Annons:
Etikettpälsvård
Läst 9452 ggr
Gahich
2017-09-20 15:21

Röd & aprikos

Får aldrig någon klarhet ang färgerna röd och aprikos..

Som jag förstått det så bleknar båda färgerna med tiden, men skulle vilja få mer insikt i hur mycket de bleks/ vad som räknas som en "bra" färg på respektive.

Undrar därför om de som har röd eller aprikos pudel kan lägga upp bilder på när hunden är valp och vuxen, så man kan se skillnaden på hur mycket dom har blekts? 😃 Gärna även bilder på de som räknas som "bra" färg på respektive.


Annons:
HalmbyDjurgård
2017-09-23 01:57
#1

Jag hade en röd mellanpudel (som vi tyvärr fick ta bort vid 7 års ålder pga. Addisons sjukdom). Han behöll sin jätteröda färg från när vi köpte honom som unghund/tonåring fram tills han dog. Jag var med om flera personer som frågade om de fick använda honom till avel, men tyvärr var han så rädsleaggressiv så vi fick alltid tacka nej..) :( Dock har jag hört att storpudeln har en mycket större tendens att blekas med åren och till slut bli ljus aprikos! Vill man säkert ha en röd pudel (vilket är en SUPERFIN färg!!) så bör man välja en pudel av mindre storlek. Det är iaf vad jag har hört från röd-storpudeluppfödare..

HalmbyDjurgård
2017-09-23 02:04
#2

Här var förresten min Mikku! :) Tyvärr har jag ingen unghundsbild just nu att visa.. men han hade i princip samma färg hela tiden.. På bilden är han som ljusast. (Jag tog kort från en tavla hemma så kvalitén är inte den bästa!) Vill man ha en hund i "orange/röd" färg så skulle jag DEFINITIVT köra på en röd! De aprikosa blir typ vita med beiga öron när de blir äldre. ;D

DogeLove
2017-10-12 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fjalar 3 månader

DogeLove
2017-10-12 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och Fjalar 2 år. Så visst lite bleknar färgen men inte super mycket.

Nessie von Loch
2017-10-15 17:43
#5

Min Sigge var röd som valp, inte tegelstens röd, men röd var han definitivt. Nu vid två och ett halvt år, uppfattas han av många som vit, men i mina ögon är han väldigt ljust aprikos. Har ingen bild just nu tyvärr. :)

[Forest]
2017-10-23 10:57
#6

4 vilken godisbit 💋

Annons:
[Forest]
2017-10-23 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har inga bilder i datorn då den formateras om nyligen. Här är Enja hon är över 6 år och håller sin färg röd bra. Dålig bild men sötnos ;) kmr bli stor bild då den är från mobilen :)

DogeLove
2017-10-23 18:40
#8

#6 #7 Tack! Enja är också super söt! ^_^

Gahich
2017-10-25 21:05
#9

tack för svar 🙂

Hur ser domare på utställningar på aprikos/ röda hundar som bleks? Är det något som kan dra ner poäng eller spelar färgen ingen roll?


[Forest]
2017-10-26 09:48
#10

Det finns en standard som alla ska följa.  Pudel är päls-ras så visst kollar dom på pälsen.  Jag utesluter den frågan och vet att det finns många kunniga kring utställningsbiten :) Jag har själv bara följd med och visat våran vita pudel en gång. Är inte så jätte inne på utställning 😉 Din fråga hur färger bleks tror jag personligen beror på hur deras päron är i färgen. Jag har sett bruna pudlar som tappat färgen snabbt  2 år gamla, medans vissa som en i våran lilla stad håller sin färg ovanligt bra han är idag 11 år och bara lite grå-brun på ryggen. 🙂

Upp till toppen
Annons: