunna gå lös, jag menar mer att den inte bara ska sticka och sen inte komma tillbaka alls. Men det tror jag inte direkt att någon hund som inte blir dåligt behandlad gör.  Men det är nog också en individ grej och hur man tränar hunden. Jag känner en kompis som har köpt två hundar inom loppet av ett år hade båda sprungit hemifrån och blivit påkörda och försvunnit. 

Hur tränar man att hunden inte ska jaga iväg efter saker. Typ att släppa träna inkallning mycket och sen släppa den i t.ex ridhuset och kalla in hunden för att senare öka till större ytor och tillslut utomhus.🙂

filippaaa0
2/22/18, 12:49 PM
#5

En annan fråga, vissa pudlar har lurvig päls ner på "nosen" och vissa har mer kort och slät päls där. Vad är skillnaden, är det någon rasskillnad eller är det bara som människor med hårfärg osv, alltså olika gener?

Amandla
2/22/18, 1:34 PM
#6

Jag är inte den som är bäst att ge råd om hur man tränar 😇 Gå in på hundar.ifokus så får du massor med bra tips!

Pudelpäls växer ungefär lika fort som människohår, och den växer över hela hunden i stort sett, även i ansiktet. Man rakar bort pälsen där, dels av tradition och dels av hygieniska skäl.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
aliciablad
3/6/18, 11:38 AM
#7

Jag har en mellanpudel som är väldigt pigg på att sticka efter allt möjligt, kan inte ha honom lös alls tyvärr.

[Forest]
3/26/18, 10:47 AM
#8

Vi har tre små pudlar i olika åldrar dom kan vi ha lösa. Jag kan varmt rek att man går på kurser med sin hund :) Vi har gått olika kurser med våra hundar unghundskurs, vardagslydnad 1 och 2 agility nybörjare och forsättning samt spår. Våra hundar har tyckt det är jätte kul att åka på kurs  tycker man tjänar på gå lite kurser kunskap roligt och en hund som älskar att träna :)

Upp till toppen
Annons: