Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1619 ggr
dundeer
2017-04-09 18:15

Kanske pudel som nästa hund?!

Ja jag sitter i funderingarna på nästa hund, vad skulle det kunna bli för nån, har länge fått tips om att stor pudeln skulle passa mig men jag har vart så insnöad på brukshundar så jag har aldrig funderat över pudel tidigare. Men nu ska jag försöka mig på en djupdykning in i pudelns värld och vars kan jag få veta mest om inte här?!

Vi börjar här; skulle pudel passa in hos mig? Jag är 23 år gammal, jobbar 75% 3 minuter ifrån hemmet, bor en liten bit utanför stan men fortfarande rätt centralt. hos mig bor idag en schäfer hane på 3 år och 4 råttor. Jag söker en hund som är lojal och villig till arbete men inte är jätte krävande då jag har mina perioder när jag inte orkar mer än att gå ut på några kissrundor. i mina bra perioder så är jag väldigt aktiv, jag gillar att träna och tävla inom bland annat rallylydnad och utställning. även tävlat lydnad och spår med min schäfer. Jag älskar att vara och promenera i skog och mark, att utmana både mig och hunden på saker vi inte gjort tidigare.
Jag är inte jätte intresserad av pälsvård i dagsläget men jag är villig att försöka och lära mig hålla en pudel i utställningsfrisyr då jag även vill testa ställa lite då och då! 

Lite frågor om Pudeln som ras; 

- Hur tycker ni att pudeln är mot andra hundar lekmässigt? Jag vill självklart att min hund ska kunna leka med min schäfer  utan större bekymmer, men den kommer även träffa russkiy toyer och några CCD.

- Skällig? Jag har läst om pudlar som skäller (Ja klart, alla hundar skäller), Men är det vanligt att pudeln klassas som en skällig ras? 

- Hur mycket pälsvård kräver en pudel egentligen ? Utställning, hemfrisyr samt nedklippt? 

Jag är lite sugen på att utbilda en läshund/rehabhund, har vi några såna här inne som kan berätta sin resa? :)

Annons:
dundeer
2017-04-09 18:21
#1

Sen är jag även lite intresserad av röda storpudlar , men verkar klurigt att hitta uppfödare som har röda hundar? :)

Amandla
2017-04-09 20:20
#2

Kul att du fått upp ögonen för pudel! 👍

Det är mer de små som är skälliga enligt min erfarenhet, men det beror mest på individ och emellanåt uppfostran förstås 😉

Pudlar älskar att springa, ju fortare desto bättre. Mina (toypudlar) kan brottas lite emellanåt, men klart bäst är att springa ikapp och försöka gira och finta bort den andra. CCD leker väl på ungefär samma sätt, så det borde funka fint så länge inte din storpudel råkar studsa på dem/hoppa över dem så de blir rädda… allt är möjligt med pudlar 😛och studsar det gör de.

Pälsvården… jo. Det är nog bra om du köper valp av en uppfödare nära dig så du kan få hjälp att lära dig, alternativt om du tar kontakt med pudelklubben och ser vilka kurser de ordnar (de har avdelningar, sektioner och ombud över hela landet i princip, se länkarna i den svarta listen under sajtbilden högst upp). Men det finns också många bra filmer på youtube, googla på "poodle grooming". En riktigt bra bok är "Poodle clipping and grooming", finns på amazon.com, den tar upp ALLT även om rasstandarden som beskrivs är den amerikanska och inte FCI:s. Räkna med att det tar flera timmar i veckan att hålla en utställningspäls i gott skick, därtill behövs ganska täta klippningar för att pälsen ska vara riktigt fräsch.

Bäst är om du ser till att träffa olika pudlar (från olika linjer) för att se vad du trivs med, temperamentet kan skilja en del, vissa pudlar är soffpotatisar och vissa är boing-boing-studs-tokiga, och så finns allt däremellan… 

Röda pudlar finns bland annat hos Foster's, Lammåsens och Obladi's, jag har stött på hundar därifrån och de verkar trevliga i mitt tycke.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
dundeer
2017-04-09 21:17
#3

Självklart beror skälligheten på mycket mer än ras, men tänkte mer överlag finns ju raser som är mer angenäma att skälla än andra 😁 Schäfern är ju ganska hård i sin lek men anpassar rätt bra, så det hade kanske funkar? :) Jag har kollat men hittar inte så många uppfödare här i närheten (Luleå) tyvärr! :( Dom få pudlae hagvhar träffat är otroligt härliga 😍😍

Amandla
2017-04-09 22:02
#4

Du har ju Domestic i Umeå (även om det inte heller är nästgårds), deras uppfödningar brukar finnas på tävlingslistorna, fast de har väl bara svarta stora om jag minns rätt. Antingen får du vara mer öppen för färg eller vara beredd att åka långt.

Även om schäfern leker mer hårt så lär pudeln hinna med och parera, och framförallt springa ifrån den 😂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
dundeer
2017-04-10 07:01
#5

Jag kommer absolut vara öppen med färg, färg är inte lika viktigt som individ och uppfödare! Men fastnade lite för den röda nu i början ☺️ Haha de skulle nog vara en kul syn 😁😁

[Forest]
2017-04-10 14:10
#6

Jag tycker att detta med Pälsbiten beror lite på olika saker som hur bra den är sen hur man klappar dom. Min man är stor bov i tova en pudel päls men håller jag våra hundar nerklippta o borstas 1 gång i veckan så kan han klia dom som dom gillar ;) Lek det beror mer hur en större hund leker sett hundar som krockat (i fullt ös) o det har inte alltid slutat väl. Så vi kastar ALDRIG leksak om alla är med pga "krock"risken. Våra leker med andra hundar i olika storlekar utan problem. Skälig tycker jag hänger mer på vad man lär hunden har våra haft trist tid så är dom mer gläffsiga än när dom aktiveras regelbundet inte så krävande mer ge dom små uppgifter under promenaden o trix inne/ute så är våra nöjda. Våra är olika bra på olika saker en vassare i spåra en vass på agillity trixa o en mer i lydnad. Tycker att en pudel låter som den kan passa dig fint. Våran uppfödare har en del valpköpare ute på agillitybanorna som vinner sina pinnar :) Även hon har tävlat med sina pudlar men lagt tävlandet på hyllan helt. Men jag tror många med rätta ambitioner kan nå långt så länge hunden o ägaren tycker grenen är rolig :)

Annons:
[Forest]
2017-04-10 14:11
#7

Ser mitt inlägg konstigt ut så beror det på att jag skriver från mobilen ;)

Estelle13
2017-04-10 16:58
#8

En fördel med att äga pudel är ju om man har ett intresse för pälsvård åtminstone om man vill ställa ut. Jag har stått på benen helt själv ända från start med mina pudlar när det gäller pälsvårds biten och allt kan man säga, anledningen till att jag ändå lyckats så bra som jag har trots noll hjälp utifrån är väl att jag är en stor perfektionist utan dess like när det kommer till mina hundars pälsar. Att åka räkmacka på andra verkar annars vara väldigt vanligt inom pudel branschen eftersom att det är ett jäkla jobb och slit mellan varven. Storpudeln är en glad och sprallig hund men de kan skilja sig rätt mkt mellan individerna. En del pudlar har noll intresse för jakt och en del är tokiga i vilt, katter osv och kan vara svåra att ha lösa utan att de sticker. Jag har en av varje och hade önskat att det var lite mindre jakt i hanen. Många pudlar har intresse för aktiviteter som lydnad, agility, spår osv, min hane har intresse för att arbeta men vill helst av allt vara jakthund före brukshund. Det är ganska kul att se när en storpudel och schäfer leker, schäfern blir gång på gång bort fintad av den studsiga lättkroppade högbenta storpudeln. En schäfer är mer tung framtill med djupare bröstkorg än storpudeln.

dundeer
2017-04-12 19:27
#9

#8 hur ser en vecka med pälsvård ut för dig? För en hund då :)

Estelle13
2017-04-13 14:59
#10

Just nu är pälsvården för mig relativ enkel dels för att mina hundar inte är i tovåldern och för att jag är så pass van att det inte är någon stor grej för mig. Jag upplever att pälsarna är jobbigare på vintern med mer tovor osv för att det är fuktigt ute med snön. Min tiks päls är idag relativt lättskött, jag borstar henne bara dagen före innan bad, jag badar henne varannan eller var tredje vecka. I det stora hela så tror jag att själva badningen och tottningen är det som upplevs jobbigast. Tar ca 3-4 timmar att bada och totta henne. Sen är det klippning efter bad som också tar tid, rakning av nos, tassar och på det nakna partiet av kroppen. Jag står vid mitt trimbord med borste i ena handen och fönenen i den andra i flera timmar vilket tar på energin. Jag är ju van med detta slit men min mamma eller syster tillexempel skulle aldrig palla detta jobb trots att de är friskare än mig på det fysiska planet. Många upplever att tovålder är så jobbig att man klipper ner hunden, och visst har det varit jobbigt men aldrig så jobbigt att jag skulle ge upp pälsen för det, finns inte i min värld. Skulle jag ställa ut min pudel så skulle jag ju både behöva bada föna och klippa henne snyggt själv vilket skulle ta en halv dag för mig. Har man nån som sköter den biten så är det bara att lämna in hunden och ta det chill typ, den fördelen har inte jag så för mig är det ett jäkla slit eftersom att jag gör PRECIS allt själv :). Så det är ju skillnad i jobb beroende på om man har nån som gör allt åt en eller om man står helt på egna ben. Men själva vardags biten tycker jag är lätt.

[Nalle-]
2017-04-23 18:04
#11

Kul att du funderar på pudel! Jag har två storpudelpojkar hemma, en på 4 år och en på 9 månader. 

 Hur tycker ni att pudeln är mot andra hundar lekmässigt? Jag vill självklart att min hund ska kunna leka med min schäfer  utan större bekymmer, men den kommer även träffa russkiy toyer och några CCD.

Mina hundar har lekkompisar i flera olika storlekar och är duktiga på att anpassa leken efter den andra hunden, även den yngre som annars är betydligt mer burdus. Allra bäst leker de dock med andra storpudlar. Mina älskar springlekar, helst att bli jagade själva men kan också jaga. Att brottas är de inte lika mycket för. Några favoritkompisar är bland annat en schäfer som är jämngammal med min yngre. Vet även fler pudlar som gärna busar med schäfrar.

- Skällig? Jag har läst om pudlar som skäller (Ja klart, alla hundar skäller), Men är det vanligt att pudeln klassas som en skällig ras? 

Tror att det är rätt olika. Jag har en som gapar rätt högljutt vid lek men den andra skäller mest om det tex knackar på dörren hemma. 

- Hur mycket pälsvård kräver en pudel egentligen ? Utställning, hemfrisyr samt nedklippt? 

En pudel i utställningsfrisyr kräver en hel del, men det är inte övermäktigt. Min yngre har precis börjat tova och nu badar jag honom ungefär varannan vecka, men snart kommer jag måsta bada honom oftare. Borstar gör jag bara i samband med bad. Hela badet med tovutredning, föning och lite klippning tar i nuläget ca 2-3 timmar. Utöver det tottar jag (sätter upp tofsar) ungefär en gång i veckan och rakar nos och tassar varannan vecka. Inför utställning är det uppfödaren som klipper. 
Min andra håller jag sportklippt. Badar honom ungefär en gång i månaden och klipper varannan månad.

Upp till toppen
Annons: