Annons:
Etikettbeteende
Läst 1636 ggr
charlotte.branngard@hotmail.com

Min pudel hane

Min pudel hane är perfekt och supersnäll men när jag ska ta ifrån honom saker så blir han väldigt vaktig och morrar ibland. Vilket är bästa sätt att träna bort det? Jag vill göra rätt. De är så känsliga hundar.

Annons:
Rafen
2017-04-01 23:06
#1

Jag går just nu på valpkurs med min snart 6 mån hane där dom tog upp detta problemet. De sa att hunden har antagligen fått sno åt sig tidigare för att få ha saker för sig själv. Det kanske fanns för få leksaker, ben och bara en matskål mellan kullsyskonen och hunden har fått kämpa för att få. Då kan detta fortsätta när de byter hem. De resonerade som så att hundens leksaker är hundens leksaker. Varför ska man ta dom ifrån hunden? Hubdrn har sina leksaker flr sig själv. Och så kan man ha några leksaker som man bara tar fram i ibland när man leker tillsammans. Gäller det matskålen hade de som tips att dela upp maten i fyra delar vid varje mattillfälle. Hunden får först en del äter upp den, sen tar man matskålen och hunden får nästa del. Du tar den tomma skålen, hunden får något bättre tillbaka. En full matskål. Hunden får då fyra positiva tillfällen vid måltiden och lär sig att om du tar något får hunden något bättre tillbaka. Det handlar om att hunden ska få ett förtroende för dig. Går man förbi när hunden äter och den morrar släng ner en godis så den börjar associera det med att få, inte bli av med. Så börjar den sakta få ett förtroende. De har även pratat om byteshandel. Om man ska ta något från hunden ger man hunden något bättre tillbaka. Nu blev det långt. Hoppad du hängde med på vad jag menar. Annars får jag fördydliga mer ☺

[Forest]
2017-04-04 09:48
#2

Våra första två pudlar har inte vaktat någon sak alls, det ända har vart köttben eller annat gott som dom tuggar på. Men jag har alltid fått tagit det o flyttat på benet, då dom ofta vill vara i soffan (mindre trevligt anser vi) 

Men våran Milli har vi fått tänka till med mer byteshandel hon alltid ska bära på något när man går ut, hittar hon ingen leksak så hämtar hon något klädväg o det är inte alltid så kul.  🤪 Då gäller det att man hittar favoritgosedjuret och erbjuda henne den, ofta går det bra. Godis, sen tack för strumpan och här din leksak nu går vi :D 

Jag tycker inte man ska ta leksaker eller annat gott som man gett hunden, sen finns det kanske måsten att man gör det. Då får man vara snabb med plan B erbjuda något bättre, något man vet att hunden har värderat högre. 

Tycker 1 gav bra tips.

Här en tråd kring detta inne på hif

 http://hundar.ifokus.se/discussions/581b5bccce12c47fc7000a16-resursagressionen-ar-varre

Upp till toppen
Annons: