Annons:
Etikettallmänt
Läst 1513 ggr
Llj
2017-02-15 08:32

Det här med promenader

Har blivit dagmatte till en dvärgpudel på 5 månader och jag ska villigt erkänna att jag inte har jättemycket hundvana. Det har inte heller ägaren då det är deras första hund. Läser mycket och tycker att allt funkar bra men jag har en fundering ang motion/aktivering. Att valpar inte ska gå långa promenader har jag förstått men denna lilla valp älskar att gå ut och gå. Så min fråga är, gör jag helt fel som låter honom vara ute och gå med mig i sin egen takt allt mellan 40 minuter till en timme? Han kutar hit och dit och nosar, och verkar jättenöjd och är inte överdrivet trött när vi kommer hem. Tänker på leder och allt sånt. Uppfödaren sa när de hämtade valpen för en månad sedan att 40 minuters promenad om dagen var okej. Tips och råd uppskattas 😊

Annons:
JoannaLi
2017-02-15 09:02
#1

Nej, det tycker jag inte, så länge som hunden går lös/går fritt, och du går i valpens tempo - eller möjligtvis lite lägre tempo än valpen vill. Pausa gärna och träna lite passivitet på en sten i skogen med kopplad valp, så får valpen vila och träna passivitet samtidigt :)

[Forest]
2017-02-15 09:54
#2

Våra har alltid fått vara ute o gått i sin takt i den åldern och då kunde man vara ute en bra stund. Tycker 1 kom med mycket bra tips på övningar👍, att ha gott godis med sig för belöna inkallningen är med något som man kan passa på o träna på.  Jag hade ofta med mig ett liggunderlag och vatten för att sitta ner lite o vila lite  😉

Llj
2017-02-16 09:24
#3

Tack 😊 då gör jag nog rätt trots allt. Fast jag får verkligen försöka sakta ner hans tempo för annars hade jag behövt ta på mig joggingskorna 😁 maken till energi!

[Forest]
2017-02-16 18:52
#4

3 Jag tror jag vet vad du  menar. Våran Enja hade högt tempo, livet med vara en pudel är just fart o fläckt 😉 Hon var alltid före oss, nu är hon snart 6 år och då går man mer bakom matte på dom smala stigarna. Men det tog sina år 😎 Hon är ännu vass på träna slö är hon inte men kan ta livet med lite mer stillsamhet kan man väl kalla fröken mognat en del 👍

Upp till toppen
Annons: