Annons:
Etikettbeteende
Läst 2905 ggr
Kiwi2024
2018-01-15 21:02

jaktinstinkt?

Av ren nyfikenhet (från mig som alltid läser om olika hundraser) undrar jag om pudlar har mycket jaktinstinkt. Av vad jag hittar verkar det rätt så vanligt, så vad säger ni? 

Skiljer det sig mellan dem olika storlekarna? Eller är det mest efter linjer och isåfall, kan man på något sett se vilka linjer man bör gå efter?

Annons:
Kiwi2024
2018-01-15 21:06
#1

Tänker främst då angående mellanpudel!

Tjeja
2018-01-15 21:25
#2

Jag vet inte hur pudlar "ska" vara egentligen gällande jaktinstinkt. Men själv har jag haft hand om huvudsakligen pudlar utan större jaktinstinkt alls, men även en som vi brukade skoja om var en "jakthund i pudelpäls" för hon triggades till jakt direkt av allt som sprang och var mindre än henne själv till storleken. Fångade både råttor och fåglar vid några tillfällen tyvärr.. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Kiwi2024
2018-01-15 21:26
#3

#2 Okej mm… det verkar väldigt individuellt

Amandla
2018-01-16 10:30
#4

Mina små har inte direkt någon jaktlust, visst spårar de och kan följa efter något som springer, men de rör sig inte värst många meter ifrån mig. Går jag åt andra hållet så kommer de. Det finns pudlar som används som jakthundar (även om det inte är vanligt direkt), så visst kan jaktlusten vara stor, och jag tror det är hos framförallt storpudlar fast jag har inga siffror på det. Kolla linjerna är en bra idé.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kiwi2024
2018-01-17 19:03
#5

#4 Okej tack!

[Forest]
2018-01-18 09:02
#6

Jag vet om flera som jagar med sina, nu är det bra en dvärg jag vet om men mellan och stora jagas det med en del. 

Vi har tre små jag tycker inte dom håller alls för bli eller kunna bli bra som jakt. Men visst styrde Enja och Donna efter rådjur när dom var 1 vecka med uppfödaren. Då lyssna dom inte så bra 🥵 Där var Enja den mer drivande Donna hängde mer med syster för att hjälpa till antar jag. Annars har dom aldrig haft döv-öra med oss, vi går ofta i skog o mark och skulle inte ha dom lösa om jag inte kan lita på dom. Vi har mött en del vilt även kommit nära inpå vildsvin det vart snabba puckar mot bilen. 

Är det något man funderar kring så skulle jag ta upp detta med uppfödaren så man får så nära man vill, mer jakt eller inte  :) Sen tåls det säga att en pudel är ganska hurtig/aktiv sällskapsras.

Annons:
Kiwi2024
2018-01-18 09:27
#7

#6 Okej :) om jag skulle skaffa en pudel någon gång vill jag inte ha jakt i hunden!

färgfest
2018-01-19 12:38
#8

Min storpudel har tendenser att vilja följa spår som han hittar när vi är ute. Han är mycket intresserad av fåglar, kaniner, etc. Han älskar nosework. Jag skulle säga att jaktinstinkt är rätt vanligt med storpudlar men det varierar hur mycket - vissa har nästan noll intress medans andra vill bara jaga. Jag vet inte om min pudel skulle döda något men att spåra upp och vilja springa efter finns med honom. Storpudlar används fortfarande som fågelhund i USA (vet inte om andra länder).

Upp till toppen
Annons: