Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2706 ggr
LillyRose
2017-09-07 09:09

Prillans frilla..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Köpte min första pudel för ca tio månader sedan nu och satt mycket i början av hennes tid hemma hos oss, och kollade runt på internet men också här på Pudel.ifokus i gamla trådar och inlägg på bilder och tips. Egentligen är jag väl en sån där som gillar den "naturliga" looken, typ korthårig hund men jag föll för pudeln just föra att den kan man ju just ha så men man kan också om man vill få testa på så mycket mer. Det tog ett tag innan jag bestämde mig men eftersom jag är en Kinsese Crested fantast och har haft det tidigare så blev det i slutändan en frisyr som påminde lite om dom…

Men vägen dit va lite lång ,, suck.. A aif, tänkte dela med mig av de få bilder som finns. På den 6e bilden så har jag rakat ner henne igen men sparat på huvud och nacke samt på bakbenen. Gjorde en liten tabbe dock, haha.. rakade ner frambenen men ångrade mig och behöll pälsen på bakbenen. Tanken va ju att hon skulle få bollarna hon har idag men jag fegade ur lite. Så när jag sen kom på bakdelen och såg att det kanske skulle kunna se okey ut och behålla pälsen ända så fick det vara kvar. Såg rätt lustigt ut men nu har pälsen på fram benen börjat växa ikapp.  Där börjar iaf. själva resan till hur hon ser ut idag. =) och på de fyra sista bilderna är de enda fotona jag har där jag faktiskt har badat, fönat och formklippt henne innan jag gick ut och fotade!

Så vad jag måste göra nu är att fota henne så får ni ser hur det blev. =)

Hur har det varit för er, har ni velat mycket och provat er fram eller har ni haft en klar bild av hur era pudlar ska se ut?

Annons:
Amandla
2017-09-08 15:51
#1

Jodå, nog har jag provat diverse olika varianter på mina pudlar 🙂En del blev bra, andra  mindre lyckade. Alla hundar passar ju inte i samma frisyrer och det tar tid att lära sig klippa så det blir snyggt. Mina pudlar är alltid hyfsat nyrakade i ansikten och på tassar, de är ju pudlar och jag vill att det ska synas.  Klipper i princip aldrig benen kort, i så fall har de bollar, tycker att få pudlar passar helt nerrakade. Absolut roligast men också jobbigast är att ha utställningsfrisyr på dem, det tar tid att sköta om och kräver mycket träning för att det ska bli fint, men är  otroligt givande också.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LillyRose
2017-09-08 18:16
#2

Jag tycker det har varit jätte klurigt, man måste nog få prova sig fram litegrann. I början kärade jag ner mig i T60, men insåg ganska snabbt att tiden inte räckte till. Tyckte det blev för mycket formklippning också, vilket kan vara nog så roligt men så tidskrävande. Speciellt för mig som inte är van. Intresset finns och jag skulle vilja få till det nån gång. Men jag är nöjd nu och det är ju huvudsaken. :) Kul att valt å ha bollar på benen, det tycker jag är snyggt och väldigt mycket pudel..

Amandla
2017-09-08 19:41
#3

För mig har det verkligen hjälpt att gå klippkurser och att lära mig anatomin. Det finns anledningar till att frisyrerna ser ut som de gör 🙂

Min grå toytik 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2020-10-25 08:27 av Amandla
LillyRose
2017-09-09 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fin liten kicka!! , och vad härligt fluffiga öron. :)

LillyRose
2017-09-09 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är första försöket till en pony cut.. frambenen råkade jag ju ta ner helt förra gången så dom har lite och ta ikapp. Tänk om fler med liknande frisyrer kunde lägga upp lite bilder, vore skoj!

LillyRose
2017-09-09 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En sista bild, här fick jag iaf med bakbenen.. :) så det tar sig, växer ju lite för varje vecka som går..

Annons:
Amandla
2017-09-10 11:33
#7

#6 Ser bra ut! Vilket fint uttryck hon har 🙂 Ett tips är att låta frambenens bollar vara  lite högre än de på bakbenen, då ser de lika höga ut när hunden rör sig 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
LillyRose
2017-09-10 23:50
#8

Tack för tipset,, grubblade till och från på hur högt jag skulle våga ha dom.. då låter jag det växa lite mer på höjden också där fram tror jag!! Klippte ner pälsen på huvudet och bakom nacken igår, det hade blivit sååå långt och mycket. Till en viss del ångrar jag mig, men nu är det lite lättsammare och ögonen tittar fram så sött utan att jag behöver borsta och hålla på med snoddar. Pälsen växer ju fort så den kommer ju tillbaka så småningom . :)

[Forest]
2017-09-11 10:57
#9

Ser jätte fint ut. Tycker verkligen hon passar i denna klippning ser verkligen ut som vara en nyfiken tös med härligt uttryck 😍 Tycker det är fint o se muskler som din tös har, det skulle man inte så lätt om hon hade mer päls 😉

LillyRose
2017-09-11 22:14
#10

#9 Tack snälla, skönt å höra. Jag velade ett tag innan jag bestämde mig. Va lite rädd också att det skulle gömma sig en riktig liten spinkis under pälsen. Hon är ju inte ens ett år och ja minns att kineserna jag hade såg så taniga ut innan dom fyllde året. Aja, roligt har jag haft i alla fall!! ;)

Snowblind
2017-09-18 14:21
#11

#10 vad är hon för storlek? :) Jättefin!

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Upp till toppen
Annons: