Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 2822 ggr
AmelieTobias
2017-03-19 15:50

Att tänka på

Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa en toypudel, och undrar lite om pudlar. Vad måste man tänka på extra mycket innan man köper en pudel? Vad har ni för mat till era hudar? Vad är det man måste kolla extra noga på? vet att vissa hundra har problem med andnings eller höften, vad finns det på pudlar?

Annons:
Amandla
2017-03-19 16:35
#1

Välkommen hit! Så kul att ni är intresserade av pudel, och toypudel i synnerhet som är min passion ❤️

Det du ska kolla efter är att föräldrarna (och kolla gärna farföräldrar med flera också) är undersökta för patellaluxation och ögonlysta. Patellaluxation (att knät hoppar ur led, förenklat uttryckt) är inte helt ovanligt, och det förekommer hundar som har magkatarr/liknande besvär. Det är inte alltid lätt att veta varför då dålig matlust lätt ger sur mage men det kan vara tvärtom också.

Jag brukar säga att om man köper pudel så köper man också att det är pälsvård på den, man måste sköta pälsen så hunden slipper få tovor. Det gäller att borsta på rätt sätt, kolla bland sajtens artiklar för där får du en del tips. Klicka på "Artiklar" som finns i den smala listen direkt under omslagsbilden däruppe.

Läs också på Pudelklubbens hemsida, där finns mycket matnyttigt. Titta gärna på de olika länkarna som finns under "Länkar" också i den smala listen högst uppe under bilden.

Mina hundar äter färskfoder, just nu får de Mush, de får även råa ben som kycklingvingar och lammrevben samt lite torrfoder emellanåt, jag väljer Acana.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2017-03-20 10:45
#2

Hej o välkommen. Det jag tycker är viktigt är att den har stamtavla och att mor och fadern till kullen har genomgått hälsotester som ögonlysning,patella.  Sen är det olika jag anser att man ska hitta en uppfödare man trivs med så man enkelt kan fråga om olika saker under åren :) 

Jag ser inte rasfoder som något positivt utan anser väl mer att alla hundar oavsett ras är hundar 😉 Vi har två toy och en dvärg dom äter  torrfoder Acana (för små hundar)  samt färskfoder  Mush + lite kycklingklubba/vinge/hals och även mindre ben från hjort/rådjur som vi får gratis av styckaren.

Tycker Amandla  sagt bra tips.😃

Amandla
2017-03-20 12:37
#3

Det där med stamtavla tänkte jag inte ens på att skriva om 😛 i min värld är det självklart att köpa SKK-reggad hund så man vet 100 % vad det är för något man köper.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
AmelieTobias
2017-03-21 12:26
#4

Tack alla för er uppmärksamhet! Och för era råd det ska jag komma ihåg 😘

[Forest]
2017-03-21 12:33
#5

3 Ja, det anser jag väl är första man kollar efter men är man ny hundletare så kanske man tror att alla som säljer renrasiga valpar/hundar är samma som en hund med stamtavla. 😎

Upp till toppen
Annons: