Pälsvård

Röd & aprikos

2017-09-20 15:21 #0 av: Gahich

Får aldrig någon klarhet ang färgerna röd och aprikos..

Som jag förstått det så bleknar båda färgerna med tiden, men skulle vilja få mer insikt i hur mycket de bleks/ vad som räknas som en "bra" färg på respektive.

Undrar därför om de som har röd eller aprikos pudel kan lägga upp bilder på när hunden är valp och vuxen, så man kan se skillnaden på hur mycket dom har blekts? Skrattar Gärna även bilder på de som räknas som "bra" färg på respektive.

Anmäl
2017-09-23 01:57 #1 av: HalmbyDjurgård

Jag hade en röd mellanpudel (som vi tyvärr fick ta bort vid 7 års ålder pga. Addisons sjukdom). Han behöll sin jätteröda färg från när vi köpte honom som unghund/tonåring fram tills han dog. Jag var med om flera personer som frågade om de fick använda honom till avel, men tyvärr var han så rädsleaggressiv så vi fick alltid tacka nej..) :(
Dock har jag hört att storpudeln har en mycket större tendens att blekas med åren och till slut bli ljus aprikos! Vill man säkert ha en röd pudel (vilket är en SUPERFIN färg!!) så bör man välja en pudel av mindre storlek. Det är iaf vad jag har hört från röd-storpudeluppfödare..

Anmäl
2017-09-23 02:04 #2 av: HalmbyDjurgård

Här var förresten min Mikku! :) Tyvärr har jag ingen unghundsbild just nu att visa.. men han hade i princip samma färg hela tiden.. På bilden är han som ljusast.
(Jag tog kort från en tavla hemma så kvalitén är inte den bästa!)
Vill man ha en hund i "orange/röd" färg så skulle jag DEFINITIVT köra på en röd! De aprikosa blir typ vita med beiga öron när de blir äldre. ;D

Anmäl
2017-10-12 14:18 #3 av: DogeLove

Fjalar 3 månader

Anmäl
2017-10-12 14:20 #4 av: DogeLove

Och Fjalar 2 år.

Så visst lite bleknar färgen men inte super mycket.

Anmäl
2017-10-15 17:43 #5 av: Nessie von Loch

Min Sigge var röd som valp, inte tegelstens röd, men röd var han definitivt. Nu vid två och ett halvt år, uppfattas han av många som vit, men i mina ögon är han väldigt ljust aprikos.
Har ingen bild just nu tyvärr. :)

Anmäl
2017-10-23 10:57 #6 av: Forest

4 vilken godisbit Pussmun

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2017-10-23 11:08 #7 av: Forest

Har inga bilder i datorn då den formateras om nyligen. Här är Enja hon är över 6 år och håller sin färg röd bra. Dålig bild men sötnos ;) kmr bli stor bild då den är från mobilen :)

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2017-10-23 18:40 #8 av: DogeLove

#6 #7

Tack! Enja är också super söt! ^_^

Anmäl
2017-10-25 21:05 #9 av: Gahich

tack för svar Glad

Hur ser domare på utställningar på aprikos/ röda hundar som bleks? Är det något som kan dra ner poäng eller spelar färgen ingen roll?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.