Annons:
Etikettallmänt
Läst 2752 ggr
färgfest
5/16/17, 6:43 PM

Storpudel storlek

Hej! Jag kommer hämta hem min valp på torsdag och fick veta att han är redan 5kg vid 8v. Han är störst i kullen och har stora, tjocka tassar - dubbelt så stor som hans syskon. Tror han kommer vara riktigt rejält som vuxen.

Eller är det kanske vanlig med 5kg vid 8v för en hanvalp?

Annons:
Fransu
5/16/17, 8:16 PM
#1

Vår valp vägde 3,2 kg vid 8 veckor. Men han var betydligt mindre än sina kullsyskon och är en liten hane idag. Han väger 19 kg nu som 3-åring. Jag skulle gissa att kullsyskonen vägde runt 4-5 kg så jag skulle tro att din är ganska normal i storlek. Men det finns dom här som har bättre koll. Lycka till med din valp! 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

färgfest
5/16/17, 9:31 PM
#2

Tack! Han är ju jättefin! Vad är hans mankhojd?

Estelle13
5/16/17, 9:52 PM
#3

Självklart spelar gener och linjer roll på hur stora valparna slutligen blir som vuxna men även vad hunden utfodrats med under valptiden hos uppfödaren samt hur många valpar det är i kullen. I min hanhunds kull på 9 valpar var han och ena kullbrodern dom två största och när jag hämtade honom vid 9 veckors ålder vägde han 3 kg. Han och resten av kullen utfodrades med Doggy proffesional samt lite välling då och då, den uppfattningen jag fått är att han inte fått ätit sig riktigt mätt då han kändes rätt tanig trots att han var en av dom två största i kullen. Hans två första månader hos uppfödaren gick han upp 3 kg medan han gick upp 3 kg på 1 månad hos mig. Min tik vägde nästan 4 kg när hon var 8 veckor. Jämför jag dem idag är hanen både högre med 4 cm och väger ca 6 kg mer än tiken. Jag tror din valp kommer bli normalstor som vuxen ;-)

Fransu
5/16/17, 9:56 PM
#4

#2 Han är 62-63 cm ungefär.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

färgfest
5/17/17, 6:21 AM
#5

Hur stor är normal stor? 62-63 är ju väldigt stor! Tack för era svar! :)

färgfest
5/17/17, 9:55 AM
#6

#3 Det var ju intressant. Jag undrar varför uppfödaren valde göra så? Min valp är också en av de två största och alla får äta sig mätt. Däremot är de andra 4 mycket mindre, speciellt tikarna. Jag undrar om din hane kunde ha varit ännu större om han fick i sig tillräckligt med mat som valp? Och tikar är ju vanligtvis mindre än hanar. Får jag fråga deras höjd och vikt?

Jag är absolut nöjd med en normalstor pudel, förstår mig inte fel haha. Jag blev bara förvånad över hur mycket större han är än sina syskon. Uppfödaren ser till att alla får äta ordentligt också. De får Acana torrfoder, köttfärs, och lite blötmat.

Annons:
Haztparken
5/17/17, 11:34 AM
#7

Kom å tänka på en tråd jag gjorde när min ena var valp. Var rätt roligt att följa och läsa! :) http://pudel.ifokus.se/discussions/53e68b618e0e74754f0021ba-valp-vikt-hojd

färgfest
5/17/17, 12:01 PM
#8

Haha, kanske vi borde göra en ny med våra valpar. 😉 Såg ett av Estelles tidigare inlägg där hen skrev att det inte är vanligt med en valp som är större än 3-4kg vid 8v. Hoppas han blir 60cm+!

Estelle13
5/17/17, 3:28 PM
#9

Nu vet ju inte jag om det faktiskt var så men tanken har ju slagit mig, alternativt att fodret var för näringsfattigt för honom. Han hade kullsyskon både tikar och hanar som nästan var hälften så stora som honom. Sen har det ju mkt att göra med vad för slags mat man ger, en valp som växer upp på torrfoder har ju inte samma fina hållning i kroppen som en BARF valp. En BARF valp växer normalt sätt längre och långsammare än en torrfoder valp. Jag personligen tycker bara egentligen att det är en fördel med valpar som växer långsammare framförallt de som är av större ras då övervikt sliter något otroligt på skelett och leder. Mina pudlar är idag som vuxna slanka och välmusklade, utan att de är magra kan man känna deras revben. Jag BARFar ju mina pudlar och upplever det nästan som omöjligt för dem att bli feta (trots att jag tillsätter en hel del fett)då ingenting är bukfylla utan sådan mat hundarna tar upp och kan fördela till både energi och muskelbyggning. Estelle väger 19 kg och är 57 cm hög, Doggieboy väger ca 25 kg och är 61 cm. Jag ser inte min hanhund som en stor hund med tanke på hur slanka i kroppen storpudlar oftast är i jämförelse med en labbe eller golden som kan vara lägre men väga 10-15 kg mer. Min mormors schäfertik är 2 cm högre än min hane men väger nästan 15 kg mer än honom. En normal storlek på storpudel tycker jag ligger mellan 56 -62 cm. Är storpudeln över 65 cm i manken tycker jag att den är stor. Max 62 cm enligt rasstandarden för att få ställa ut, högre än så blir du diskad. Tycker det finns otroligt många storpudlar som inte håller måtten tyvärr, en del kan vara över 70 cm i manken. Har man en tik exempelvis som är 62 cm i manken är man rätt dum om man inte väljer en hane av mindre storlek att para med annars får man dom här jätte pudlarna som inte tillför något i aveln.

färgfest
5/19/17, 4:18 PM
#10

Mycket saker att tänka på! Tackar för alla info. :) 

Jag menade att 60-62 är stor då det är ju max för en pudel. Men ja, mer än så är ju väldigt stor. Vi får se vart Teddy hamnar. Han är hemma hos mig nu och väger 6kg. Ska mäta mankhöjd sen när jag kommer ihåg (så mycket att tänka på med en ny valp!).

Ska nog se till att läsa mer om färsk mat. Mush, vom, etc. Tror han skulle tycka om det!

Estelle13
5/19/17, 4:38 PM
#11

#10 Okej roligt att han äntligen är hemma :-) Här finns det lite information på Mush hemsida att läsa om råutfodring för valpar http://www.mushbarf.com/sv/blogg/riikka/valpar-och-barf-utfodring http://www.mushbarf.com/sv/blogg/riikka/valpar-och-rafoder-valpar-fran-8-veckor-och-aldre

Haztparken
5/19/17, 11:25 PM
#12

#8 Ja men absolut! Börja du på en ny, den andra är rätt gammal och lång 🤪 så kan fler hoppa på efter hand 👍

färgfest
5/21/17, 5:40 PM
#13

#11 Jag gav min valp lite mush idag! Han älskade det med sin torrfoder. Slickade skålen länge efter och vilel ha mer! Tror absolut jag fortsätter med det. Han var så glad i det.

Annons:
Estelle13
5/28/17, 10:52 PM
#14

#13 vad härligt att det var uppskattat :-)

wesdi
7/4/17, 9:40 AM
#15

Diesel 12 år är ca 61 cm i mankhöjd och väger idag runt 25-26 kg. Han är pensionerad från allt tävlande/prov så han har väl inte den tävlingsformen på kroppen längre men helt ok för sin ålder tycker jag.

Diesel är råfodrad sedan valp. Hans kropp är mer åt finlemmad, högbent.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: