Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2278 ggr
Skogsväsen
4/21/17, 6:25 PM

Liten pudel och medelstor/stor hund?

Jag bollar lite med min framtid för den dagen jag flyttar hemifrån och införskaffar mig min första egna hund.

Jag har vuxit upp med pudel så de har lämnat ett varmt tassavtryck på mitt hjärta och jag undrar vad ni skulle säga om att man har en pudel och ev. en lite större hund? Pudeln kommer då förmodligen vara av storlek toy eller dvärg.

Anledningen till detta är att jag känner mig lite delad kring mitt framtida rasval, det finns ju så många underbara raser! Och om tiden  och allt annat räcker till så hade jag gärna haft två hundar, där den andra gärna hade varit en underbar liten pudel.

Min nuvarande pojkvän vill annars gärna ha en staffe (staffordshire bullterrier) och de kan vara rätt så burdusa när de leker, därför har vi tänkt att man kan skaffa pudeln först så staffen får växa upp med den och lära sig att leka fint också.

Vad anser ni om detta, att man har en hund modell större och en toy/dvärg pudel tillsammans i samma hushåll? 

Och en sista sak: jag älskar pudlar. ♥

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
taylor__lambert
4/21/17, 6:39 PM
#1

Ser imga problem med det. Folk har staffar och chihuahuas. Chihuahuas och Grandisar. Yorkshire terriers och dogo de burdeos. Så det går nog, sen hur man gör vem som kommer först är nog en smaksak.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Yuuuhanna
4/21/17, 6:48 PM
#2

När jag skaffade min tik som idag är 72cm hög, passade jag ganska ofta två chihuahua/ papillonblandisar.  Den ena vägde 1,8kg och var bara lite större än huvudet på min valp. Det gick jättebra men man fick vara lite observant så att inte valpen lekte för hårdhänt.  Aldrig lämna utan uppsyn utan ha hundarna med sig bara man bytte rum. Nu var den storleksskillnaden ganska stor, så då räcker det med så lite för att det ska bli en skada. Jag tror att tvärtom hade varit enklare, det är oftast lättare att få en vuxen hund att leka lugnt än en 3 månaders valp.


Skogsväsen
4/21/17, 6:54 PM
#3

#1 Okej. ❤️

#2 Vad kul att du berättade, tack. 😃 Jag förstår, den största storleken jag skulle "våga" ha på en hund är nog höst 45cm till mankhöjden haha. 😊

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Yuuuhanna
4/21/17, 7:00 PM
#4

#3 Det är inte storleken man ska vara rädd för, det är kraften! ;)

Jag hade hand om en staffetik en period som vägde 18kg. Hon var en misskött  problemhund som gjorde utfall efter bilar m.m. (tanken var att vi skulle köpa henne men nu blev det inte så) hon var svår att hålla!  Hon var riktigt stark om man jämför mot min betydligt större hund som jag har idag.


Skogsväsen
4/21/17, 8:19 PM
#5

#4 Åh okej, jag förstår. Jag är inte så stark så skulle nog inte klara av en sådan hund, så du har en poäng ;)  (oj vad många "så" det blev haha.)

När jag var ute en gång såg jag hur en jack russel(?) drog i kopplet och hunden var så stark att den stackars gubben som höll i andra änden föll omkull. Då tog en äldre kvinna upp kopplet och hunden var ingen match för henne heller. Jag tipsade då honom om ett sele där man spänner där fram istället för över ryggen, för tror man får mer "kraft" då men vet inte så mycket mer om det….

Så aa, du har rätt att det är kraften som räknas. ;D Tror min rädsla för större hundar grundar sig i att de är tunga och lätt kan få en ur balans. Har bara mött andras stora hundar, aldrig haft någon egen så att säga. :')

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Nalle-]
4/23/17, 6:08 PM
#6

Det beror väl på vad man menar med stor, men vet många som har storpudlar och dvärg/toypudlar ihop. Min ena storpudel är även uppvuxen med en liten blandras på strax under 10 kg och det har inte varit några större problem. Jag har fått hålla lite koll på när dom är ute tillsammans bara, pudeln kan bli lite för på den lilla och då han börjar bli till åren är man ju lite extra nojig. Men annars tycker jag hundar brukar vara duktiga på att anpassa sig när de leker med hundar i olika storlekar.

Annons:
Skogsväsen
4/24/17, 12:20 PM
#7

#6 ja precis, detta gäller då ingen grandis utan maxstorleken är väl schäfer. Vad kul att det har fungerat bra, då har man möjligheter i framtiden trots allt. Tycker det känns väldigt spännande och våra seniorer ska vi vara rädda om så det gör du rätt i. ❤🌷

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Estelle13
4/24/17, 1:27 PM
#8

Med egen erfarenhet av storpudel och chinese crested är att storpudlarna kan vara riktiga studsbollar och inte riktigt se sig för. Nu är det inga problem när mina pudlar blivit vuxna men jag kommer ihåg när min tik var valp och unghund att då kunde hon hoppa rakt på lilla kinesen. Lika så blev min lillebror utsatt av en glad studsig pudel, sprang han så sprang Estelle efter honom och hoppa omkull honom bakifrån. Vår äldsta kines tik var som en liten tras docka åt Estelle, gäller att man är med och kan säga ifrån, vilket inte är så lätt alla gånger åt en valp, helt annat blev det när jag skaffade storpudel nr 2 när tiken var 1 år gammal, då slapp kineserna henne. Visst kan det säkert fungera, beror ju mkt på hur en staffe är i sitt beteende, storpudeln är ju extremt glad och därav får man mkt av det hoppiga och flamsiga :) staffen kanske är hårdhänt på ett helt annat sätt. Vet att min fasters schäfer valp var mer hårdhänt på ett helt annat sätt åt deras lilla kines, typ tog tag med käftarna runt huvudet på den lilla hunden och tryckte ner, la märke till att den alltid skulle nafsa och bita på den lilla hunden vilket aldrig mina storpudlar gjort mot våra små tanter.

[Forest]
4/24/17, 8:42 PM
#9

Stora o små hundar brukar inte vara problem. Dock bör man veta att små hundar inte gillar bli nersprugna våran Donna for som en boll o tur är skadedes hon inte. Storpudeln fick inte vara lös mer för han tyckte det var bra roligt med jaga våra små. Men vi har fler bra stora hundvänner men man får tänka på detta med lek anser jag vissa leker bra andra mindre bra.

Skogsväsen
4/24/17, 9:02 PM
#10

#8 #9 tack för att ni berättade, känner att jag har fått en större förståelse för vad det skulle innebära med stora skillnader på storleken. Och framförallt riskerna och vad man bör se upp med. Tack. ❤

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Forest]
4/24/17, 9:04 PM
#11

Och det tåls nämna även små hundar kan leka "springa rakt på dig" och även detta kan bli krock.

Skogsväsen
4/25/17, 9:19 PM
#12

#11 yes. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Cert
6/6/17, 7:51 AM
#13

hihi, byt ut pojkvännen till en som gillar pudel = problem löst 🤪

Annons:
Skogsväsen
6/6/17, 10:43 AM
#14

#13 hahaha sant, sant😉

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: