Annons:
Etikettbeteende
Läst 2518 ggr
dundeer
4/13/17, 7:02 AM

Hane eller tik?

Ja inom mpnga raser och arter överlag så kan det vara stor skillnad på "flickor och pojkar", så jag tänkte kolla med er, vad ser ni för skillnader just vid (stor)pudeln? Nån som generellt är gosigare, spralligare, mer träningsmotiverad osv? :)

Annons:
Estelle13
4/13/17, 3:52 PM
#1

Är nog mer individuellt än könsbundet men när det gäller mina pudlar så är deras karaktärer som tjej/kille väldigt tydlig. Estelle är lite försiktig, försynt, lite vek men otroligt smart och genomsnäll med en väldigt stor personlighet. Jag kommer aldrig få en bättre hund än henne någonsin, hon är en människa med svans. Texas är en riktig karl, tuff hårdhänt vid lek, lite vaktig, väldigt aktiv. Alla i familjen/släkten/vänner har Estelle som favorit hund. Jag älskar mina hundar precis lika mkt men Estelle har alltid haft det lilla extra! Den dagen hon försvinner kommer vara en stor förlust för mig som jag inte vet hur jag ska kunna hantera. Mina pudlar är lika spralliga och gosiga, otroligt tillgivna och är i eld och lågor om vi är och hälsar på någon eller om vi får främmande. Det är inga hundar dom hälsar och sen är det bra sen utan dem skall vara med och gosa och härja precis hela tiden och helst sitta i knät på främmandet. Generellt sett gillar jag tikar bättre än hanar för att de oftast har ett annat lugn.

Skogsväsen
4/21/17, 6:34 PM
#2

Har endast haft erfarenhet av de mindre varianterna och då en kastrerad hane vs. okastrerad tik. Och de är inte besläktat på något vis så det har ju lite med föräldrarna att göra såklart och uppväxten.

Jag skulle säga att det känns som att en hane (iallafall han) är mycket stabilare och får inte kottar i öronen på samma sätt som en tik. Han gjorde alltid sitt bästa för en liten godbit eller leksaken, var alltså alltid på hugget. Kändes stabil och villig, älskade att bli kliad. Vår tik älskar närhet och har mycket tryck under tassarna, hon är alert och snabb men tappar fokus lättare, t.ex. hittar någon intressant doft.

Men detta har nog mer med prioriteringen för hundarna att göra. Vår tik är väldigt mammakär och vill alltid hålla koll på henne medan hanen inte hade samma behov där.

Tror det viktigaste är hur mycket du umgås och har roligt med din hund. En tik löper och en okastrerad hane kan bli stressad under löptider. 👍

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Forest]
4/24/17, 9:01 PM
#3

Vi har bara tikar men haft hanhundar o har hanhundar hos oss. Jag personligen är mer för tikar anser dom som mindre krävande. Tycker dom muckar mindre visst kan vissa tikar ha surare humör vid löp, men inget vi märkt av. Både tikar o hanhundar har det tufft vid löptiden. Våra är jätte olika varandra men alla älskar vara i knät fp kli i timmar jobbar gärna men finns inget måste men anser dom verkar glada o få arbeta 2 g i veckan samt allt smått dagligen utskick trix mm. Hanhundar upplever jag måste få jobba o dom är mer uthålliga när man jobbar. Tycker inte man kan dra alla över en kant finns mer krävande tikar som mindre krävande hanar :) Skulle vi inte ha tikar så hade någon vi skaffat en mellanpudel hane så dottern o mannen fick lite mer eller en annan ras. Men sånt får vänta

Amandla
4/24/17, 9:51 PM
#4

Av de (små-)pudlar jag har erfarenhet av kan jag inte se någon nämnvärd skillnad i temperament vs kön. De är lättsamma och glada mest hela tiden 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: