Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1269 ggr
Jojjosan
2017-01-07 21:56

Pudelköp

Hej alla pudelägare! Vi har i våran familj beslutat oss för att en pudel är den ras som passar oss bäst. En mellanpudelhane blir förhoppningsvis vår denna försommaren, men har lite svårt för att sålla bland uppfödare… vad ska man tänka på när man väljer ut uppfödaren till sin blivande familjemedlem? Just nu verkar inte någon kennel i närheten ha valpar på gång/ nyfödda valpar (men vi har inte möjlighet att lägga all vår tid på valp mitt under arbets-och skolvardagen, vill ha gott om tid på att förbereda oss och "skynda långsamt"). Har ni tips på bra kennlar i mellan-Sverige, Stockholm-Uppsalatrakterna?? +som en avslutande fråga: har ni erfarenhet av att resa med hund(gärna mellanpudlar)? Något tips på transportburar? Vi reser väldigt sällan utomlands men alla i familjen älskar att resa runt i olika delar av Sverige, bo i stuga och vandra i naturen. Skulle vara kul att ha med hunden! Erfarenhet? Tack för att ni tar er tid att läsa det här😉

Annons:
[Forest]
2017-01-08 13:15
#1

Kul att ni ska köpa pudel, tycker ni gör rätt med skynda långsamt :) Tips på bra bur är Mim bur dom har jag hört är bra säkra och stadiga burar. Sen åker hunden i olika bilar så finns även bilselar, där rek jag varmt Allsafe lite dyrare o kanske klumpig sele men även här säker sele. Vi har denna sele till två av våra små pudlar trejde passa inte selen på så hon fick en annan tyvärr. Det var mina tips :)

Amandla
2017-01-08 14:31
#2

Tänk igenom hur du vill att din pudel ska vara, hur mycket aktiviteter är du beredd på, vill du ha en hund som är pigg mest hela tiden eller en som gärna gosar i soffan (men förstås också får hjärngympa för det behöver alla hundar) osv. Vill du träna och komma någon vart i t.ex. agility? Skriv ner din lista och prata om punkterna med några olika  uppfödare, anteckna vad de svarar. Vissa uppfödare avlar på att få fram arbetsvilliga tränings- och tävlingskompisar, andra fokuserar mer på pigga glada sällskapshundar. Tänk också efter om utställning är något för dig, om inte så finns det ju förstås valpar med "mindre bra" exteriör som också vill ha bra hem och det är bra för uppfödarna att veta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: