Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 4435 ggr
Nymphadora
2017-02-03 12:00

Vanligt med återkommande strulmage?

Vår tiomånaders dvärgpudelkille har strulig mage till och från, ungefär en gång i veckan skulle jag säga, och jag tänkte bara kolla om detta är vanligt eller om det kan vara något fel på honom? Vi har pratat med veterinär och de lät inte oroade, men jag vill kolla andras erfarenheter också, så jag frågar här.

Han äter både färskfoder (vom) och torrfoder (Royal Canin) och har inte direkt en våldsam aptit, men äter upp allt han får på de bra dagarna. Under dåliga dagar vill han oftast inte äta sin vanliga mat alls, eller någon mat över huvudtaget - ibland går kokt fisk, kokt kyckling eller annat milt ner, men inte alltid. Och så kräks han ibland, har diarré ibland - på de dåliga dagarna.

Men är i övrigt precis som vanligt de dåliga dagarna. Glad och busig, pigg och social. Bara knasig i magen. Inatt smög han upp och bajsade jättelöst i vardagsrummet t.ex. Och imorse kräktes han efter att han ätit.

Tips? Råd?

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-03 12:14
#1

Jag skulle kollat maskprov först och främst. Efter detta skulle jag beställt tid till klinik. Det är inte roligt få kroniska problem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nymphadora
2017-02-03 12:35
#2

#1 Nej, det vill vi ju förstås inte att han ska få. Får ringa veterinären igen och boka tid.

Nymphadora
2017-02-03 12:36
#3

#1 När du säger "kolla maskprov" - är det något veterinären gör? Han har fått avmaskningsmedicin, men det kanske kan vara det ändå?

Estelle13
2017-02-03 12:57
#4

Blandar du det torra fodret torrt med det färska i samma mål. Min egen hypotes är att det är torrfodret som ställer till det, alternativt för att du blandar torrt med färskt.

AnnaFagerell
2017-02-03 14:29
#5

Kolla masken gör du själv http://www.vidilab.se/kollamasken/

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cert
2017-02-03 14:32
#6

Blöter du torrfodret?

Hur många gånger / dag  serveras det mat?

Märker du något mönster när hunden blir dålig? - tex stress, aktivitet, promenad före/efter måltid eller något som du kan komma på?

Har han alltid ätit Royal canin?

Min pudel spyr när magen blir tom och stressbajsar väldigt lätt. Värre när han var yngre.
Den andra hunden spyr:
- När vattnet eller maten är något annat än rumstempererad.
- Vid tom mage
- Vid för snabbt intag av mat eller vatten
- Om torrfoder inte är uppblött innan servering.

Annons:
Nymphadora
2017-02-03 15:10
#7

#4 Färskfoder och torrfoder blandas inte. 

#5 Tack för tipset!

#6 Torrfodret serveras torrt sedan ett par månader tillbaka (han slutade äta det uppblött när han var typ sex-sju månader). Han får mat två gånger om dagen. Den knasiga magen kommer vid olika tidpunkter och vi har inte sett några mönster. Och Royal Canin har han alltid ätit.  Och att han spyr av tom mage hände när han var mindre, då åt han mycket gräs t.ex. Men just nu är det mest att han har diarré, alltså helt flytande gult bajs, som vi reagerar på. Och att han kräks också. Han har kass aptit och det lilla han fått i sig får han inte behålla ändå idag. Han dricker som vanligt. Idag är en av de värre dagarna dock - det är inte alltid såhär illa.  Men att det kommer och går gör ju att vi blir oroliga.

Vi har bokat veterinärtid nu. De bad oss ta avföringsprov, så det kommer vi göra. Så får vi se vad det visar. De tipsade också om att ge honom Canikur så det köper maken idag.

Nymphadora
2017-02-03 15:11
#8

Nu äter han lite torrfoder. Det första jag fått i honom sedan kräks-paraden tidigare idag.

Cert
2017-02-03 20:12
#9

Det känns bra att ni tar den lille till veterinären.
Håll oss uppdaterade!

*håller tummarna att ni får ordning på det

Nymphadora
2017-02-04 13:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Vi har varit hos veterinärem nu. Lillen var uttorkad efter att ha spytt upp allt, så han får stanna över natten med dropp. Jag är helt förstörd. :(

AnnaFagerell
2017-02-04 19:10
#11

#10 men tänk att det var bra att ni kom iväg. Det löser sig nog nu. ❤

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Nymphadora
2017-02-05 11:33
#12

Nu är han hämtad! ❤

AnnaFagerell
2017-02-05 20:17
#13

Hittade man en bakomliggande orsak?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Herseruds
2017-02-05 22:53
#14

Jättefin hund! Hur mår han nu?

Nymphadora
2017-02-06 09:32
#15

#13 #14 De vet inte exakt varför det blev som det blev. Hundar kan ju bli magsjuka av många anledningar. Men eftersom de tyckte att han svarade snabbt och bra på dropp så tyckte de inte att ytterligare undersökning behövdes.

Just nu håller vi tummarna stenhårt för att han ska fortsätta bli bättre. Canikur har varit en livräddare, för även skonkosten har kräkts upp, men Canikuren har han fått behålla. Just nu har han inte kräkts sedan igår och vi hoppas på att det inte börjar igen. Skulle kräkningarna återkomma åker vi tillbaka till djursjukhuset och så får de fortsätta gräva.

reverse
2017-02-06 13:26
#16

En hund som har besvär såpass ofta skulle jag vilja ha utredd, tycker det är lite märkligt att veterinärerna verkar avfärda det. Även om hunden blir bättre snabbt, så blir den ju dålig ofta liksom. Bukspottkörteln? Någon intolerans? Personligen skulle jag börja med att skippa torrfodret helt.

 //Lina

Cert
2017-02-06 18:19
#17

… åh, lurigt för den lille att han inte mår helt hundra fortf. :(

Att han blev bättre efter dropp tyder väl egentligen bara på att han vart uttorkad till följd av kass mage och vätskeförlusten?

Vart kommer han ifrån är han svensk? är vaccinationer i ordning?

Jag hoppas verkligen att ni lyckas få honom och hans mage i balans. Det finns så mycket information överallt, både sann, falsk och allt där mellan.
Håller mina tummar för er!

-Cissi-
2017-02-15 22:14
#18

Jag skulle överväga att få han över på färskfodret helt. Royal är ju inte det bästa fodret.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cert
2017-02-20 09:04
#19

Hur går det för er?
Märker ni någon förbättring?

Estelle13
2017-02-24 11:47
#20

Håller med Cissi, skippa torrfodret helt. Är för övrigt ingen nyhet hur novis veterinärer många ggr kan vara på bl.a magproblem. Maten hunden äter är många gånger grunden till att diverse problem uppstår. Det är väldigt ovanligt att hundar får mag/tarmproblem av rå mat. Även om han är van vid rc och alltid ätit det så förändras ju behovet av olika saker hos hunden hela tiden, maten den mått prima på för ett år sen kan vara helt fel för honom just nu.

Annons:
Nymphadora
2017-03-03 23:41
#21

Han blev HUNDRA gånger bättre av att sluta med färskfoder och gå över till uppblött torrfoder (för känsliga magar) och hans aptit är som vi aldrig sett förut. Helt underbart. Han har nu gått upp till mer än han någonsin vägt och han är pigg och glad. :) Och som svar på kommentarer: han hae alla vaccinationer och kommer från en underbar svensk uppfödare.

-Cissi-
2017-03-04 11:42
#22

Vad skönt att han blev bättre! 😊

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Forest]
2017-03-04 19:50
#23

21, Skönt o höra att hans mage mår så mycket bättre kanon att han ökat i vikt o pigg o busig liten kille 🌺

Nymphadora
2017-03-06 20:35
#24

#22 #23 Tack ska ni ha!

Nymphadora
2017-03-06 20:35
#25
Upp till toppen
Annons: