Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1623 ggr
NL2017
8/28/17, 10:34 PM

Testköra att ha pudel - hur gör man det?

Hej alla, Nina heter jag och är ny medlem här. Underbart att hitta ett forum där alla mina pudelfrågor kan besvaras - nästan…

Jag har varit sugen på att skaffa pudel länge och har nästan :) lyckats övertyga maken om att det är en bra idé. Ett av våra stora bekymmer är dock att vår 11-åring är pälsdjursallergiker. Jag är också det men reagerar inte på pudlar och jag hoppas såklart att det ska funka även för honom. Men det känns trist att gå igenom hela processen med att köpa en hund och sen behöva lämna tillbaka den om det inte fungerar. Traumatiskt för hunden inte minst.

Min lite konstiga fråga är därför, hur bär man sig åt för att träffa pudlar så att sonen kan få umgås med dem och se om han reagerar? Vi känner ingen i omgivningen som har pudel och jag kan inte komma på något smart sätt att 'testköra' under ett antal timmar/dagar för att se hur det går. Funderar på att sätta upp en annons om att bli dagmatte åt just en pudel men kanske ser det konstigt ut?

Jag inser ju att även om sonen inte reagerar direkt finns det ju en risk att allergin blir värre över tid, men tänker lite tvärtom att om han reagerar direkt så får vi ju slå bort tanken om hund direkt. 

Någon som har tips om pudelträffar, jourhem, hundvakt, eller andra sätt att få umgås med en pudel ett tag för att se hur det går? Tacksam för alla tankar.

Annons:
Amandla
8/29/17, 10:27 AM
#1

Pudelklubben har aktiviteter över stora delar av landet, gå in på hemsidan och kolla om det finns något i närheten. Där kan ni också få tips om vilka uppfödare som finns, kan mycket väl vara så att någon av dem kan tänka sig att ta emot er på besök för det här är ingen ovanlig fråga i pudelkretsar. Du kan be att få en påse med avklippt (otvättad om du törs) pudelpäls av någon som klippt sin hund, den kan du lägga i ett örngott som sonen har i sin säng. Tänk bara på att det kan finnas andra saker i pälsen som sonen kan reagera på, hunden kanske bor hos en rökare, eller någon som har parfym, inte tvättar sin hund på ett halvår osv osv. Valpar är mer allergena än vuxna, också något att beakta.

Jag är också allergisk, men tål mina egna hundar bra även om jag tar allergimedicin året om. Andras pudlar känner jag av, men det varierar från hund till hund hur mycket. Mina pudlar badas minst en gång i månaden under höst och vinter, oftare under vår och sommar, det är för att bli av med sånt som pollen m.m. som kommer med utifrån.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
NL2017
8/31/17, 9:53 AM
#2

Hej Amandla, tack för ditt svar. Vilka bra idéer och tips! Jag visste inte att man kan reagera mer på valpar än vuxna hundar, det är något att tänka på. Både jag och sonen reagerar också på pollen under våren, bra idé att bada dem oftare då. 

Mycket att tänka på och följa upp. Än en gång, stort tack!

Amandla
8/31/17, 11:25 AM
#3

Det finns de som reagerar mer på hanhundar, har hört om att färgen också kan spela in men det har jag ingen erfarenhet av själv. När jag köper valp eller har småvalpar själv så känns det rejält i början men jag vänjer mig efter några månader. Värst är det med pyttisar på 0 - 4 månader ungefär.

Om våren är er värsta tid så kan det ju vara smart att testa pudel en annan årstid. Lycka till!🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lurvi
9/1/17, 11:48 AM
#4

I min familj så fick min allergiska far borra ansiktet i en pudels lortiga päls (ej nytvättad)  och han kände inte av någon allergi då vilket var goda nyheter. :D

[Forest]
9/2/17, 8:35 PM
#5

Våran son tål inte heller pälsdjur, nu bor han inte hemma längre. Men när han kommer hem så känner han inte av hundarna men han märker av katten. Jag tipsar er om hälsa på en uppfödare som bara har pudel (just för inte råka ut för att man kanske inte tål den andra rasen eller katt) men tänk på att man kan märka av valpar, detta kan övergå vid pälsbytet ca 8-1 år gamla hundar. I dessa fall så kan jag tycka antingen så tar man över en unghund som passar in det kan ta tid att hitta den men låt det ta tid.  

Min man var inte heller så förtjust i pudel öht det vart han inte fören vi kom till uppfödaren. Jag har alltid haft ett gott hjärta till rasen då jag är uppväxt med en mellanpudel. Sen tycker jag 1 tipsa bra om att se och även prata o träffa andra pudelägare/uppfödare för att få mera hum om är det rasen för oss :) Lycka till

Upp till toppen
Annons: