Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2726 ggr
Vindruvan
9/18/17, 2:03 PM

Han ska bli av med kulorna

Jag passar en liten dvärgpudel om dagarna, en hanne, och nu har ägaren bestämt att han ska kastreras. Då det är jag som har hunden på dagtid så funderar jag på vad som gäller Hur brukar de må efteråt? Restriktioner? Medicin? Det enda ägaren har fått veta inför operationen och efteråt är att hunden ska ta det lugnt och inte träffa andra hundar och katter. Tips och råd mottages gärna.

Annons:
Snowblind
9/18/17, 2:18 PM
#1

Nu var det över ett decennium jag var med om en kastration och jag var 10år men…

Han lär få ha tratt, kanske inte vore det bästa att låta han springa så lugna promenader och vila tror jag kommer vara bra. Tips på stimulans kan vara mat/godis-letande. Tror inte de mår så märkvärdigt mer än att de vill vila. :) 

Medicin vet jag inget om men om man ska sammanfatta allt så skulle jag säga: ta det lugnt bara. :)

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

iWontBite
9/18/17, 2:24 PM
#2

Har aldrig kastrerat en hund men om det är som på katt och kanin är det ett relativt litet och ytligt ingrepp för en hane, så det gäller tratt ett litet tag för att inte kunna slicka upp några sår och bara efter någon dag mår de i princip som vanligt.

Lycka till  :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Amandla
9/18/17, 9:27 PM
#3

Min ena hane fick väldigt ont efteråt och fick smärtstillande tabletter, av dem fick han början på blödande magsår 😕Nästa sort passade honom bättre. Vet ni att hunden har känslig mage så berätta det för veterinären.

Min andre hane visade just ingenting, förutom att han ogillade tratten. Jag sydde ett par störtsnygga brallor till honom av ett par trosor (han var dvärg så det funkade), de gick ända fram till armhålorna så han såg helt hejdlöst rolig ut 😂men han var nöjd att slippa den uschliga tratten. Fast på nätterna var han tvungen att ha den ändå, för då sov jag ju och kunde inte passa så han lät bli att slicka på såret.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
11/17/17, 9:56 AM
#4

Jag har sett några som klädskydd av baby body är det liten hund så tror jag det blir svårt att det passar. Har ingen kastrat dok pratat med andra som har det och det har vart problemfritt.

Kalli
11/21/17, 10:47 PM
#5

Nu var det flera år sen min hane blev kastrerad (och det är ingen pudel) men det gick också smärtfritt. Har hunden ont kan det ges smärtstillande men antar att ägaren sköter det morgon och kväll i såna fall. I övrigt brukar man rekommendera att hunden tar det lugnt första veckorna (de kan gå promenader och liknande men exempelvis inte vilda busryck) och att man hindrar hunden att slicka på såren (med tratt eller mindre hundar kan ju body fungera). Men oftast är det en relativt okomplicerad operation och hundarna brukar återhämta sig bra.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: